Skillnad NA vs turbo -86?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#16 Post by gurra »

Önskar jag hade ett enkelt svar, men det varierar. Det ger en viss effektökning, men hur mycket beror på resten av motorn. Har man tex större turbo med större avgashus och därmed mindre mottryck tjänar man mer med ökat överlap än med mindre turbo osv.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

2002tii
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2009-06-25 21:23:19
Contact:

#17 Post by 2002tii »

Vad är det för komp förhållande på sug repektive turbo?
Borde ju gå att köra med en sug motor rakt av om man sänker laddet något.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#18 Post by bergodalvana »

2002tii wrote:Vad är det för komp förhållande på sug repektive turbo?
Borde ju gå att köra med en sug motor rakt av om man sänker laddet något.
Ja.
Du kan nog kanske få upp laddet till 0.4 utan att det brakar åt h-sike.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#19 Post by Erol »

2002tii wrote:Vad är det för komp förhållande på sug repektive turbo?
Borde ju gå att köra med en sug motor rakt av om man sänker laddet något.
Iofs är jag rätt osäker på om kolvarna i en n/a är smidda... frågan om
de gillar överladd om de är gjutna... men det finns väl ett par här på
forumet som gjort sådana operationer.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

2002tii
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2009-06-25 21:23:19
Contact:

#20 Post by 2002tii »

Var köper man smidda eftermarknads kolvar och stakar billigast och bäst?
Kolvarna måste ju vara belagda så det är ju lite speciellt.Finns det någon bra firma som säljer packningar och lager m.m till vettiga priser?Eller är det till att jaga på E-buy?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#21 Post by Erol »

2002tii wrote:Var köper man smidda eftermarknads kolvar och stakar billigast och bäst?
Kolvarna måste ju vara belagda så det är ju lite speciellt.Finns det någon bra firma som säljer packningar och lager m.m till vettiga priser?Eller är det till att jaga på E-buy?

Ett alternativ är ju att köpa turbokolvar....


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users