Jag undrar vad det finns för olika drivaxlar som passar till 944 85b ? Och då menar jag att dom passar till naven. Är det olika på turbo och icketurbo modellerna? Är det längden som skiljer? finns några från andra bilmodeller som passar på naven? osv
Sen en fråga gällande bilden :
Vad kallas axeln som pilen pekar på, är den ihålig och vad gör den ?
porscheratt wrote:Sen en fråga gällande bilden :
Vad kallas axeln som pilen pekar på, är den ihålig och vad gör den ?
Vänliga hälsningar...
Torssionstub, torssionsstavarna sitter i denna, dvs. splinsade stavar som
ersätter konventionella fjädrar, samma konstruktion på gamla bubblor
och Porsche 911.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Stavarna sitter i den gjutna delen i mitten av 'röret'. Hur nära det är mellan höger och vänster stav där inne vet jag inte, men du kan knappast börja kapa i grejerna där utan problem.
Ska du ta bort stavarna så kan du ju bygga en ny ersättningsbalk att ha där istället för 'röret', det lär kunna spara många kilo och möjliggöra lite annan design. Tror Utzon eller någon annan racekille har bilder på en sådan lösning.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
944_Driver wrote:Stavarna sitter i den gjutna delen i mitten av 'röret'. Hur nära det är mellan höger och vänster stav där inne vet jag inte, men du kan knappast börja kapa i grejerna där utan problem.
Ska du ta bort stavarna så kan du ju bygga en ny ersättningsbalk att ha där istället för 'röret', det lär kunna spara många kilo och möjliggöra lite annan design. Tror Utzon eller någon annan racekille har bilder på en sådan lösning.
//Magnus
Okej jag gör kanske bäst i att kolla det själv då men hursomhelst så kommer jag att ta bort stavarna och sedan bygga om lite.
Något speciellt man bör tänka på när man plockar bort dom?
Ingen som vet om det är skillnad på turbo och icke turbo drivaxlarna till nämnd bil? Längden är det jag är mest nyfiken på. Dom kanske har sämre hållfasthet också?
Tyckte jag läst något sådant här men jag hittar inte åt det