Rökt toppackning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#241 Post by lasse59 »

Henka wrote:Har du fått på överfallen i rätt ordning? annars kan de nypa fast kammen så den går trögt.
Går det trögt att dra runt kammen i toppen om du sätter ett verktyg på bulten till remhjulet när remmen är borta?
Du skrev att vevaxeln går lätt.
Jag kunde inte dra runt veven på min utan att följa med med topp/kam för annars tog kolvarna i ventilerna.
Att det skulle gå trögt pga för mycket planad tror jag inte.
Naturligtvis blir det högre komp men inte så att startmotorn skulle storkna.
""""Naturligtvis blir det högre komp men inte så att startmotorn skulle storkna"""""

Inte startmotorn, men batteriet.

Den snurrade normalt lätt efter jag planade toppen. Den tände och allt, men så upptäckte jag att den lilla slange var av.[/quote]

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

#242 Post by Henka »

Ok jag trodde att det var kammen som gick trögt i toppen eftersom veven gick lätt.
Och att batteriet hade suttit på laddning.
Men då blir det till att prova ett annat batteri då och hoppas det funkar.
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#243 Post by lasse59 »

Henka wrote:Ok jag trodde att det var kammen som gick trögt i toppen eftersom veven gick lätt.
Och att batteriet hade suttit på laddning.
Men då blir det till att prova ett annat batteri då och hoppas det funkar.
Att den går trögt kan ju kanske vara att det är tomt på olja på lyftare och kamknogar eftersom jag inte haft den igång på länge ??

Ska prova med startkablar.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#244 Post by makkanftw »

Meen hallå!! Tar väl inte flera timmar att koppla på ett par startkablar!? ;)

Hoppas du är ute och kör! :D
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#245 Post by lasse59 »

Kör ?? Nejdu inte än.

Undra på att det gick tungt vid startförsök, kamknogar och lyftare är snustorra från olja, måste skaffa lite grafit om det behövs eller om det räcker att drälla på olja i kamhuset så lyftare o allt blir fett.

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#246 Post by firefish »

Om det går så försök att köra oljepumpen med en borrmaskin eller liknande så du får olja överallt innan du startar.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#247 Post by gegge »

Oljepumpen sittar på vevaxeln så den får bli en rejäl borrmaskin.

Dräll olja på kamnockarna, vrid och se om det blir bättre. Lagerbanorna MÅSTE få olja med. Det kommer bara du kan vrida veven.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#248 Post by firefish »

Aha, visste inte hur det var konstruerat.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#249 Post by lasse59 »

Tog bort ventilkåpan och stiften och körde med nyckeln och det tröga släppte, oljan rinner fint från röret ner på nockarna och nu går den lätt.

Lade på grafit på nockar och lyftare.

En lättnadens suck när det släppte.

Montera ihop och sen se om den går igång.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#250 Post by lasse59 »

Det känns som jag skulle behöva ha ett tjog batterier till.

Har kört med startkablar från andra bilen, får den inte att tända iallafall, känns som om det inte är tillräcklig snurr vid startförsök.

När allt är på plats går den tyngre vid startförsök än den gjorde innan toppackningsbytet.

Inget fel på smörjningen på nockar etc nu.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#251 Post by makkanftw »

Taskig startmotor? Tar emot att säga men kanske testa bogsera igång den?

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#252 Post by lasse59 »

Än så länge har jag gett mig @&¤! på att den ska igång utan drag, men makkan, alternativet närmar sig.

Tror jag binder fast bilen efter en dragster, då ska det väl räcka till ?

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

#253 Post by Henka »

Ibland blir det inte tillräckligt med startkablar. Testa istället att låna batteriet ur den fungerande bilen så att du får ordentlig kontakt mellan polerna. Det kan mycket väl vara det där lilla sista som behövs. Det gör inget ifall det inte går ner riktigt för du behöver ha det för att testa med.
Funkar inte det heller så blir det till och gå igenom allt i huvudet igen.
Bogsera tycker jag låter farligt ifall det är något som inte står rätt till
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#254 Post by firefish »

Har du bra startkablar? Har det legat i reservhjulsbaljan i 245:an och mognat kan du ge dig på att de har ärgat i kontakten mellan skon och kabeln och vips är de kass - blir de riktigt varma (resistans medför värme), ta ett par andra.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#255 Post by lasse59 »

Han kvittrar som en lärka utan stift vid provstart, men låter lika tungt som ett ånglok som startar med stiften i.

Det här är riktigt pinsamt.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], muskö