Svetsare se hit.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
porschedennis
Carrera-Poster
Posts: 370
Joined: 2009-09-07 17:36:19
Bilmodell: 944 s2 -90
Location: Grästorp
Contact:

#2 Post by porschedennis »

Tjenare Argon ska du ha
Det finns säkert ett 20tal olika gaser för olika rostfri tråd men argon funkar på allt
Om det är en mig utan puls ska du förbereda dig på att det kan vara lite krångel innan du hittar rätt med inställningen av svetsen men det går
Just svetsning är jag hemma på har haft olika licenser i snart 20 år

Mvh

Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#3 Post by bergodalvana »

Det är Argon du skall ha.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by rob3rt »

har för mig att hag har svetsat med misson 25, de få gånger jag svetsat med MIG. men då har det vart plåt..
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

#5 Post by RPM2006 »

Mison 25 har jag då alltid kört med, dock ej rostfritt.

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#6 Post by Tomas »

Som redan sagt ska du ha Argon (eller Mison Ar), det blir inget bra resultat (metalurgiskt, svetsen kan dock se bra ut) med de koldioxidhaltiga Mison varianterna (t.ex Mison 25 eller Mison 18 ).
Har du inte en pulsmig så är det inte säkert resultatet blir speciellt bra, man kan dock få skapligt resultat med en vanlig mig om man väljer en specialgas för just denna svetsning, kommer dock inte ihåg vad de heter idag (tror en variant hette Robinon tidigare).

Tomas - svetsingenjör
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Tomas wrote:Som redan sagt ska du ha Argon (eller Mison Ar), det blir inget bra resultat (metalurgiskt, svetsen kan dock se bra ut) med de koldioxidhaltiga Mison varianterna (t.ex Mison 25 eller Mison 18 ).
Har du inte en pulsmig så är det inte säkert resultatet blir speciellt bra, man kan dock få skapligt resultat med en vanlig mig om man väljer en specialgas för just denna svetsning, kommer dock inte ihåg vad de heter idag (tror en variant hette Robinon tidigare).

Tomas - svetsingenjör

Vad händer metalurigiskt med co2 vid "mig"svetsning (mag egentligen?) i rostfritt? Motsvarande i kolstål?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Dea »

Finns även rostfri flussfylld tråd för att få fullgott resultat med Mison (kanske kolsyra också??) men den är svindyr, 1000:-/kg....
Jag kommer att MIGa på mitt R/F avgassystem med vanlig rostfri tråd och Mison18, kommer naturligtvis inte bli fullgod hållbarhet på svetsen men på ett avgassystem duger det.

Vad är det för typ av pulsfunktion man borde ha?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#11 Post by Ionizer »

Fluss och "fel" gas låter som en dålig omväg, varför inte helt enkelt köra med "rätt" gas om man ändå ska ha gas?

Hur ska man föresten bete sig om man ska skarva svart med RF?
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Tomas »

Pär Hylander wrote:
Tomas wrote:Som redan sagt ska du ha Argon (eller Mison Ar), det blir inget bra resultat (metalurgiskt, svetsen kan dock se bra ut) med de koldioxidhaltiga Mison varianterna (t.ex Mison 25 eller Mison 18 ).
Har du inte en pulsmig så är det inte säkert resultatet blir speciellt bra, man kan dock få skapligt resultat med en vanlig mig om man väljer en specialgas för just denna svetsning, kommer dock inte ihåg vad de heter idag (tror en variant hette Robinon tidigare).

Tomas - svetsingenjör

Vad händer metalurigiskt med co2 vid "mig"svetsning (mag egentligen?) i rostfritt? Motsvarande i kolstål?
Kromet som ger rostfritt dess "rostfria" egenskap reagerar med kolet i koldioxiden och bildar kromkarbid. Detta innebär att det blir brist på rent krom i zonen nära svetsen och då kan den delen korrodera (rosta).
I kolstål finns ju inte detta problem.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#13 Post by Tomas »

Dea wrote:Finns även rostfri flussfylld tråd för att få fullgott resultat med Mison (kanske kolsyra också??) men den är svindyr, 1000:-/kg....
Jag kommer att MIGa på mitt R/F avgassystem med vanlig rostfri tråd och Mison18, kommer naturligtvis inte bli fullgod hållbarhet på svetsen men på ett avgassystem duger det.

Vad är det för typ av pulsfunktion man borde ha?

/Dea
Ionizer wrote: Fluss och "fel" gas låter som en dålig omväg, varför inte helt enkelt köra med "rätt" gas om man ändå ska ha gas?

Hur ska man föresten bete sig om man ska skarva svart med RF?
Flussfylld rörtråd är inte ett sämre alternativ till homogen rostfri tråd.
Först och främst är det svårt att få en stabil svetsning när man svetsar rostfritt i kortbågeområdet. Det har att göra med att du inte kan använda en optimal gas av skäl som beskrivits ovan. Även de speciella gaser som finns ger inte optimalt resultat. Med rörtråd kan du köra en koldioxidhaltig gas och därmed få mycket bättre svetsegenskaper och i slutändan troligen en bättre svets.
Sedan ger den flussfyllda rörelektroden andra fördelar, den främsta är att den inte är så känslig för bindfel. Detta är annars ett vanligt problem vid svetsning med solid trår, både i rostfritt och kolstål, svetsgodset fäster inte ordentligt i grundmaterialet.
Rörtråd är dock inte ett alternativ i riktigt tunt material. För avgassystem är det nog inte ett alternativ.
Denna typ av rörtråd ska inte heller förväxlas med flussfylld tråd som kan svetsas utan skyddsgas och som brukar säljas till hobbysvetsning. Sån tråd är skit.

1000 kr/kg är nog inte vad du får betala om du hittar rätt inköpsställe.

Pulsfunktionen som moderna proffsmiggar har är en funktion där strömmen pulsas mellan ett högt läge som gör att svetsningen i ett kort ögonblick går upp i spraybågeområdet följt av en mycket lägre ström som nätt och jämnt håller liv i ljusbågen och ger materialet tid av kylas. Pulsfrekvensen är mycket hög, du hinner inte märka av pulsningen när du svetsar.

För att skarva svart med RF använder du en övergångselektrod, finns till alla normala svetsmetoder, MIG, Pinne, TIG. Exempel är Avesta P5 och Elga 309L eller 309 MoL.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

porschedennis
Carrera-Poster
Posts: 370
Joined: 2009-09-07 17:36:19
Bilmodell: 944 s2 -90
Location: Grästorp
Contact:

#14 Post by porschedennis »

Argon flaskan är den du kan andvända till flest olika svetsmetoder därför är den mitt val för hemma bruk mison Ar är jätte bra det är Argon med någon tillsatts som gör den mindre farlig för hälsan på den som svetsar har jag för mig

Tycker du sen att det är kul att svetsa kan du andvända Argon flaskan till Tig svetsning i bla alu och rf Med Tig svetsar du för en billig peng hemma

själv är jag helt sålld på keppis mig värsting den kör jag allt med alu vitt svart rörtråd allt men den kostar runt 100.000kr

kör bara tunt rf och messing med pedal (Tig)

i vilket fall som helst så gör du inte bort dig om du köper en Argon flaska den kan du ha till mycket och olika svetsmaskiner om du byter senare

Mvh

Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]