Drivaxel alternativ

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

Drivaxel alternativ

#1 Post by porscheratt »

Tjena.

Jag undrar vad det finns för olika drivaxlar som passar till 944 85b ? Och då menar jag att dom passar till naven. Är det olika på turbo och icketurbo modellerna? Är det längden som skiljer? finns några från andra bilmodeller som passar på naven? osv :D


Sen en fråga gällande bilden :
Vad kallas axeln som pilen pekar på, är den ihålig och vad gör den ? :P

Image



Vänliga hälsningar...

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

porscheratt wrote:Sen en fråga gällande bilden :
Vad kallas axeln som pilen pekar på, är den ihålig och vad gör den ? :P

Image



Vänliga hälsningar...

Torssionstub, torssionsstavarna sitter i denna, dvs. splinsade stavar som
ersätter konventionella fjädrar, samma konstruktion på gamla bubblor
och Porsche 911.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#3 Post by porscheratt »

Okej torsionsstavar.

Jag har läst att man kan ta bort dom om jag inte såg fel. Måste man skaffa dämpare med fjäder då eller? Dyrt? :lol:

F-n, jag som skulle vilja kapa lite i tuben...

Hur tjock är en stav och hur många är dom?



Tack för svaret Erol.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Erol »

porscheratt wrote:Okej torsionsstavar.

Jag har läst att man kan ta bort dom om jag inte såg fel. Måste man skaffa dämpare med fjäder då eller? Dyrt? :lol:

F-n, jag som skulle vilja kapa lite i tuben...

Hur tjock är en stav och hur många är dom?



Tack för svaret Erol.
Grovleken skiljer på de olika modellerna (motorer), det är en stav per sida.

Du får nog räkna med ca 6-8.000:- för att byta till coilovers bak för att
kunna ta bort stavarna.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#5 Post by porscheratt »

Jaha på det viset. Var hittar man coilovers till bäst pris? ^^

Stavarna, går dom ändå imot varandra eller är det ett mellanrum i mitten på tuben på ca 1 dm ?

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Stavarna sitter i den gjutna delen i mitten av 'röret'. Hur nära det är mellan höger och vänster stav där inne vet jag inte, men du kan knappast börja kapa i grejerna där utan problem.

Ska du ta bort stavarna så kan du ju bygga en ny ersättningsbalk att ha där istället för 'röret', det lär kunna spara många kilo och möjliggöra lite annan design. Tror Utzon eller någon annan racekille har bilder på en sådan lösning.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#7 Post by porscheratt »

944_Driver wrote:Stavarna sitter i den gjutna delen i mitten av 'röret'. Hur nära det är mellan höger och vänster stav där inne vet jag inte, men du kan knappast börja kapa i grejerna där utan problem.

Ska du ta bort stavarna så kan du ju bygga en ny ersättningsbalk att ha där istället för 'röret', det lär kunna spara många kilo och möjliggöra lite annan design. Tror Utzon eller någon annan racekille har bilder på en sådan lösning.

//Magnus

Okej jag gör kanske bäst i att kolla det själv då :D men hursomhelst så kommer jag att ta bort stavarna och sedan bygga om lite.

Något speciellt man bör tänka på när man plockar bort dom?

Tack för era svar!

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#8 Post by porscheratt »

Ingen som vet om det är skillnad på turbo och icke turbo drivaxlarna till nämnd bil? Längden är det jag är mest nyfiken på. Dom kanske har sämre hållfasthet också?

Tyckte jag läst något sådant här men jag hittar inte åt det :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]