Kabelarea till bakflyttat startbatteri?
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Tack för tipset!makkanftw wrote:Köp kablar på Swedol Jocke, nära och bra.. För att inte nämna billigt!

Förresten! Kommer du från ED? Där e jag och jobbar "rätt som de e`".(Idag tex.)
Jag "luffar" runt i en ATLET Truck service bil. Morscha på mig om du ser mig.
MVH Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Jag skulle gå på 21mm2 kabel som förläggs i slang för att få den dubbelisolerad. Anslutningarna i båda ändarna crimpas med proffsverktyg för garanterad kontakt och hållfasthet. Rejäl jord direkt i chassit vid batteriet. (Med en hobbybil sitter man inte så många timmar i kupén att ev. farliga magnetfält är nått bekymmer. På ett yrkesfordon skulle jag dra returledare.) Med en snyggt gjord sådan installation skulle jag våga utelämna säkringen.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
du behöver inte ens tänka på säkring. var ska du hitta en som klarar 3-400A? men var noggrann med isoleringen. dra kabeln i en kabelstrumpa eller flexslang och klamra fast den rejält. jag skulle inte använda mindre än 30kvadrat, och köp fintrådig bilstereokabel. bättre isolering och mycket böjbarare än vanlig elkabel.
2 st 15mm2 är bättre än en 30mm2, kan vara lättare att dra och ibland billigare
2 st 15mm2 är bättre än en 30mm2, kan vara lättare att dra och ibland billigare
Andreas Larsen
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
färdigt
Nu e`de´ färdigt.
Jag drog 35mm2 kabel till +. i en "flexslang i hårdplast". via en huvudströmbrytare som skall sitta i mittkonsolen. Och vidare ut i motorummet. Och 50mm2 till - och jordade i reservhjulshållaren bak i reservhjulsbaljan. (mer bilder finns i min "bil tråd".)
Det tror jag blir bra.
MVH XIIIM-Jocke
Jag drog 35mm2 kabel till +. i en "flexslang i hårdplast". via en huvudströmbrytare som skall sitta i mittkonsolen. Och vidare ut i motorummet. Och 50mm2 till - och jordade i reservhjulshållaren bak i reservhjulsbaljan. (mer bilder finns i min "bil tråd".)
Det tror jag blir bra.
MVH XIIIM-Jocke
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 536
- Joined: 2005-10-30 20:16:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Övik
- Contact:
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
xanlar wrote:Ser jättebra ut jocke!
Thanks!![]()
![]()
![]()
Större mantelarea ger bättre kylning, resistansen ökar med temperaturenIonizer wrote: Det får du gärna förklara.
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
lite mer bilder för den som kanske blir inspirerad
Här kommer lite mer bilder.
MVH XIIIM-Jocke
MVH XIIIM-Jocke
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Det jämnar ut sig. om vi tänker oss att majoriteten av strömmen går genom den ena kabeln som är 3mm kortare först så ökar temperaturen => resistansen ökar och majoriteten av strömmen tar sedan den andra vägen.makkanftw wrote:Men så länge kabeln inte kommit upp i temperatur och ojämn resistans borde väl strömmen gå den lättaste vägen, dvs i den kortaste kabeln och spänningsfallet är ett faktum? Eller sker uppvärmningen såpass snabbt att detta inte märks utan att strömmen fördelas jämt mellan de båda ledarna?
Vid rumstemperatur ökar den elektriska resistansen för en typisk metallisk ledare linjärt med temperaturen:
R=R0(1+aT)
där a är den termiska motståndskoefficienten
Så därav är resistansen högst temperaturberoende
Andreas Larsen
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Så långt är jag med men hur snabbt sker detta? För väljer all ström vid ett tillfälle att bara gå igenom ena kabeln blir det ju lätt ett spänningsfall? Tex vid start kan det ju bli en väldig skillnad.xanlar wrote: Det jämnar ut sig. om vi tänker oss att majoriteten av strömmen går genom den ena kabeln som är 3mm kortare först så ökar temperaturen => resistansen ökar och majoriteten av strömmen tar sedan den andra vägen.
Vid rumstemperatur ökar den elektriska resistansen för en typisk metallisk ledare linjärt med temperaturen:
R=R0(1+aT)
där a är den termiska motståndskoefficienten
Så därav är resistansen högst temperaturberoende
Frågar inte för att vara jobbig på något sätt utan för att jag är nyfiken

-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Det är inget problem i verkligheten, du kan vara helt lugn. I samma nanosekund som spänningsfallet över den ena ledaren ökar lite lite kommer strömmen omfördelas till den andra ledaren. Och redan från första början kommer strömmen att fördela sig mellan båda ledarna helt enligt ohms lag eftersom de knappast lär vara helt identiska.makkanftw wrote: Så långt är jag med men hur snabbt sker detta? För väljer all ström vid ett tillfälle att bara gå igenom ena kabeln blir det ju lätt ett spänningsfall? Tex vid start kan det ju bli en väldig skillnad.
Frågar inte för att vara jobbig på något sätt utan för att jag är nyfiken
Det finns en fara med att använda dubbla eller flera separata ledare, det är om en ledare drabbas av ett avbrott. Då får kvarvarande ledare ta hela strömmen vilket kan överbelasta den och leda till brand och andra tråkigheter. Därför ska man säkra av enskilda ledare med varsin säkring för att skydda sig mot sådant.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users