Kabelarea till bakflyttat startbatteri?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#16 Post by Pehr Johnsson »

Kan du inte kolla på hur Porshches egen lösning ser ut? Högerstyrda 44:or (i alla fall S2) har batteriet bak i höger balja.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

#17 Post by XIIIM-Jocke »

makkanftw wrote:Köp kablar på Swedol Jocke, nära och bra.. För att inte nämna billigt! ;)
Tack för tipset! :D

Förresten! Kommer du från ED? Där e jag och jobbar "rätt som de e`".(Idag tex.)
Jag "luffar" runt i en ATLET Truck service bil. Morscha på mig om du ser mig.
MVH Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#18 Post by 944_Driver »

Jag skulle gå på 21mm2 kabel som förläggs i slang för att få den dubbelisolerad. Anslutningarna i båda ändarna crimpas med proffsverktyg för garanterad kontakt och hållfasthet. Rejäl jord direkt i chassit vid batteriet. (Med en hobbybil sitter man inte så många timmar i kupén att ev. farliga magnetfält är nått bekymmer. På ett yrkesfordon skulle jag dra returledare.) Med en snyggt gjord sådan installation skulle jag våga utelämna säkringen.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#19 Post by xanlar »

du behöver inte ens tänka på säkring. var ska du hitta en som klarar 3-400A? men var noggrann med isoleringen. dra kabeln i en kabelstrumpa eller flexslang och klamra fast den rejält. jag skulle inte använda mindre än 30kvadrat, och köp fintrådig bilstereokabel. bättre isolering och mycket böjbarare än vanlig elkabel.

2 st 15mm2 är bättre än en 30mm2, kan vara lättare att dra och ibland billigare
Andreas Larsen

User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

färdigt

#20 Post by XIIIM-Jocke »

Nu e`de´ färdigt.
Jag drog 35mm2 kabel till +. i en "flexslang i hårdplast". via en huvudströmbrytare som skall sitta i mittkonsolen. Och vidare ut i motorummet. Och 50mm2 till - och jordade i reservhjulshållaren bak i reservhjulsbaljan. (mer bilder finns i min "bil tråd".)
Det tror jag blir bra.
MVH XIIIM-Jocke
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#21 Post by Ionizer »

xanlar wrote: 2 st 15mm2 är bättre än en 30mm2
Det får du gärna förklara.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#22 Post by xanlar »

Ser jättebra ut jocke!
Ionizer wrote:
xanlar wrote: 2 st 15mm2 är bättre än en 30mm2
Det får du gärna förklara.
Större mantelarea ger bättre kylning, resistansen ökar med temperaturen :wink:
Andreas Larsen

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#23 Post by makkanftw »

Men så länge kabeln inte kommit upp i temperatur och ojämn resistans borde väl strömmen gå den lättaste vägen, dvs i den kortaste kabeln och spänningsfallet är ett faktum? Eller sker uppvärmningen såpass snabbt att detta inte märks utan att strömmen fördelas jämt mellan de båda ledarna?
- Marcus

User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

#24 Post by XIIIM-Jocke »

xanlar wrote:Ser jättebra ut jocke!

Thanks! :D :D :D
Ionizer wrote: Det får du gärna förklara.
Större mantelarea ger bättre kylning, resistansen ökar med temperaturen :wink:
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

User avatar
XIIIM-Jocke
Turbo-Poster
Posts: 912
Joined: 2004-03-31 12:19:55
Bilmodell: 986 Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: UDDEVALLA
Contact:

lite mer bilder för den som kanske blir inspirerad

#25 Post by XIIIM-Jocke »

Här kommer lite mer bilder.
MVH XIIIM-Jocke
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Över 40 men leker fortfarande med bilar.


[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#26 Post by xanlar »

makkanftw wrote:Men så länge kabeln inte kommit upp i temperatur och ojämn resistans borde väl strömmen gå den lättaste vägen, dvs i den kortaste kabeln och spänningsfallet är ett faktum? Eller sker uppvärmningen såpass snabbt att detta inte märks utan att strömmen fördelas jämt mellan de båda ledarna?
Det jämnar ut sig. om vi tänker oss att majoriteten av strömmen går genom den ena kabeln som är 3mm kortare först så ökar temperaturen => resistansen ökar och majoriteten av strömmen tar sedan den andra vägen.

Vid rumstemperatur ökar den elektriska resistansen för en typisk metallisk ledare linjärt med temperaturen:
R=R0(1+aT)
där a är den termiska motståndskoefficienten

Så därav är resistansen högst temperaturberoende
Andreas Larsen

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#27 Post by makkanftw »

xanlar wrote: Det jämnar ut sig. om vi tänker oss att majoriteten av strömmen går genom den ena kabeln som är 3mm kortare först så ökar temperaturen => resistansen ökar och majoriteten av strömmen tar sedan den andra vägen.

Vid rumstemperatur ökar den elektriska resistansen för en typisk metallisk ledare linjärt med temperaturen:
R=R0(1+aT)
där a är den termiska motståndskoefficienten

Så därav är resistansen högst temperaturberoende
Så långt är jag med men hur snabbt sker detta? För väljer all ström vid ett tillfälle att bara gå igenom ena kabeln blir det ju lätt ett spänningsfall? Tex vid start kan det ju bli en väldig skillnad.

Frågar inte för att vara jobbig på något sätt utan för att jag är nyfiken :)

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#28 Post by 944_Driver »

makkanftw wrote: Så långt är jag med men hur snabbt sker detta? För väljer all ström vid ett tillfälle att bara gå igenom ena kabeln blir det ju lätt ett spänningsfall? Tex vid start kan det ju bli en väldig skillnad.

Frågar inte för att vara jobbig på något sätt utan för att jag är nyfiken :)
Det är inget problem i verkligheten, du kan vara helt lugn. I samma nanosekund som spänningsfallet över den ena ledaren ökar lite lite kommer strömmen omfördelas till den andra ledaren. Och redan från första början kommer strömmen att fördela sig mellan båda ledarna helt enligt ohms lag eftersom de knappast lär vara helt identiska.

Det finns en fara med att använda dubbla eller flera separata ledare, det är om en ledare drabbas av ett avbrott. Då får kvarvarande ledare ta hela strömmen vilket kan överbelasta den och leda till brand och andra tråkigheter. Därför ska man säkra av enskilda ledare med varsin säkring för att skydda sig mot sådant.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users