Henka wrote:Har du fått på överfallen i rätt ordning? annars kan de nypa fast kammen så den går trögt.
Går det trögt att dra runt kammen i toppen om du sätter ett verktyg på bulten till remhjulet när remmen är borta?
Du skrev att vevaxeln går lätt.
Jag kunde inte dra runt veven på min utan att följa med med topp/kam för annars tog kolvarna i ventilerna.
Att det skulle gå trögt pga för mycket planad tror jag inte.
Naturligtvis blir det högre komp men inte så att startmotorn skulle storkna.
""""Naturligtvis blir det högre komp men inte så att startmotorn skulle storkna"""""
Inte startmotorn, men batteriet.
Den snurrade normalt lätt efter jag planade toppen. Den tände och allt, men så upptäckte jag att den lilla slange var av.[/quote]
Ok jag trodde att det var kammen som gick trögt i toppen eftersom veven gick lätt.
Och att batteriet hade suttit på laddning.
Men då blir det till att prova ett annat batteri då och hoppas det funkar.
Henka wrote:Ok jag trodde att det var kammen som gick trögt i toppen eftersom veven gick lätt.
Och att batteriet hade suttit på laddning.
Men då blir det till att prova ett annat batteri då och hoppas det funkar.
Att den går trögt kan ju kanske vara att det är tomt på olja på lyftare och kamknogar eftersom jag inte haft den igång på länge ??
Undra på att det gick tungt vid startförsök, kamknogar och lyftare är snustorra från olja, måste skaffa lite grafit om det behövs eller om det räcker att drälla på olja i kamhuset så lyftare o allt blir fett.
Ibland blir det inte tillräckligt med startkablar. Testa istället att låna batteriet ur den fungerande bilen så att du får ordentlig kontakt mellan polerna. Det kan mycket väl vara det där lilla sista som behövs. Det gör inget ifall det inte går ner riktigt för du behöver ha det för att testa med.
Funkar inte det heller så blir det till och gå igenom allt i huvudet igen.
Bogsera tycker jag låter farligt ifall det är något som inte står rätt till
Har du bra startkablar? Har det legat i reservhjulsbaljan i 245:an och mognat kan du ge dig på att de har ärgat i kontakten mellan skon och kabeln och vips är de kass - blir de riktigt varma (resistans medför värme), ta ett par andra.