Ja det är ju tänkvärt. Bäste vore ju att överladda en 968motor. Då snackar vi effekt utan speciellt mycket laddtryck.
Men hur kan man bygga en 3liters 16v maskin? Vad är bäst, ta innehåll från 2,5 turbon eller köpa andra anpassade kolvar?
Vore mysigt med 16v turbo, borde bli skön sång i maskinen.
Renovera 2,5l eller satsa på 3l???
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Den enklaste varianten är att byta till starkare stakar, tex från 951, och köra tjockare topplockspackning för att få ner kompet.
Nästa variant är att svarva ner kolvarna lite för lägre komp o köra med vanlig tjocklek på packningen.
Båda varianterna ovan är tveksamma vägar i längden.
Nya vevstakar och nya kolvar rekommenderas. Att ta kolvar från 2,5l går inte då det är 104mm istället för 100mm borr på 2,7-3,0l maskinerna. Dessutom behövs kolvar anpassade för 16v-toppen.
Nästa variant är att svarva ner kolvarna lite för lägre komp o köra med vanlig tjocklek på packningen.
Båda varianterna ovan är tveksamma vägar i längden.
Nya vevstakar och nya kolvar rekommenderas. Att ta kolvar från 2,5l går inte då det är 104mm istället för 100mm borr på 2,7-3,0l maskinerna. Dessutom behövs kolvar anpassade för 16v-toppen.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Och köra lagligt? Måste byta hela drivlinan, broms och stryning för att kunna regga som ombyggt fordon och då måste Audimotorn vara helt orginalDLS wrote:hm börjar mer o mer fundera på om man inte ska byta märke på motor, mer lockande med att bygga en skottsäker audi 5:a o regga om bilen med den

Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
Bara motorn är nyare en bilen och håller sig inom toleranserna av effekt/vrid så ska det inte vara några problem att regga om bilen. Ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon är en annan melodi.
Men som DLS skriver så vore det väl inte helt fel med en Audi 5a, då snackar vi kanske en 600-700 "driftsäkra" hk.
Men då är det ju ingen Porsche...
Men som DLS skriver så vore det väl inte helt fel med en Audi 5a, då snackar vi kanske en 600-700 "driftsäkra" hk.

Men då är det ju ingen Porsche...
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575
PCS 11575
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]