Bakruta

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Styv

#31 Post by patand »

931Melander wrote:Ja ha
ska man kanske montera ramen på en jigg först så att man kan ha kvar rätt form och sedan efter det att rutan är monterad värma på den så att den liksom strukturerar om och antar den nya formen?
Är lexan bättre att forma?

Fredde
Varför inte sätta fast ramen i bilen och montera rutan på plats? Borde väl funka bra som jigg?

Blir själv lite sugen... har ju en lös rutram liggandes... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: Styv

#32 Post by Björn Nilsson »

patand wrote:
931Melander wrote:Ja ha
ska man kanske montera ramen på en jigg först så att man kan ha kvar rätt form och sedan efter det att rutan är monterad värma på den så att den liksom strukturerar om och antar den nya formen?
Är lexan bättre att forma?

Fredde
Varför inte sätta fast ramen i bilen och montera rutan på plats? Borde väl funka bra som jigg?

Blir själv lite sugen... har ju en lös rutram liggandes... :roll:
Helt riktigt, så kan man göra. Jag gjorde det när jag skulle rätta rutans placering i ramen men jag kan informera att även att ramen satt i bilen när vi monterade rutan så direkt när jag öppnade "luckan" så blev ramen sned igen :evil: Men det har ju att göra med att rutan inte varit i den form den ska vara.

Men det är väldigt bra att ha ramen i bilen hela tiden! Det behövs ca 3-4 pers för att justera in den mot ramen innan man satt de första popnitarna.

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

jigg

#33 Post by 931Melander »

Problemet är ju som ni påpekar att det är svårt att ha ramen i bilen för att man kan då inte spänna med tvingar.
Kan man ta den hela glasrutan med ram och tillverka ett stativ (jigg) att fästa och fixera ramen på, sedan när man ska dit med plastrutan tvingar man fast den på ramen och värmer den så att den antagligen antar en bra form. Ramen kan ju då inte slå sig heller. När man sedan fått rutan rätt form så poppar man fast den?

Någonting måste vara svårt eftersom att rutor kostar uppåt 5000 spänn!!!
Det lät såååå enkelt i början av denna tråd...


Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: jigg

#34 Post by Björn Nilsson »

931Melander wrote:Någonting måste vara svårt eftersom att rutor kostar uppåt 5000 spänn!!!
Det lät såååå enkelt i början av denna tråd...
Fredde
Detta hoppas jag verkligen inte är en spydig kommentar från din sida!! Jag tolkar förhoppningsvis den helt fel?

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: jigg

#35 Post by patand »

968EVO wrote:Jag tolkar förhoppningsvis den helt fel?
Det tror jag du gör... för jag tolkade det bara som en halvt besviken 931Melander som liksom jag funderar på att göra något liknande själv men vill inte ha en massa strul...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

Re: jigg

#36 Post by Björn Nilsson »

patand wrote:
968EVO wrote:Jag tolkar förhoppningsvis den helt fel?
Det tror jag du gör... för jag tolkade det bara som en halvt besviken 931Melander som liksom jag funderar på att göra något liknande själv men vill inte ha en massa strul...
Så är det säkert :)

Ny polycarbonatskiva har köpts och nya test skall göras. Det ska gå :twisted:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: jigg

#37 Post by patand »

968EVO wrote:Ny polycarbonatskiva har köpts och nya test skall göras. Det ska gå :twisted:
Och givetvis avslöjar du hemligheten om hur man gör sen när du är klar! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#38 Post by Goran »

Ett tips är att snacka med Peter Utzon eller Otto Dürholt för att undvika fler besvikelser. Dem har lyckats få ihop det, men med tunnare material om jag inte minns helt fel.
Ramen är rätt klen så luckan flexar ut på sidorna vid 3 mm tjocklek. Blir kanske lite vindmotstånd men fläktar skönt i bilen. :lol:

När jag själv skulle till att beställa material av en expert från Essåplast fick jag priser på kring 2500 kr för 3 mm Lexan. Vi diskuterade torkning i ca 90 grader under flera timmar för att få ut fukt ur materialet innan formning och montering. Tyvärr kommer jag inte ihåg alla detaljer nu...men jag har bastu :wink: där detta skulle låta sig göras.
Hade varit en syn det, lättklädd undertecknad med en Porschebaklucka i vår lilla bastu...kinky! :twisted:

Lycka till
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: jigg

#39 Post by Eddie Varvstopp »

968EVO wrote:
patand wrote: Det tror jag du gör... för jag tolkade det bara som en halvt besviken 931Melander som liksom jag funderar på att göra något liknande själv men vill inte ha en massa strul...
Så är det säkert :)

Ny polycarbonatskiva har köpts och nya test skall göras. Det ska gå :twisted:

/Björn
Du har ju övat en gång redan så det är klart det skall gå Björn. :d=:

Lyssna på Goran, han är en klok man trotts att han är lite snuskig :wink: :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#40 Post by Björn Nilsson »

goc931 wrote:Ett tips är att snacka med Peter Utzon eller Otto Dürholt för att undvika fler besvikelser. Dem har lyckats få ihop det, men med tunnare material om jag inte minns helt fel.
Ramen är rätt klen så luckan flexar ut på sidorna vid 3 mm tjocklek. Blir kanske lite vindmotstånd men fläktar skönt i bilen. :lol:

När jag själv skulle till att beställa material av en expert från Essåplast fick jag priser på kring 2500 kr för 3 mm Lexan. Vi diskuterade torkning i ca 90 grader under flera timmar för att få ut fukt ur materialet innan formning och montering. Tyvärr kommer jag inte ihåg alla detaljer nu...men jag har bastu :wink: där detta skulle låta sig göras.
Hade varit en syn det, lättklädd undertecknad med en Porschebaklucka i vår lilla bastu...kinky! :twisted:

Lycka till
Goran
Jag och Uffe har hört ett antal "hur man ska göra" tips men ingen kör med samma tips. Det som jag hört av tre stycken nu är att värma till ca 180 grader om man ska forma, men materialet måste passas hela tiden så inte materialet bubblar sig. Christian M:s pappa har själv gjort deras baklucka med denna tekniken och han har visst jobbat med plast i 10 år :wink: Men även han tycker det är riktigt svårt och trist att jobba med polycarbonat. :roll:

Men skam den som ger sig :D

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#41 Post by Pär Hylander »

goc931 wrote:Ett tips är att snacka med Peter Utzon eller Otto Dürholt för att undvika fler besvikelser. Dem har lyckats få ihop det, men med tunnare material om jag inte minns helt fel.
Patrik Norrman har oxo lyckats.

Kan ju hoppas att ngn av dom ger sig tillkänna här och beskriver sin metod
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#42 Post by Dan Hovang »

Väger inte ramen en hel del också? Om man inte har behov av att öppna trunken så kanske man skulle popnita direkt i plåten ..

Någon som vet om det är skillnad i vikt på gummiläppsramen (pre 89 eller så?) och vingramen? Rent spontant känns gummiläppsramen tyngre ..

Patrik Norrman
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2004-11-09 14:44:12
Contact:

#43 Post by Patrik Norrman »

Det enklaste svaret heter 2mm. Går inte att misslyckas. :lol:
Vill bukta inåt när man kör men går att avhjälpa med en förstärkning mitt på.
Skall själv på en 3mm till hösten(för ERF) så detta är trevlig läsning.
Annars hade jag nog fäst ramen lite snyggt i bilen med plåtskruv för att behålla formen och sedan börjat uppifrån och fästa rutan och klippa efterhand(klippa 20cm,fästa,klippa 20cm, fästa......) Skifta mellan höger och vänster sida ,höger ,vänster......
MVH Patrik.

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#44 Post by Björn Nilsson »

Patrik Norrman wrote:Det enklaste svaret heter 2mm. Går inte att misslyckas. :lol:
Vill bukta inåt när man kör men går att avhjälpa med en förstärkning mitt på.
Skall själv på en 3mm till hösten(för ERF) så detta är trevlig läsning.
Annars hade jag nog fäst ramen lite snyggt i bilen med plåtskruv för att behålla formen och sedan börjat uppifrån och fästa rutan och klippa efterhand(klippa 20cm,fästa,klippa 20cm, fästa......) Skifta mellan höger och vänster sida ,höger ,vänster......
MVH Patrik.
Det är ju ditt fel att jag å Uffe nu sliter vårat fina hår :D

Du hade inte en mall innan som du klippte efter??

Om du är sugen på att hjälpa till så ring mig :wink: Skulle verkligen behöva hjälpen :roll:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#45 Post by Björn Nilsson »

Dan Hovang wrote:Väger inte ramen en hel del också? Om man inte har behov av att öppna trunken så kanske man skulle popnita direkt i plåten ..

Någon som vet om det är skillnad i vikt på gummiläppsramen (pre 89 eller så?) och vingramen? Rent spontant känns gummiläppsramen tyngre ..
Visst väger den något, våre rätt häftig annars :D :wink:

Men den är väldigt lätt så ram vill jag ha!

Vad jag vet så är det ingen skillnad på ramarna

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users