968 laddar inte

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

968 laddar inte

#1 Post by jonaslarsson »

har helt plötsligt fått problem med att min 968 inte laddar bilen har stått still i några månader och nu vill inte generatorn ladda. generatorn är ny sedan 200 mil så jag antar att det inte är den. någon som har några tips på var man ska börja söka?
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#2 Post by makkanftw »

Ett kasst batteri tar inte laddning så har du ett annat att testa med skulle jag börja med det.
Startar bilen? Testat med batteriladdare?
- Marcus

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#3 Post by jonaslarsson »

batteriet är kasst men jag får ju igång bilen med starthjälp men den laddar endå inte när den är igång.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#4 Post by makkanftw »

Som sagt, kasst batteri tar inte laddning.. Testa med ett annat.
- Marcus

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#5 Post by jonaslarsson »

men borde den inte ge ver än 11-12 volt på generatorn?
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#6 Post by makkanftw »

jonaslarsson wrote:men borde den inte ge ver än 11-12 volt på generatorn?
Osäker men tror inte det.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#7 Post by Mattias 924 »

Den ska ge mer än 11-12V även med trasigt batteri.

Lyser laddningslampan med tändningen på men utan att motorn är igång. En laddningslampa som inte lyser betyder inte att generatorn fungerar. Det intressanta med laddningslampan är att den ska slockna.
"patand" skrev:
Om inget strular...

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#8 Post by jonaslarsson »

laddningslampan lyser inte med tändningen på men jag kan inte hitta var den lampan skulle sitte till laddningen när man kollar bakom instrumenthuset.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#9 Post by Mattias 924 »

Du är felet på spåret. En sak kan vara att själva lampan är trasig alternativt så har du problem med kolen. Är generatorn nyrenoverad så kanske sladden från laddningslampan har lossnat om den inte blev ditsatt ordentligt.

En lampa måste finnas för att generatorn ska få magnetiseringsström annars så kan den inte börja ladda. Fulknepet för felsökning är att knacka på generatorn med mellanstora handsläggan samtidigt som någon tittar på laddningslampan inne i bilen. Blinkar lampan till eller tänds så är det ett kolproblem.
"patand" skrev:
Om inget strular...

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#10 Post by jonaslarsson »

märkte att bilen börjar ladda efter att man varvar upp till 4000 varv ska den göra så? trodde den skulle börja ladda direkt när man startar.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#11 Post by Johnny »

jonaslarsson wrote:märkte att bilen börjar ladda efter att man varvar upp till 4000 varv ska den göra så? trodde den skulle börja ladda direkt när man startar.
Givetvis skall generatorn ladda vid låga som höga varv om allt är ok i generator- laddningskretsen. Då kan man ju dra slutsatsen att det inte är till någon större hjälp att varva upp motorn! Börja i stället med felsökningstipsen i tråden....
Det första du bör göra är väl att byta till ett väl fungerande batteri, ett "kasst" batteri ställer bara till problem vid felsökning! Beroende på felet i batteriet så kan det vara svårt att få en acceptabel laddningspänning.
Sen som Mattias 924 skriver, undersök varför inte laddningslampan lyser när du slår på tändningen.
Finns lite tips här också:
forum/viewtopic.php?t=15893

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Maxx »

jonaslarsson wrote:märkte att bilen börjar ladda efter att man varvar upp till 4000 varv ska den göra så? trodde den skulle börja ladda direkt när man startar.
Känner igen det där med att det börjar ladda efter att man varvat upp till 4000 varv från någon gammal tråd om laddningsproblem ... men jag kan inte komma på vem som skrev om det! Jag har sökt men kan inte hitta tråden. :(

Jag har för mig att det var ett enkelt fel att åtgärda. Lite luddigt inlägg men du kanske kan hitta tråden jag tänker på. :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

#13 Post by Berand »

Hade samma fel på min 931:a, fixade en ny laddningslampa sedan blev allt normalt.
Som redan sagts så ingår lampan i kretsen för att generatorn ska börja ladda. Man kan få den att ladda genom att varva upp till 3-4000 rpm, men det är en "fuskväg".
Pappa till patand
Porsche 931

SeaGull
S2-Poster
Posts: 267
Joined: 2007-06-13 13:51:40
Bilmodell: 968 Ametist
Årsmodell: 1993
Location: Gästrikland
Contact:

#14 Post by SeaGull »

Om du mäter med en voltmeter över batteriet när motorn går skall den iallafall visa över 13V (normalt ca. 14V tror jag), om inte så laddar det inte riktigt.
Jag hade samma problem på en båtmotor i somras, den laddade inte på låga varv. Bytte då paketet med kol+laddningsregulator på generatorn, kostade ca. 400kr, sedan fungerade allt. Kolla med Malte Månsson, de reservprylar till de flesta fabriket.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users