Ökar vattentrycket vid högre varv?
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Ökar vattentrycket vid högre varv?
En dum fråga kanske men ökar vattentrycket vid högre motorvarv?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Vattenpumpen drivs av kamremmen så trycket ökar med varvtalet.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Topplock, block, thermostat osv. är allihop en restriktion som är konstant (när thermostaten öppnat). Vattenpumpen bör rimligen bygga upp ett mottryck som är högre vid 7000 rpm än vid 0 rpm.
Men jag håller med om att totaltrycket inte bör öka eftersom det är ett cirkulerande system.
Men jag håller med om att totaltrycket inte bör öka eftersom det är ett cirkulerande system.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Det här ligger ganska nära det jag sysslar med till vardags - vad det nu är värt.
(så med risk att bli lite för teoretisk...)
Gurra och Spånis är inne på helt rätt spår. Om vattenpumpen drivs av kamaxeln kommer trycket öka i förhållande till varvtalet, bara att jämföra med traditionell vattenpump eller liknande, t.ex. borrmaskinspump. Dock är trycket/flödet konstant vid valfritt varvtal, det säger sig nästan självt.
Motståndet (läs: rörförlusten/strypningar) i motorn kommer göra att trycket är större vid utloppet än inloppet (trycksidan/sugsidan) och om vi kallar motståndet k så kommer Q = k * sqr(p), där Q är flöde och p trycket.
Eftersom k är konstant så kan inte heller flödet öka utan att trycket ökar.

Gurra och Spånis är inne på helt rätt spår. Om vattenpumpen drivs av kamaxeln kommer trycket öka i förhållande till varvtalet, bara att jämföra med traditionell vattenpump eller liknande, t.ex. borrmaskinspump. Dock är trycket/flödet konstant vid valfritt varvtal, det säger sig nästan självt.
Motståndet (läs: rörförlusten/strypningar) i motorn kommer göra att trycket är större vid utloppet än inloppet (trycksidan/sugsidan) och om vi kallar motståndet k så kommer Q = k * sqr(p), där Q är flöde och p trycket.
Eftersom k är konstant så kan inte heller flödet öka utan att trycket ökar.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Volymen på kylsystemet och mängden kylvätska är konstant oavsett cirkulationshastigheten. Mäter man trycket i expansionskärlet lär det inte variera med motorvarvet snarare temperaturen
Givetvis finns det tryckskillnader i systemet som ökar med vartalet. Tror dock dessa är små i förhållande till totaltrycket. Är väl störst vid vattenpumpen och termostaten, slangen därifrån är ju väldigt grov. Om det finns några stypningar i systemet riskerar väl dessa delar bli utan kylning då vattnet bara tar en lättare väg? Skulle gissa att vattnet flödar ganska lätt och jämt fördelat över hela motorn.
En dålig jämförelse kanske men om jag slår på och av cirkulationpumpen i villan så ger det inget utslag på manometern.
Vet någon vad normalt tryck är i ett varmt kylsystem? Och ungefärlig cirkulationshastighet?
Givetvis finns det tryckskillnader i systemet som ökar med vartalet. Tror dock dessa är små i förhållande till totaltrycket. Är väl störst vid vattenpumpen och termostaten, slangen därifrån är ju väldigt grov. Om det finns några stypningar i systemet riskerar väl dessa delar bli utan kylning då vattnet bara tar en lättare väg? Skulle gissa att vattnet flödar ganska lätt och jämt fördelat över hela motorn.
En dålig jämförelse kanske men om jag slår på och av cirkulationpumpen i villan så ger det inget utslag på manometern.
Vet någon vad normalt tryck är i ett varmt kylsystem? Och ungefärlig cirkulationshastighet?
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Testade just detta på min nyinstallerade fjärrvärmecentral.mijo wrote: En dålig jämförelse kanske men om jag slår på och av cirkulationpumpen i villan så ger det inget utslag på manometern.
Fyllde upp med vatten till 1.5 bar enl manometern, cirkulationspumpen avstängd.
Cirkulationspumpen har tre hastigheter. När pumpen startar visar manometern ett högre tryck, som blir högre ju fortare pumpen går. På maxhastighet var trycket knappt 0.1 bar högre.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Måste kolla igen hemma. Min mätare sitter i och för sig en bit bort och är kopplad på tanken. Fjärrvärmecentraler brukar ju vara små och sitter mätaren nära utloppet till cirkpumpen känns 0,1 bar som en rimlig tryckskillnad för cirkulation med de strypningar som sitter i alla element. Borde väl bli en liten trycksänknig om manometern sitter på pumpens inloppsida?Mårten wrote:Testade just detta på min nyinstallerade fjärrvärmecentral.mijo wrote: En dålig jämförelse kanske men om jag slår på och av cirkulationpumpen i villan så ger det inget utslag på manometern.
Fyllde upp med vatten till 1.5 bar enl manometern, cirkulationspumpen avstängd.
Cirkulationspumpen har tre hastigheter. När pumpen startar visar manometern ett högre tryck, som blir högre ju fortare pumpen går. På maxhastighet var trycket knappt 0.1 bar högre.
Tror maxflödet är cirka 1 l/s i cirkpumpen på en normal villa.
Någon som vet kapaciteten för vattenpumpen i bilen?
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]