Svetsare se hit.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 370
- Joined: 2009-09-07 17:36:19
- Bilmodell: 944 s2 -90
- Location: Grästorp
- Contact:
Tjenare Argon ska du ha
Det finns säkert ett 20tal olika gaser för olika rostfri tråd men argon funkar på allt
Om det är en mig utan puls ska du förbereda dig på att det kan vara lite krångel innan du hittar rätt med inställningen av svetsen men det går
Just svetsning är jag hemma på har haft olika licenser i snart 20 år
Mvh
Dennis
Det finns säkert ett 20tal olika gaser för olika rostfri tråd men argon funkar på allt
Om det är en mig utan puls ska du förbereda dig på att det kan vara lite krångel innan du hittar rätt med inställningen av svetsen men det går
Just svetsning är jag hemma på har haft olika licenser i snart 20 år
Mvh
Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Som redan sagt ska du ha Argon (eller Mison Ar), det blir inget bra resultat (metalurgiskt, svetsen kan dock se bra ut) med de koldioxidhaltiga Mison varianterna (t.ex Mison 25 eller Mison 18 ).
Har du inte en pulsmig så är det inte säkert resultatet blir speciellt bra, man kan dock få skapligt resultat med en vanlig mig om man väljer en specialgas för just denna svetsning, kommer dock inte ihåg vad de heter idag (tror en variant hette Robinon tidigare).
Tomas - svetsingenjör
Har du inte en pulsmig så är det inte säkert resultatet blir speciellt bra, man kan dock få skapligt resultat med en vanlig mig om man väljer en specialgas för just denna svetsning, kommer dock inte ihåg vad de heter idag (tror en variant hette Robinon tidigare).
Tomas - svetsingenjör
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Tomas wrote:Som redan sagt ska du ha Argon (eller Mison Ar), det blir inget bra resultat (metalurgiskt, svetsen kan dock se bra ut) med de koldioxidhaltiga Mison varianterna (t.ex Mison 25 eller Mison 18 ).
Har du inte en pulsmig så är det inte säkert resultatet blir speciellt bra, man kan dock få skapligt resultat med en vanlig mig om man väljer en specialgas för just denna svetsning, kommer dock inte ihåg vad de heter idag (tror en variant hette Robinon tidigare).
Tomas - svetsingenjör
Vad händer metalurigiskt med co2 vid "mig"svetsning (mag egentligen?) i rostfritt? Motsvarande i kolstål?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Finns även rostfri flussfylld tråd för att få fullgott resultat med Mison (kanske kolsyra också??) men den är svindyr, 1000:-/kg....
Jag kommer att MIGa på mitt R/F avgassystem med vanlig rostfri tråd och Mison18, kommer naturligtvis inte bli fullgod hållbarhet på svetsen men på ett avgassystem duger det.
Vad är det för typ av pulsfunktion man borde ha?
/Dea
Jag kommer att MIGa på mitt R/F avgassystem med vanlig rostfri tråd och Mison18, kommer naturligtvis inte bli fullgod hållbarhet på svetsen men på ett avgassystem duger det.
Vad är det för typ av pulsfunktion man borde ha?
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Turbo-Poster
- Posts: 536
- Joined: 2005-10-30 20:16:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Övik
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Kromet som ger rostfritt dess "rostfria" egenskap reagerar med kolet i koldioxiden och bildar kromkarbid. Detta innebär att det blir brist på rent krom i zonen nära svetsen och då kan den delen korrodera (rosta).Pär Hylander wrote:Tomas wrote:Som redan sagt ska du ha Argon (eller Mison Ar), det blir inget bra resultat (metalurgiskt, svetsen kan dock se bra ut) med de koldioxidhaltiga Mison varianterna (t.ex Mison 25 eller Mison 18 ).
Har du inte en pulsmig så är det inte säkert resultatet blir speciellt bra, man kan dock få skapligt resultat med en vanlig mig om man väljer en specialgas för just denna svetsning, kommer dock inte ihåg vad de heter idag (tror en variant hette Robinon tidigare).
Tomas - svetsingenjör
Vad händer metalurigiskt med co2 vid "mig"svetsning (mag egentligen?) i rostfritt? Motsvarande i kolstål?
I kolstål finns ju inte detta problem.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Dea wrote:Finns även rostfri flussfylld tråd för att få fullgott resultat med Mison (kanske kolsyra också??) men den är svindyr, 1000:-/kg....
Jag kommer att MIGa på mitt R/F avgassystem med vanlig rostfri tråd och Mison18, kommer naturligtvis inte bli fullgod hållbarhet på svetsen men på ett avgassystem duger det.
Vad är det för typ av pulsfunktion man borde ha?
/Dea
Flussfylld rörtråd är inte ett sämre alternativ till homogen rostfri tråd.Ionizer wrote: Fluss och "fel" gas låter som en dålig omväg, varför inte helt enkelt köra med "rätt" gas om man ändå ska ha gas?
Hur ska man föresten bete sig om man ska skarva svart med RF?
Först och främst är det svårt att få en stabil svetsning när man svetsar rostfritt i kortbågeområdet. Det har att göra med att du inte kan använda en optimal gas av skäl som beskrivits ovan. Även de speciella gaser som finns ger inte optimalt resultat. Med rörtråd kan du köra en koldioxidhaltig gas och därmed få mycket bättre svetsegenskaper och i slutändan troligen en bättre svets.
Sedan ger den flussfyllda rörelektroden andra fördelar, den främsta är att den inte är så känslig för bindfel. Detta är annars ett vanligt problem vid svetsning med solid trår, både i rostfritt och kolstål, svetsgodset fäster inte ordentligt i grundmaterialet.
Rörtråd är dock inte ett alternativ i riktigt tunt material. För avgassystem är det nog inte ett alternativ.
Denna typ av rörtråd ska inte heller förväxlas med flussfylld tråd som kan svetsas utan skyddsgas och som brukar säljas till hobbysvetsning. Sån tråd är skit.
1000 kr/kg är nog inte vad du får betala om du hittar rätt inköpsställe.
Pulsfunktionen som moderna proffsmiggar har är en funktion där strömmen pulsas mellan ett högt läge som gör att svetsningen i ett kort ögonblick går upp i spraybågeområdet följt av en mycket lägre ström som nätt och jämnt håller liv i ljusbågen och ger materialet tid av kylas. Pulsfrekvensen är mycket hög, du hinner inte märka av pulsningen när du svetsar.
För att skarva svart med RF använder du en övergångselektrod, finns till alla normala svetsmetoder, MIG, Pinne, TIG. Exempel är Avesta P5 och Elga 309L eller 309 MoL.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 370
- Joined: 2009-09-07 17:36:19
- Bilmodell: 944 s2 -90
- Location: Grästorp
- Contact:
Argon flaskan är den du kan andvända till flest olika svetsmetoder därför är den mitt val för hemma bruk mison Ar är jätte bra det är Argon med någon tillsatts som gör den mindre farlig för hälsan på den som svetsar har jag för mig
Tycker du sen att det är kul att svetsa kan du andvända Argon flaskan till Tig svetsning i bla alu och rf Med Tig svetsar du för en billig peng hemma
själv är jag helt sålld på keppis mig värsting den kör jag allt med alu vitt svart rörtråd allt men den kostar runt 100.000kr
kör bara tunt rf och messing med pedal (Tig)
i vilket fall som helst så gör du inte bort dig om du köper en Argon flaska den kan du ha till mycket och olika svetsmaskiner om du byter senare
Mvh
Dennis
Tycker du sen att det är kul att svetsa kan du andvända Argon flaskan till Tig svetsning i bla alu och rf Med Tig svetsar du för en billig peng hemma
själv är jag helt sålld på keppis mig värsting den kör jag allt med alu vitt svart rörtråd allt men den kostar runt 100.000kr
kör bara tunt rf och messing med pedal (Tig)
i vilket fall som helst så gör du inte bort dig om du köper en Argon flaska den kan du ha till mycket och olika svetsmaskiner om du byter senare
Mvh
Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13
Who is online
Users browsing this forum: No registered users