Startar ej!:(

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
henrag
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Startar ej!:(

#1 Post by henrag »

Hej!
Min 944 -83 som gått helt perfekt i sommar startar helt plötsligt inte.
Bilen gick kanon, jag parkerade och kom tillbaka efter ca 2h. Startmotorn gick för fullt men bilen tände inte. Vid bogsering så startade den direkt, körde hem den slog av motorn och försökte starta igen men likadant, startmotorn går men den tänder inte.
Jag har haft upp stiften och de är alldeles torra som om att de inte får bränsle. Jag har kollat så bränslepumpen fungerar genom att koppla 12 volt direkt på pumpen. Jag har även kollat så att bränslepumpen går igång när jag vrider om nyckeln DME relät har jag enbart kollat genom att känna på det och på så sätt känna att det klickar till när jag vrider om nyckeln. Kanske fel på det ändå!?
Kan bränslesystemet sitta igen någonstans!?
Kan tillägga att det var första gången som tempen var ner mot nollan och att det var lite bränsle i tanken. Den är numera upptankad med 35 liter.

Tacksam för alla idéer och teorier!

Henrik

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by 944_Driver »

Kolla att bränslepumpen verkligen går när du kör på startmotorn. Eller bygla det berömda reläet enligt instruktioner här på forumet för att kolla om det är nått med DME-reläet som strular iaf.

Kolla också om det finns gnista och om man kan se utslag på varvräknaren. Är det dött här så känns det som glapp i svänghjulsgivarna eller deras kontakter. Finns massor med info om detta på forumet också.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

henrag
NA-Poster

#3 Post by henrag »

Hej,
Jag var ut och snabbkollade om varvräknaren rör sig men den är helt still, rör sig ingenting. Det skall den alltså göra!? Jag skall söka lite på svänghjulsgivare och se vad jag hittar.
KOmmer på att de reagerade likadant en gång när jag hade köpt bilen, då bytte jag stift, rotor, fördelarlock och tändkablar sedan så startade den.
Henrik

henrag
NA-Poster

#4 Post by henrag »

Jag var ut och kollade lite snabbt på svänghjulsgivarna nu och ser att på den ena så är höljet runt kabeln skadat och kabeln ser lite rostig ut. Felet kanske finns där. Tack Magnus för tipset. Man skulle ha haft en 944a till så hade felsökning varit betydligt enklare, bara flytta delar och testa.

Nu blir det förberedelse för fotbollslandskamp och inget mek!

Henrik

henrag
NA-Poster

#5 Post by henrag »

Har varit ute och skruvat en del, kopplat bränslepumpen enligt Clarks Garage och den går för fullt. Sedan har jag framförallt mätt upp svänghjulsgivarna som Magnus beskrivit i en annan tråd. Den ena hade 950 Ohm vilket verkar som det ska. Den andra gav inte ett dugg i utslag, jag gissar att även den borde ge ungefär detsamma på mätaren. Kabeln till den givaren ser inget vidare ut och höljet är "avböjt" samt kabeln är rostig. Tror ni att detta är felet!?
Jag lossade bulten till givaren och försökte dra upp den men den sitter fortfarande fast. Finns det något trix eller är det bara att bruka lite våld!?
Någon som vet om jag kan kapa av kabeln och löda ihop den igen eller förstör jga då egenskaperna i givaren!?
Sedan är det någon som har en givare till salu liggandes!?

Henrik

safe
Addict
Bilmodell: 911or, 931, 924

#6 Post by safe »

henrag wrote:Har varit ute och skruvat en del, kopplat bränslepumpen enligt Clarks Garage och den går för fullt. Sedan har jag framförallt mätt upp svänghjulsgivarna som Magnus beskrivit i en annan tråd. Den ena hade 950 Ohm vilket verkar som det ska. Den andra gav inte ett dugg i utslag, jag gissar att även den borde ge ungefär detsamma på mätaren. Kabeln till den givaren ser inget vidare ut och höljet är "avböjt" samt kabeln är rostig. Tror ni att detta är felet!?
Jag lossade bulten till givaren och försökte dra upp den men den sitter fortfarande fast. Finns det något trix eller är det bara att bruka lite våld!?
Någon som vet om jag kan kapa av kabeln och löda ihop den igen eller förstör jga då egenskaperna i givaren!?
Sedan är det någon som har en givare till salu liggandes!?

Henrik
Där har du nog svaret. Bägge givarna ska ge samma utslag på ca 1 kohm, dom är likadana.
Har du tagit bort insex skruven så ska man kunna dra ut dom. De sitter med bra passform och en o-ring. Prova med att spruta lite på 556 och vänta ett slag.
Du bör nog byta givaren, sladden är skärmad och de kan vara lite kinkiga med störningar.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

henrag
NA-Poster

#7 Post by henrag »

Förbannade, j...a, sk-t! Om ni undrar hur hårt en givare på svänghjulet kan sitta så fråga mig. Givaren verkar ha smält fast i godset, då jag försöker vicka den fram och tillbaka så går den naturligtvis av, vad skall man lyfta i då all plast runt givaren är borta!?
Jag tröttnar och tar till slut fram min dremmel och kapar bort den lilla plast runt givaren som finns kvar så att det som nu sticker upp är en liten magnet. Rätt beslut kan man undra men det kändes rätt just då, lite aggresioner försvann åtminstone. Nu sitter den i varjefall inte fast i plasten och godset uppepå som verkade ha bildat en förening med stark tillhörighet. Nästa projekt blir att se vad jag kan få grepp om den lilla magneten med, den sticker endast upp ca 0.5 cm. Allternativ två har varit att ta lös fästet som båda givarna sitter i men det är stört omöjligt att komma år insexbultarna som fäster allt. Har hållit på med det i 1h och har nästan fått ut en bult, en kvar och den sitter jävligare till.
Nu är det mat till mig och lillkillen sedan får vi se i em när han skall sova om jag gör ett nytt försök. Porschen kanske får stå till våren så kanske problemet är löst av en hustomte!

safe
Addict

#8 Post by safe »

Vet inte riktigt hur det ser ut på en 944a, mane kan du inte ta bort fästet som givaren sitter i?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#9 Post by patand »

safe wrote:Vet inte riktigt hur det ser ut på en 944a, mane kan du inte ta bort fästet som givaren sitter i?
henrag wrote:Allternativ två har varit att ta lös fästet som båda givarna sitter i men det är stört omöjligt att komma år insexbultarna som fäster allt. Har hållit på med det i 1h och har nästan fått ut en bult, en kvar och den sitter jävligare till.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

henrag
NA-Poster

#10 Post by henrag »

Det är insexbultarna till fästet som jag hållit på med nu på slutet, 1h på den som sitter lättåtkommligt till:( Fast jag tror det är nog enda lösningen- Jag skall nog fixa en mindre blocknyckel med spärrfunktion som jag kan fästa insexbitsen i så borde det gå lite enklare. Jag har bara ner till en 8a med spärrfunktion.

henrag
NA-Poster

#11 Post by henrag »

Nu är båda insexbultarna borta:) men naturligtvis så satt det en hylsa där också så även om jag fått lös bultarna så går den inte att dra upp hela fästet fast att det är löst. På något sätt så måste jag få hylsan in eller ut så att den inte är i vägen. Fästet går ju inte att dra ut över hylsan eftersom givarna sitter kvar. Gissar att ingen förstår!?
Nu blir det i varjefall till att laga middag. Nya tag i morgon!

safe
Addict

#12 Post by safe »

patand wrote:
safe wrote:Vet inte riktigt hur det ser ut på en 944a, mane kan du inte ta bort fästet som givaren sitter i?
henrag wrote:Allternativ två har varit att ta lös fästet som båda givarna sitter i men det är stört omöjligt att komma år insexbultarna som fäster allt. Har hållit på med det i 1h och har nästan fått ut en bult, en kvar och den sitter jävligare till.
Läste jag inlägget så dåligt.... :oops:
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

henrag
NA-Poster

#13 Post by henrag »

Har glömt att skriva på ett tag. Efter att ha vickat fästet fram och tillbaka så fick jag till slut lös fästet som båda impulsgivarna sitter i. Att givaren satt hårt kan jag bara konstatera då det inte hjälpte ens när jag slog underifrån på givaren med en hammare. Till slut så fick jag borra ur givaren vilket inte var helt lätt då kärnan på givaren består av en stor magnet. Den nya givaren kom från Utzon igår och idag så monterade jag den. Snacka om att jag var spänd om bilen skulle starta, och naturligtvis efter alla tips härifrån på forumet så gick den igång direkt.
Känns skönt att ställa till vinterförvaring med vetskap och att det bara är att åka och besikta, inte lika roligt att ställa undan en bil som inte fungerar.

Tack alla ni som bidragit!

Over and out for this time!

Henrik :D

Post Reply