Frågor om Nira
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Frågor om Nira
Tänkte kolla om det finns någon här som har koll på Nira i3+.
Har kopplat in Nira i min bil, men har problem med att få den att starta.
Får ingen gnista men misstänker att det är pga. jag inte får någon
vevaxelsignal, även fast det står i sprutet att vevaxelgivaren är ok.
Står även att vevaxelgivare och kamaxelgivare är ok fast jag tar loss
kontakten till givarna, så därför tror jag att sprutet inte reagerar på att
motorn snurrar när jag drar runt startmotorn.
Dessutom syns det inget utslag på varvräknaren när man kör startmotorn,
borde visa ca 200 varv.
Någon som kopplat Nira tidigare som har någon idé eller någon som
känner igen symtomet i samband med inkoppling av något annat sprut?
Har 60-2 trigger hjul med hallgivare. Givaren sitter drygt 1 mm från
triggerskivan.
Mvh Erol
Har kopplat in Nira i min bil, men har problem med att få den att starta.
Får ingen gnista men misstänker att det är pga. jag inte får någon
vevaxelsignal, även fast det står i sprutet att vevaxelgivaren är ok.
Står även att vevaxelgivare och kamaxelgivare är ok fast jag tar loss
kontakten till givarna, så därför tror jag att sprutet inte reagerar på att
motorn snurrar när jag drar runt startmotorn.
Dessutom syns det inget utslag på varvräknaren när man kör startmotorn,
borde visa ca 200 varv.
Någon som kopplat Nira tidigare som har någon idé eller någon som
känner igen symtomet i samband med inkoppling av något annat sprut?
Har 60-2 trigger hjul med hallgivare. Givaren sitter drygt 1 mm från
triggerskivan.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
NIRA själva borde kunna ge dig tips efterssom det är svenskt.. eller återförsäljaren.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
får du inget gensvar hos dom eller här kan jag höra med mina kontakter. framåt helgen.
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Nira har nog den sämsta manualen, FAQ:en samt avsaknar ett forum för
de som köpt deras produkt. Jag har inte provat mailat/ringt dem då det
varit helg. Men jag får nog göra det under morgondagen.
Man tycker ju att det borde finnas ett kapittel i manualen som behandlar
felsökning, dessutom så finns det otroligt lite information på att tillgå på
deras hemsida. Förstår att folk väljer andra sprut som det är lättare att
hitta info om.
Är även osäker på om jag kopplat in tändspolarna på rätt sätt, då de jag
har saknar tändförstärkare. Enligt Nira så går det alldeles utmärkt att driva
sånna med extern tändsförstärkare, men de glömde bort att tala om hur
man kopplar in en sådan
. Det verkar som man bör använda coilon spolar,
men problemet är att de inte får plats för insuget på en 951:a
/ Erol
de som köpt deras produkt. Jag har inte provat mailat/ringt dem då det
varit helg. Men jag får nog göra det under morgondagen.
Man tycker ju att det borde finnas ett kapittel i manualen som behandlar
felsökning, dessutom så finns det otroligt lite information på att tillgå på
deras hemsida. Förstår att folk väljer andra sprut som det är lättare att
hitta info om.
Är även osäker på om jag kopplat in tändspolarna på rätt sätt, då de jag
har saknar tändförstärkare. Enligt Nira så går det alldeles utmärkt att driva
sånna med extern tändsförstärkare, men de glömde bort att tala om hur
man kopplar in en sådan

men problemet är att de inte får plats för insuget på en 951:a
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Absolut, det är inga problem (så länge man har en bra mappning).firefish wrote:Kapar lite här, sorry.
Hur är det rent generellt med eftermarknadssprut, typ Nira, Haltech eller liknande, klarar man avgaskraven med dem (i en vanlig gatreggad 9xx)?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Frågor om Nira
Hmm jag kanske missar något, men det borde vara mkt enkelt att utesluta triggerfel i det här läget. När du kör runt den på startmotorn, vad får du för varvtalssignal i Nira? Får du inget loggat varvtal under startförsök så är det troligtvis triggerfel. Har du korrekt varvtal på ca 150-220 rpm när startmotorn går så kan du gå vidare och kolla tändning och dess inkoppling osv.Erol wrote:Tänkte kolla om det finns någon här som har koll på Nira i3+.
Har kopplat in Nira i min bil, men har problem med att få den att starta.
Får ingen gnista men misstänker att det är pga. jag inte får någon
vevaxelsignal, även fast det står i sprutet att vevaxelgivaren är ok.
Står även att vevaxelgivare och kamaxelgivare är ok fast jag tar loss
kontakten till givarna, så därför tror jag att sprutet inte reagerar på att
motorn snurrar när jag drar runt startmotorn.
Dessutom syns det inget utslag på varvräknaren när man kör startmotorn,
borde visa ca 200 varv.
Någon som kopplat Nira tidigare som har någon idé eller någon som
känner igen symtomet i samband med inkoppling av något annat sprut?
Har 60-2 trigger hjul med hallgivare. Givaren sitter drygt 1 mm från
triggerskivan.
Mvh Erol
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Förresten, jag skulle byta till en induktiv givare för att testa. 60-2 är generellt sett för många tänder för hall.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Frågor om Nira
Nej, ingen signal alls på varvräknaren. Vilket jag åxå reagerade över...gurra wrote:Hmm jag kanske missar något, men det borde vara mkt enkelt att utesluta triggerfel i det här läget. När du kör runt den på startmotorn, vad får du för varvtalssignal i Nira? Får du inget loggat varvtal under startförsök så är det troligtvis triggerfel. Har du korrekt varvtal på ca 150-220 rpm när startmotorn går så kan du gå vidare och kolla tändning och dess inkoppling osv.
Men det som förbryllar mig är att Nira rk säger OK på vevaxelgivaren.
Den tanken har slagit mig åxå, men Nira ska klara att läsa både engurra wrote:Förresten, jag skulle byta till en induktiv givare för att testa. 60-2 är generellt sett för många tänder för hall.
hallgivare och en induktivgivare. Men jag får börja med att byta givare,
tror det ligger en induktivgivare någonstans i hyllorna.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Syftar du på bilens egna varvräknare eller på varvräknaren i mjukvaran?
Kolla i mjukvaran, det är bara att slå på loggningen i mjukvaran under startögonblicket så ser du varvtal, eventuell insprutning osv.
Hallgivare är för långsamt för 60-2 hjul. Det skulle fungera vid låga varvtal och nu vid startförsök men inte på högre varv, då blir det för många impulser för hallgivaren att hinna med.
Original induktiv vevgivare funkar bra.
Kolla i mjukvaran, det är bara att slå på loggningen i mjukvaran under startögonblicket så ser du varvtal, eventuell insprutning osv.
Hallgivare är för långsamt för 60-2 hjul. Det skulle fungera vid låga varvtal och nu vid startförsök men inte på högre varv, då blir det för många impulser för hallgivaren att hinna med.
Original induktiv vevgivare funkar bra.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Kollar på varvräknaren i mjukvaran, men den är stendöd!gurra wrote:Syftar du på bilens egna varvräknare eller på varvräknaren i mjukvaran?
Kolla i mjukvaran, det är bara att slå på loggningen i mjukvaran under startögonblicket så ser du varvtal, eventuell insprutning osv.
Hallgivare är för långsamt för 60-2 hjul. Det skulle fungera vid låga varvtal och nu vid startförsök men inte på högre varv, då blir det för många impulser för hallgivaren att hinna med.
Original induktiv vevgivare funkar bra.
Ska prova med en induktiv givare. Men om det inte skulle hjälpa,
har du några andra teorier om vad som kan vara knas?
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
1. du har kopplat in den fel.Erol wrote: Ska prova med en induktiv givare. Men om det inte skulle hjälpa,
har du några andra teorier om vad som kan vara knas?
/ Erol
2. boxen är paj.
Rätta mig har jag fel, men reagerar inte en hallgivare på ett magnetfält, alltså du behöver en liten magnet på alla 58 piggar på hjulet?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
1. Nej, den ska vara rätt kopplad, har dubbelkollat.safe wrote:1. du har kopplat in den fel.
2. boxen är paj.
Rätta mig har jag fel, men reagerar inte en hallgivare på ett magnetfält, alltså du behöver en liten magnet på alla 58 piggar på hjulet?
2. Tror inte det... om den inte är ett måndags ex. den är ju helt ny.
Nej det tror jag inte, triggern måste vara magnetisk dvs. en rostfri trigger
funkar inte.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Ja, så funkar en induktiv givare.Erol wrote: Nej det tror jag inte, triggern måste vara magnetisk dvs. en rostfri trigger
funkar inte.
/ Erol
Ta och bänktesta din givare så du vet hur/att den funkar.
En induktiv givare är nog bäst i alla fall, har du ingen som du tagit bort från motorn?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Vad kör du med för givare? 1GT101?
http://images.google.com/images?hl=en&s ... a=N&tab=wi
Den är väldigt poppis och behöver inte magneter i triggerhjulet medan rena hallgivare kan behöva det. Grannen triggar sin volvo med en sådan och 60-2 hjul, det funkar. Jag triggar 944:an med en sådan och två fastsvetsade skruv på remskivan, knappast optimalt men fungerar. Ska försöka fila till en bättre lösning med kamsynk när tid finns.
//Magnus
http://images.google.com/images?hl=en&s ... a=N&tab=wi
Den är väldigt poppis och behöver inte magneter i triggerhjulet medan rena hallgivare kan behöva det. Grannen triggar sin volvo med en sådan och 60-2 hjul, det funkar. Jag triggar 944:an med en sådan och två fastsvetsade skruv på remskivan, knappast optimalt men fungerar. Ska försöka fila till en bättre lösning med kamsynk när tid finns.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]