Vatten i oljan!!
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
Vatten i oljan!!
Upptäckte idag vid vätskekontroller att en del kylarvatten försvunnit vilket visade sig som vitt snor i oljepåfyllningsröret och insidan av oljepåfyllninglocket. Känns absolut inte friskt, där har aldrig tidigare varit tendenser till vatten. Såg detta efter en rejäl tur (15 mil) på landsväg/motorväg. Vattentemp och motorgång helt normal. Vad ska man tro om detta? Topplockspackning eller annat??
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Tyvärr så har nog toppackningen lämnat in, är den inte bytt tidigare
har den säkert lämnat in med ålderns rätt...
/ Erol
har den säkert lämnat in med ålderns rätt...
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
Ja, det är nog så illa som du säger. Hade först någon fåfäng ide om kondens pga av det kalla vädret, etc etc, men faktum kvarstår att glykolförlusten nog säkert trycks in i oljan, och då sannolikt via toppackningen. Jag är inte världsmästare på att skruva så trixet nu är att hitta en duktig/prisvärd mek, vi får se / Daniel
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
har varit med om en massa klägg i oljepåfyllningslocket men ändå ingen dålig packning, kör man korta sträckor nu när det är kallt o rått ute så motorn inte blir tillräckligt varm eller om vevhusventilationen är igensatt så kan det bli så + om du inte bytt olja på länge (gammal olja suger åt sig mer fukt) men är det som du säger att du förlorar en massa vatten så är det högst troligt att det är packningen.
ta av kylarlocket när den är kall o lukta om det luktar avgaser eller bensin om kylarvätskan, du kan även kolla om det är sotpartiklar i vattnet.
annars finns det kylvätske provare som ger utslag för avgaser.
ta av kylarlocket när den är kall o lukta om det luktar avgaser eller bensin om kylarvätskan, du kan även kolla om det är sotpartiklar i vattnet.
annars finns det kylvätske provare som ger utslag för avgaser.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
Ja, faktiskt svårt att att säga om det verkligen är något fel nu tycker jag. Kör väldigt sällan i nuvarande väderlek,kallt/fuktigt, men gjorde det just i helgen då jag noterade vit smörja inuti oljepåfyllningslocket och en MINIMAL glykolåtgång. Jag har nu torkat rent inuti locket, fyllt på lite glykol och varmkört ordenligt (3 mil ) utan att notera vare sig glykolförlust eller andra konstigheter. Känns för tillfället lungt!
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
Mycket tips o ideer, tack för det. Både komptest o avgasspår i glykolen skulle avslöja om packningen gått "på riktigt", vilket jag faktiskt inte tror är fallet. Bilen går fortfarande som ett brinnande skott, ritar gladeligen långa svarta streck i tvåans växel i det nu lite kyliga väglaget. Så, kraften finns kvar vilket inte tyder på en helsjuk packning. Det enda som verkligen gjort mig nojig är just tecknena på vatten i oljepåfyllningröret, och att jag tyckt mig se en mindre glykolåtgång. Dock är jag nu så osäker på hur mycket glykol som försvunnit (små mängder) vilket gör att jag väljer att tro på kondens. Hade faktiskt ett snack med Sanden om detta och han tyckte inte det fanns någon anledning till oro. Oavsett vad, så känns det just nu som om säsongen är över och eventuella problem får lösas till våren.
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users