944 -84

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
J_Hells
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Nu avställd för vintern

#31 Post by J_Hells »

Nu på sistonde så har det varit mest lite småfix som åtgärdats. Fixat till bakluckan så den stänger (och håller sig stängd) med nya låspinnar. Ny värmeventil så att det går att få värme i kupèn, den gamla hade nämnligen smält. Nya avgasupphängningsgummin bak så att det är nya överallt och inte bara fram.

Lämnat in bilen till Västberga Bilglas för att täta smårutorna och installera plåtlisterna som tyvärr inte installerades efter lackningen. Fungerade bra! Det läkte nämnligen in vatten tidigare. Skönt att få det fixat till slut, stört mig på att listerna saknades.

Har också tätat infästningen av baklyktorna. De läckte in vatten litengrann där eftersom det var för små butylband som tätade. Köpte 8mm butylband från Wurth och nu är det tätt! Rekommenderas för dom som monterar om sina baklysen.

Nu så är bilen inställd i garage för vintern. Får plocka fram den igen till våren nästa år :arrow:
Last edited by J_Hells on 2011-05-27 20:01:57, edited 1 time in total.

Markland
S-Poster

#32 Post by Markland »

Riktigt läcker bil! Automatlåda skulle jag vilja ha på min svarta 944:a faktiskt. Det och farthållare som fungerar.
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18009&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=]Porsche 944 -84[/url] - Bruksbil.
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18011&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=]Porsche 911 Carrera 4 -90[/url] - För fartglada dagar!

Tidigare bilar:
Volvo V40 T4 -98
Mazda Miata 1,8 Sport -01

bergodalvana
Addict
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#33 Post by bergodalvana »

oj, vilken fin 944a... Kanonskön färg verkligen.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

J_Hells
S-Poster

#34 Post by J_Hells »

Markland wrote:Riktigt läcker bil! Automatlåda skulle jag vilja ha på min svarta 944:a faktiskt. Det och farthållare som fungerar.
Tackar. Det är båda bra och dåligt med automaten. Det bra är ju såklart köer och inne i stan. Men det tappas ju en del effekt och drar mer soppa som pris.

Farthållare är på G nästa år. Det blir isåfall en ny modell. Kanske Rostra eller nåt sånt.

Backvarnare finns redan monterad (skönt som F-n). Så det är en riktig komfortbil hehe.
bergodalvana wrote:oj, vilken fin 944a... Kanonskön färg verkligen.
Den är fint nu när den är nylackad. :) Men jag ska försöka behålla lystern med lackskydd och så varje år också. Vet inte om det framgår på bilderna, men den är djupröd på dagtid och nästan lila i kvällsljus.

Jacko
S2-Poster
Årsmodell: 1987

#35 Post by Jacko »

se nedan
Last edited by Jacko on 2009-11-05 16:44:42, edited 1 time in total.

Jacko
S2-Poster
Årsmodell: 1987

Re: Lite undersökning, stereomontage och inköp av BBS-fälgar

#36 Post by Jacko »

J_Hells wrote:Tack John!

Då har pappa och jag kikat på bilen i fredags. Det läcker ganska mycket olja från motorn (passagerarsidan), det är till och med olja på fälgen på den sidan. Vi tror oss veta vilka packningar som behövs bytas: 94410090101 från Utzon.

Stereomontaget blev lyckat, Blaupunkten passade in bra designmässigt tycker jag. Högtalarna får monteras senare (också Blaupunkt).

Det är också på gång med en total omlackering i originalfärg!
tror jag har samma problem med oljeläckaget, dock inte lika allvaligt som du hade. Hur många packningar är det i kompliteringssatsen?
Svårt och fixa själv? Ca tid för arbetet?

Fin bil btw

J_Hells
S-Poster

Re: 944 -84 - Stads944:an

#37 Post by J_Hells »

Påställd inför sommaren nu.

Gjorts idag:

*Oljebyte.
*Monterat en ny original bakluckelist.
*Bättrat på tätning mellan glas och aluminiumram, bakrutan. Använde Sikaflex för tätningen.

Nu ska det inte komma in vatten i bakluckan nåt mer :!:

Imorse när jag åkte från Stockholm märkte jag att bilen skramlade på ett väldigt ovanligt sätt... Det upphörde efter någon kilometer. Eftersom det var så otroligt varmt idag och AC:n är ännu inte åtgärdad så körde jag med nedvevade rutor. Det luktade väldigt mycket avgas i kupén under körning. Stannade och såg följande:
Mitt fina nya avgassystem hade tappat den kromade ändröret som var svetsat mot slutdämparen... Det var fyra svetspunkter som inte var bra gjorda. Vi hade ju monterat helt nya Avgasupphängningar både bak och fram.... Trist! Jag fick åka till Biltema och köpa en ny och kapa av röret och montera, men jag tycker inte det ser lika bra ut som tidigare.

Nåt positivt är att bilen läcker absolut ingen olja. Helt torr under motorn. :)

AC-koll står på tur nu under veckan. Eventuellt lackkonservering också.

J_Hells
S-Poster

#38 Post by J_Hells »

De senaste problemen jag haft med bilen har är:

Bagageluckan vill öppna sig ibland. Läcker in vatten. Iofs en väldigt liten mängd jämfört med förut. OK
- Monterat nya låspinnar och justerat dom många gånger. Låskistorna är omsmorda. Ena färstet vill ändå inte hålla fast på samma vis som det andra. Det här får jag nog skjuta på att fixa tills nästa år... Finns mer prioriterade problem.
- Uppdaterat 20100715: Det gick tydligen att justera så att låskistan stänger mer genom att skruva på vajern som går från bagagenyckelhålet. Det är bättre nu, men det gnirrar efter körning litegranna i vänster bak.. Så det är inte helt klart. Suck!
- Uppdaterat 20100719: Happ. Luckan öppnade sig igen... Har inget annat alternativ än att beställa nya låskistor. Väntar med det ett tag.
- Uppdaterat 20100730: Nu har jag beställt och bytt allting som har med låskistorna/fästen och gummipackningarna att göra. Tog en provruna på ca 1 timme och nu håller den sig stängd! Kostade 3700kr för att få delarna utbytta.. Men det var det värt för jag höll på att bli tokig på det där. :D

Motorn blir lite för varm. Särskilt har det blivit så i bilköer.. OK
- Fläktrelät är trasigt (ser brännt ut). Jag har 2st kylfläktar varav den på förarsidan går på lågfart oavsett temperatur. Den högra rör sig inte. Nytt relä är beställt via PC.
-Uppdaterat 20100715: Nytt fläktrelä installerat. Borde göra susen.
-Uppdaterat 20100719: Klockrent. Nu körs fläktarna på högvarv när motorn börjar bli för varm.

Men några bra saker som löst sig är:

*AC är konverterad och reparerad. Den kyler riktigt friskt nu! :)
*Slutrör är tillbakamonterat
*Ljusautomatiken fungerar klockrent! Kör med dimljusen nu istället för grodögonen.
*Lackkonservering
Last edited by J_Hells on 2011-05-27 20:11:44, edited 2 times in total.

J_Hells
S-Poster

#39 Post by J_Hells »

Bortagen

Post Reply