Renovera 2,5l eller satsa på 3l???

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#31 Post by JBlom »

Ja det är ju tänkvärt. Bäste vore ju att överladda en 968motor. Då snackar vi effekt utan speciellt mycket laddtryck.
Men hur kan man bygga en 3liters 16v maskin? Vad är bäst, ta innehåll från 2,5 turbon eller köpa andra anpassade kolvar?
Vore mysigt med 16v turbo, borde bli skön sång i maskinen.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#32 Post by gurra »

Den enklaste varianten är att byta till starkare stakar, tex från 951, och köra tjockare topplockspackning för att få ner kompet.
Nästa variant är att svarva ner kolvarna lite för lägre komp o köra med vanlig tjocklek på packningen.

Båda varianterna ovan är tveksamma vägar i längden.
Nya vevstakar och nya kolvar rekommenderas. Att ta kolvar från 2,5l går inte då det är 104mm istället för 100mm borr på 2,7-3,0l maskinerna. Dessutom behövs kolvar anpassade för 16v-toppen.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#33 Post by JBlom »

Nu lär man ju sätta upp en plan märker jag. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#34 Post by DLS »

hm börjar mer o mer fundera på om man inte ska byta märke på motor, mer lockande med att bygga en skottsäker audi 5:a o regga om bilen med den
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#35 Post by gegge »

DLS wrote:hm börjar mer o mer fundera på om man inte ska byta märke på motor, mer lockande med att bygga en skottsäker audi 5:a o regga om bilen med den
Och köra lagligt? Måste byta hela drivlinan, broms och stryning för att kunna regga som ombyggt fordon och då måste Audimotorn vara helt orginal :(
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#36 Post by JBlom »

Bara motorn är nyare en bilen och håller sig inom toleranserna av effekt/vrid så ska det inte vara några problem att regga om bilen. Ombyggt fordon eller amatörbyggt fordon är en annan melodi.

Men som DLS skriver så vore det väl inte helt fel med en Audi 5a, då snackar vi kanske en 600-700 "driftsäkra" hk. :)
Men då är det ju ingen Porsche...
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#37 Post by gegge »

Du har rätt, ibland glömmer jag hur gamla våra bilar är. Bilar som tagits i bruk efter -93 är rätt svårt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]