968 laddar inte
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
968 laddar inte
har helt plötsligt fått problem med att min 968 inte laddar bilen har stått still i några månader och nu vill inte generatorn ladda. generatorn är ny sedan 200 mil så jag antar att det inte är den. någon som har några tips på var man ska börja söka?
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Du är felet på spåret. En sak kan vara att själva lampan är trasig alternativt så har du problem med kolen. Är generatorn nyrenoverad så kanske sladden från laddningslampan har lossnat om den inte blev ditsatt ordentligt.
En lampa måste finnas för att generatorn ska få magnetiseringsström annars så kan den inte börja ladda. Fulknepet för felsökning är att knacka på generatorn med mellanstora handsläggan samtidigt som någon tittar på laddningslampan inne i bilen. Blinkar lampan till eller tänds så är det ett kolproblem.
En lampa måste finnas för att generatorn ska få magnetiseringsström annars så kan den inte börja ladda. Fulknepet för felsökning är att knacka på generatorn med mellanstora handsläggan samtidigt som någon tittar på laddningslampan inne i bilen. Blinkar lampan till eller tänds så är det ett kolproblem.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Givetvis skall generatorn ladda vid låga som höga varv om allt är ok i generator- laddningskretsen. Då kan man ju dra slutsatsen att det inte är till någon större hjälp att varva upp motorn! Börja i stället med felsökningstipsen i tråden....jonaslarsson wrote:märkte att bilen börjar ladda efter att man varvar upp till 4000 varv ska den göra så? trodde den skulle börja ladda direkt när man startar.
Det första du bör göra är väl att byta till ett väl fungerande batteri, ett "kasst" batteri ställer bara till problem vid felsökning! Beroende på felet i batteriet så kan det vara svårt att få en acceptabel laddningspänning.
Sen som Mattias 924 skriver, undersök varför inte laddningslampan lyser när du slår på tändningen.
Finns lite tips här också:
forum/viewtopic.php?t=15893
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Känner igen det där med att det börjar ladda efter att man varvat upp till 4000 varv från någon gammal tråd om laddningsproblem ... men jag kan inte komma på vem som skrev om det! Jag har sökt men kan inte hitta tråden.jonaslarsson wrote:märkte att bilen börjar ladda efter att man varvar upp till 4000 varv ska den göra så? trodde den skulle börja ladda direkt när man startar.

Jag har för mig att det var ett enkelt fel att åtgärda. Lite luddigt inlägg men du kanske kan hitta tråden jag tänker på.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Om du mäter med en voltmeter över batteriet när motorn går skall den iallafall visa över 13V (normalt ca. 14V tror jag), om inte så laddar det inte riktigt.
Jag hade samma problem på en båtmotor i somras, den laddade inte på låga varv. Bytte då paketet med kol+laddningsregulator på generatorn, kostade ca. 400kr, sedan fungerade allt. Kolla med Malte Månsson, de reservprylar till de flesta fabriket.
Jag hade samma problem på en båtmotor i somras, den laddade inte på låga varv. Bytte då paketet med kol+laddningsregulator på generatorn, kostade ca. 400kr, sedan fungerade allt. Kolla med Malte Månsson, de reservprylar till de flesta fabriket.
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]