Olika växellådor 944 ?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

Olika växellådor 944 ?

#1 Post by Olof#L »

Hej!
Var inne på Quaifes hemsida och hitta diff som passar 944 -86 och framåt men ingen till äldre lådor :( Vad är skillnaden före och efter -86?

Finns även diff till 924T med G31 låda men det är väl en helt annan grej?

Att montera nyare låda från S2 el Turbo med Diff M22 pkt bör väl ge en rätt seg
utväxling till en NA-84? då jag gissar att det skiljer i slutväxel mot S2 och Turbo.

Mvh Olof
f.d 944 -84

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

På lådorna innan -85b så saknas uttag för hastighetsmätare, så i ditt fall
så borde det funka ändå, då du har hastighetsmätare på framhjulet, värre
är det för de som vill sätta en äldre låda på en nyare bil.

Sen så skilljer infästningen i karossen, men dessa fästen ska väl gå att
byta...

För övrigt känner jag inte till några större skillnader.

S2:an är lägre utväxlad än turbon, så det borde kunna gå att ha låda
från en S2:a på en vanlig 944:a, beroende på vad bilen används till.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by safe »

Tråkpolisen:
Är det värt att lägga pengar på diffad låda på en 84a?
Varför behöver du diffad låda? Det har ju inte direkt ändlöst med effekt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Erol »

safe wrote:Tråkpolisen:
Är det värt att lägga pengar på diffad låda på en 84a?
Varför behöver du diffad låda? Det har ju inte direkt ändlöst med effekt.

I mina ögon så är det endast befogat att kosta på en gammal 944:a en
diffad låda om man tävlar seriöst med bilen.

En diffad låda brukar man få ge ca 13-18.000:- för, vilket är ungf. halva
bilens värde (obs! standard 944 -84, vet inte hur denna bil i fråga är i
skick/utrustning)

Som sagt detta är vad jag tycker, TS kanske tycker helt annolunda!


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

#5 Post by Olof#L »

till tråkpoliserna/glädjedödarna :wink:
Sen när blev det ekonomiskt försvarbart att leka med bilar?


Har reflekterat över dom snuskhöga priserna på gamla difflådor och kolla därför upp Quafie http://www.quaife.co.uk/Porsche-944-inc ... fferential .
där det står att diffen passar från -86 och framåt

Nä bilen har inte ändlöst med effekt och är heller inte speciellt snabb däremot vill jag kunna köra fort med den.

Anledningen till mitt bilval är den låga vikten. Fundera även på 924
men så dök denna upp som redan var endel fixat på och gått endel bana bl.a Pcsr

Tänkte fortsätta utveckla bilen i vinter. Om det blir diff vet jag inte men jag ville kolla upp möjligheterna.
f.d 944 -84

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by firefish »

Klart du ska ha diffbroms! Jag vet inte hur mycket det skiljer i slutväxel mellan S2 och turbo men om jag var du skulle jag stoppa i det biffigaste i lådväg för att vara väl förberedd för eventuellt trim (turbokonvertering). Eftersom du ändå lär renovera lådan när den är ur och isär för diffmontering och du ändå måste köpa en anna låda än den du har så är ju inte inköpspriset på lådan den största utgiften.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Henka_E »

n/a: 3.89:1
S2: 3.875:1
Tyrbo: 3.375:1

S2 låda kanske funkar, men bilen blir långsammare på alla växlar (rullmotstånd och luftmotstånd lika, ännu sämre utväxling)

Budget diff: Köp en Audi V8 torsen diff, köp kittet som finns på S2Forum (som egentligen är för att styva upp mitt-diffen) och modda diff/låda för att få ihop det. Diffarna ligger runt 2k - det har jag betaöat för mina 3 som jag köpt till andra byggen.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by safe »

Olof#L wrote:till tråkpoliserna/glädjedödarna :wink:
Sen när blev det ekonomiskt försvarbart att leka med bilar?


Har reflekterat över dom snuskhöga priserna på gamla difflådor och kolla därför upp Quafie http://www.quaife.co.uk/Porsche-944-inc ... fferential .
där det står att diffen passar från -86 och framåt

Nä bilen har inte ändlöst med effekt och är heller inte speciellt snabb däremot vill jag kunna köra fort med den.

Anledningen till mitt bilval är den låga vikten. Fundera även på 924
men så dök denna upp som redan var endel fixat på och gått endel bana bl.a Pcsr

Tänkte fortsätta utveckla bilen i vinter. Om det blir diff vet jag inte men jag ville kolla upp möjligheterna.
Det är klart att ska du tävla och få ut de sista 5% så behövs diffbroms.
Tävlar du inte så är inte en öppen diff så begränsande...

Diffbromsar är dyra, Quaife är inte billiga dom heller, ca: 10 papp + arbetet att montera den.
Jag skulle hellre satsa pengarna på en lamell diff istället för en torsen diff som Quaife. Googla på Gripper.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Henka_E »

..eller på Guards...

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 150
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#10 Post by boxsterpontus »

Det går alldeles utmärkt att tävla en gammal N/A utan diffbroms. Visst kan inner-bak spinna lite ut ur de långsamma kurvorna om man är oförsiktig på gasen men det gör inte mycket på varvtiderna.

Kostar en diffbroms bara 2k låter det som en bra investering, men 10k är svårmotiverat. Det får man ju 2 uppsättningar däck för. Mer bantid brukar vara den bästa investeringen för snabbare varv, och det är roligare att vara på banan än i garaget :)
Pontus Borg

Olof#L
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2007-10-07 11:13:04
Bilmodell: Boxster 987S
Årsmodell: Vet ej
Location: Hasslarp/Helsingborg
Contact:

#11 Post by Olof#L »

Klart intressanta svar !
Audi V8diffen som Henka_E låter som en vettigt budget variant om det är genomförbart.
Är detta gjort innan på en 944låda?
Att köra med numeriskt lägre slutväxel (S2/Turbo) är nog inget alternativ
då bilen redan är lite i tröttaste laget :oops:

Diff ligger inte högst upp på to do listan än
Men kunde inte låta bli att grotta lite i ämnet
så man har lite koll om man snubblar över nåt användbart.
f.d 944 -84

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#12 Post by Henka_E »

Jag vet inte om det är gjort på Porsche - men det är helt klart gjort på Audi 016 - funkar det där så funkard et på Porsche lådan också. Finns ips och idéer på www.motorgeek.com tex.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#13 Post by Eddie Varvstopp »

Jag pratade vid ett tillfälle med herr Sanden och vad jag förstod så skulle det rent tekniskt inte vara några konstigheter att ta en diffroms från en turbo/S2 och smällan in i en tidig N/A låda. D.v.s. skall det inte vara någon skillnad.

Hur som haver kan jag inte släppa tanken på en Audi V8 torsen-diff till min bil. Här är en som lyckats forum/viewtopic.php?t=15276&highlight=41mm . Sitter någon inne med mer info så dela gärna med er :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]