ny bliven porsche 944 ägare!
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2009-09-13 18:34:55
- Bilmodell: porsche 944 n/a -86
- Location: Borås
- Contact:
ny bliven porsche 944 ägare!
Hej jag har precis skaffat mig en 944 så jag är helt ny i forumet.
jag har ett litet problem när jag kör hör jag ett vinande ljud från bakvagnen nånstans så jag körde upp bilen på oljegropen och hade igång bilen i friläge väl under såg jag att det läkte lite olja från bakaxeln och när jag stod där under hörde jag att det smällde till lite. så jag undrar först någon som vet hur man fyller på och kollar olja i bakaxel, och även vad det kan vara för missljud.
jag är mycket tacksam för svar.
ps: välldigt trevligt och bra forum.
jag har ett litet problem när jag kör hör jag ett vinande ljud från bakvagnen nånstans så jag körde upp bilen på oljegropen och hade igång bilen i friläge väl under såg jag att det läkte lite olja från bakaxeln och när jag stod där under hörde jag att det smällde till lite. så jag undrar först någon som vet hur man fyller på och kollar olja i bakaxel, och även vad det kan vara för missljud.
jag är mycket tacksam för svar.
ps: välldigt trevligt och bra forum.
Jag gillar allt som går tillräckligt fort att göra någonting dumt i.
-
- NA-Poster
- Posts: 46
- Joined: 2007-03-29 17:19:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: kågeröd
- Contact:
kolla oljan är ju lite svårt med tanke på att där inte direkt är någon sticka... men om bilen har gått en bit så är det nog bäst att byta oljan ändå. framför allt om bilen inte har varit i rullning på ett tag. byte av oljan i vxllådan kan nog vara lite krångligt utan att släppa ner den.
en sökning här på forumet bör ge dig en del svar...
vxllådan är tämligen lätt att få ner(och upp)
lycka till och välkommen till forumet
en sökning här på forumet bör ge dig en del svar...
vxllådan är tämligen lätt att få ner(och upp)
lycka till och välkommen till forumet
Billös
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Det är väl samma system som på alla andra, dvs en undre plugg för avtappning och en övre för nivåkontroll/påfyllning. Den allmänna uppfattningen verkar vara att det är klokt att lossa den övre pluggen först, INNAN du lossar avtappningen. De kan sitta rätt hårt och det är lite trist om du tappar ut den gamla oljan utan att kunna få i ny.
Vinandet behöver du nog inte bry dig om så länge som det inte är mycket. Lite oväsen är normalt.
Vinandet behöver du nog inte bry dig om så länge som det inte är mycket. Lite oväsen är normalt.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- jerker67
- Addict
- Posts: 1154
- Joined: 2006-04-26 23:10:42
- Bilmodell: 944N/A -84
- Location: BOLLNÄS
- Contact:
funkar bra att byta på plats med ta en sportdrycks flaska modell riktig med slang töm i, lite trångt men funkar ! åtgår 2 liter utan oljekylare
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2009-09-13 18:34:55
- Bilmodell: porsche 944 n/a -86
- Location: Borås
- Contact:
man blir alltid lite orolig när man precis har skaffat bilen och hör konstiga ljud
hehe jag hittade läckan också verkar komma från bakersta skarven på transaxlen vet inte om den kalls så men den sitter fast med 6kants
någon som har tips på byte av den?
tack för alla snabba svar

någon som har tips på byte av den?
tack för alla snabba svar
Jag gillar allt som går tillräckligt fort att göra någonting dumt i.
-
- NA-Poster
- Posts: 46
- Joined: 2007-03-29 17:19:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: kågeröd
- Contact:
vinandet behöver du troligtvis inte bry dig om... men att den läcker olja beror ju på hur mkt/lite. skarven jag tror att du pratar om är mellan vxllåda och diff... vilket innebär att ett demontage är lämpligt... OM du ska försöka göra ngt åt det. min bil både viner och läcker(ytterst lite) men jag kör utan problem ändå...
Billös
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Lite info: Våra bilar har ingen "bakaxel" i den mening att det finns någon "bakaxelklump" utan det som du refererar till är växellådan som ju är monterad i bakändan av bilen.
Som skrivits ovan så är det en enkel sak att byta olja i växellådan (så länge man får bort påfyllningspluggen) med lådan kvar i bilen. Lossa påfyllningspluggen, lossa en tömningspluggen. När oljan slutar rinna ur så sätter du tillbaka tömningspluggen och fyller upp olja (ca 2 liter) till kanten på påfyllningshålet och sen tillbaka med den pluggen.
Lycka till!
Som skrivits ovan så är det en enkel sak att byta olja i växellådan (så länge man får bort påfyllningspluggen) med lådan kvar i bilen. Lossa påfyllningspluggen, lossa en tömningspluggen. När oljan slutar rinna ur så sätter du tillbaka tömningspluggen och fyller upp olja (ca 2 liter) till kanten på påfyllningshålet och sen tillbaka med den pluggen.
Lycka till!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2009-09-13 18:34:55
- Bilmodell: porsche 944 n/a -86
- Location: Borås
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2009-09-13 18:34:55
- Bilmodell: porsche 944 n/a -86
- Location: Borås
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Det låter ganska troligt att det är det som låter. Den allmänna uppfattningen tycks dock vara att det kan låta lite illa ett antal tusen mil utan att man behöver göra nått åt det.ecke_87 wrote:har fyllt på olja nu men viner fortfarnande, det är svårt att förklara ljudet men det ökar vid gaspådrag så det måste väll vara pion lagrerna som är slut?
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]