Växellådsupphängning 968

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Växellådsupphängning 968

#1 Post by firefish »

Jag skulle vilja byta ut mitt gamla ruttna gummi mot ett solitt fäste. Lindsey har snoffsiga, om än dyra, semisolida motorkuddar "ultra mounts" som skulle passa bra med ett solitt fäste till lådan.

Tyvärr så hittar jag bara dylika till 944. Finns det till 968?

Tydligen så kan man byta ut någon del på bilen som jag inte vet namnet på till motsvarande del från 944 och på så sätt möjliggöra användande av 944-fäste. Någon som gjort detta (och vad heter delen jag behöver)?
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Har dålig koll på hur 968:ans infästning ser ut, men du ska nog tänka till innan
du byter till solida fästen, detta medför ett jäkla oväsen samt att du bör styva
upp motorfästena också.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by AXL944 »

Vet inte om det skulle fungera att byta hela balken (transmission carrier i PET) till en 944 variant. Bredden på bilarna är ju lika så det borde fungera. Finns ju även de som åker med 968 lådan i 951:or och det funkar.

Någon som har erfarenhet av Lindseys upphängning - blir det väldigt mkt transmissionsljud i kupén?

/Axl
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Erol »

AXL944 wrote:Vet inte om det skulle fungera att byta hela balken (transmission carrier i PET) till en 944 variant. Bredden på bilarna är ju lika så det borde fungera. Finns ju även de som åker med 968 lådan i 951:or och det funkar.

Någon som har erfarenhet av Lindseys upphängning - blir det väldigt mkt transmissionsljud i kupén?

/Axl
Det är infästningarna på växellådan som skilljer på 968 och 944, så att
byra balk hjälper inte...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#5 Post by Karl Birgander »

Jag fyllde mitt ruttna med polyurethan (stafvning?), upplever det var en mycket kostnadseffektiv modd.
Ner med fäste, tvätta, sprita, fyll så mycket som möjligt med gegga.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users