Hjälp, Vad hände?
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
Hjälp, Vad hände?
Låg i ca hundra på motorvägen och tänkte jag skulle visa farsan vilken snabb o trevlig bil jag har o växlar ner från femman till fyran o ger full gas och hinner bara gasa någon sekund förrän hela bilen rycker till som bara den, motorn högg till alltså på något sätt och jag tryckte ju ner kopplingen på en gång o när jag släpper upp den igen så går bilen normalt, jag gasade ju inte fullt någe mer men inget verkar ha pajat eller så.
det kändes ungefär som när man slår i varvtalsregulatorn!
sket faan ner mig när det hände trodde att hela motorn gått åt skogen...
kan bilen ha fått för lite luft o inte tänt på en eller flera cylindrar? eller för lite/mycket bensin?
kan det ha att göra med temperaturen ute just nu? det måste ju vara grymt tät luft nu när det är så kallt o är det då inte möjligt att få för mycket luft ner i motor när jag plötsligt växlar ner o stämplar?
Mvh
Sydbom
det kändes ungefär som när man slår i varvtalsregulatorn!
sket faan ner mig när det hände trodde att hela motorn gått åt skogen...
kan bilen ha fått för lite luft o inte tänt på en eller flera cylindrar? eller för lite/mycket bensin?
kan det ha att göra med temperaturen ute just nu? det måste ju vara grymt tät luft nu när det är så kallt o är det då inte möjligt att få för mycket luft ner i motor när jag plötsligt växlar ner o stämplar?
Mvh
Sydbom
Last edited by Sydbom on 2005-03-04 11:37:15, edited 1 time in total.
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Om allt verkar vara i sin ordning efteråt och bilen fungerar som den skaPär Hylander wrote:Tror att ditt styrsystem fick för sig att turbotrycket var för alldeles högt, skyddsfunktion...
så håller jag helt med om ovanstående gissning.
/StrezzenFläktzMeister
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- Daniel
- S2-Poster
- Posts: 218
- Joined: 2004-03-29 13:22:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Flyinge
- Contact:
Typiskt symptom på överladdningsskydd som träder in. Hur mycket laddar du? Min bil betedde sig likadant i somras, och jag blev också lika totalt hysteriskt rädd när det hände. Jag bytte programvara efter att detta hade inträffat ett antal gånger, och har sen dess inte råkat för det igen.
Daniel
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
PCS 8500
951-86
BMW 525I -95
Peugeot 205gti-92(bus)
Yamaha TRX850(bus)
Sharan 1,8T (buss)
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
laddar väl ca 1 barDaniel wrote:Typiskt symptom på överladdningsskydd som träder in. Hur mycket laddar du? Min bil betedde sig likadant i somras, och jag blev också lika totalt hysteriskt rädd när det hände. Jag bytte programvara efter att detta hade inträffat ett antal gånger, och har sen dess inte råkat för det igen.
men det känns som om felet är lokaliserat då! tack grabbar!
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Men hur kan det helt plötsligt ladda mer bara sådär? (bra med överladdningsskydd verkar det som...)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Antagligen är det väldans nära skyddsgränsen i vanliga fall, då räcker det med ngn liten förändring på ngt, t.ex att det var kallare än normalt.patand wrote:Men hur kan det helt plötsligt ladda mer bara sådär? (bra med överladdningsskydd verkar det som...)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Vänta nu!
Var du på väg till himmlen eller?
Stampa en turbo vid 10 minusgrader! Tänk om det blivigt lite halt...
Aja baja! ;)
/Claves
Jag gjorde det i sommras med min far och frågade samtidigt.. när var du över 200 i en bil senast? :)
Var du på väg till himmlen eller?
Stampa en turbo vid 10 minusgrader! Tänk om det blivigt lite halt...
Aja baja! ;)
/Claves
Jag gjorde det i sommras med min far och frågade samtidigt.. när var du över 200 i en bil senast? :)
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
ja du fy faan ja, var ju en o annan som var lite mot mig då jag förklarade då jag köpt bilen att jag skulle köra på vintern med den o dom har helt rätt! men jag har klarat mig än så länge ( ta i trä )!claves wrote:Vänta nu!
Var du på väg till himmlen eller?
Stampa en turbo vid 10 minusgrader! Tänk om det blivigt lite halt...
Aja baja!
/Claves
Jag gjorde det i sommras med min far och frågade samtidigt.. när var du över 200 i en bil senast?
men både jag o brorsan fick typ hjärtinfarkt då det gick brett o släppte i över hundra blås härrom dagen!
nu tycker jag det är dags att våren kommer!

Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Sitter på sin plats att ta det lungt på sommaren med...
Jag körde mot kungshamn förr förra sommaren och på vägen dit fanns det en rasträcka som var rak och fin men inte bredare än att två bilar kunde mötas och då var det snudd på obehagligt...
Bilen gick bra och jag tänkte jag skulle köra om då jag kunde se långt fram...
Så jag började och tänkte jag tar en eller två bilar.. så när jag går ut så märker jag att det här går bra, så när jag är jämsides med den tredje bilen och det går fort, så ser jag en volvo som kommer emot mig.. (Var två saker att välja på bromas och gå in längst bak eller trycka plattan i mattan och se om jag kunde ta de två bilarna framför mig innan jag möter volvon. Jag tog det senare alternativet och tryckte på... Började snabbt närma mig volvon och han börjar helljustuta (lovar att killen var bra närvös). Jag växlar så jag ligger på 4´ans växel och trycker, kommer presis förbi den femte bilen efter jag börjat min omkörning.. kastar mig in i högerfilen och volvon missar mig precis... jag kommer tillbaka i verkligheten och hör hur jag ligger på varvstoppet... Senast jag var i närheten av det på 4´ans växel gjorde jag 230 km/h....
Med detta vill jag säga fatta rätt beslut och lek inte med livet, speciellt inte med andras.
(hade dragit med mig minst 6st bilar om jag inte hunit undan volvon...)
Så nu tänker jag inte moral predika mer på ett tag... ;)
/Claves
Jag körde mot kungshamn förr förra sommaren och på vägen dit fanns det en rasträcka som var rak och fin men inte bredare än att två bilar kunde mötas och då var det snudd på obehagligt...
Bilen gick bra och jag tänkte jag skulle köra om då jag kunde se långt fram...
Så jag började och tänkte jag tar en eller två bilar.. så när jag går ut så märker jag att det här går bra, så när jag är jämsides med den tredje bilen och det går fort, så ser jag en volvo som kommer emot mig.. (Var två saker att välja på bromas och gå in längst bak eller trycka plattan i mattan och se om jag kunde ta de två bilarna framför mig innan jag möter volvon. Jag tog det senare alternativet och tryckte på... Började snabbt närma mig volvon och han börjar helljustuta (lovar att killen var bra närvös). Jag växlar så jag ligger på 4´ans växel och trycker, kommer presis förbi den femte bilen efter jag börjat min omkörning.. kastar mig in i högerfilen och volvon missar mig precis... jag kommer tillbaka i verkligheten och hör hur jag ligger på varvstoppet... Senast jag var i närheten av det på 4´ans växel gjorde jag 230 km/h....
Med detta vill jag säga fatta rätt beslut och lek inte med livet, speciellt inte med andras.
(hade dragit med mig minst 6st bilar om jag inte hunit undan volvon...)
Så nu tänker jag inte moral predika mer på ett tag... ;)
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Om det var rakan efter Nordens Ark (Vilken jag för övrigt rekommenderar ett besök på. http://www.nordensark.se) så är det väl omkörningsförbud där numera? Dvs även förra sommaren. Du är dock inte den enda som kört lite fort på den rakan, men det har faktiskt inträffat en hel del olyckor där då det är en korsning i änden av rakan.claves wrote:Sitter på sin plats att ta det lungt på sommaren med...
Jag körde mot kungshamn förr förra sommaren och på vägen dit fanns det en rasträcka som var rak och fin men inte bredare än att två bilar kunde mötas och då var det snudd på obehagligt...
Bilen gick bra och jag tänkte jag skulle köra om då jag kunde se långt fram...
Så jag började och tänkte jag tar en eller två bilar.. så när jag går ut så märker jag att det här går bra, så när jag är jämsides med den tredje bilen och det går fort, så ser jag en volvo som kommer emot mig.. (Var två saker att välja på bromas och gå in längst bak eller trycka plattan i mattan och se om jag kunde ta de två bilarna framför mig innan jag möter volvon. Jag tog det senare alternativet och tryckte på... Började snabbt närma mig volvon och han börjar helljustuta (lovar att killen var bra närvös). Jag växlar så jag ligger på 4´ans växel och trycker, kommer presis förbi den femte bilen efter jag börjat min omkörning.. kastar mig in i högerfilen och volvon missar mig precis... jag kommer tillbaka i verkligheten och hör hur jag ligger på varvstoppet... Senast jag var i närheten av det på 4´ans växel gjorde jag 230 km/h....
Med detta vill jag säga fatta rätt beslut och lek inte med livet, speciellt inte med andras.
(hade dragit med mig minst 6st bilar om jag inte hunit undan volvon...)
Så nu tänker jag inte moral predika mer på ett tag...
/Claves
Hallindenrakan är ett bättre ställe för fartövningar, men se upp för älgarna ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Du har inte funderat på om du behöver höra en del predikan själv?claves wrote: Med detta vill jag säga fatta rätt beslut och lek inte med livet, speciellt inte med andras.
(hade dragit med mig minst 6st bilar om jag inte hunit undan volvon...)
Så nu tänker jag inte moral predika mer på ett tag...
/Claves
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]