Var börja när man vill uppgradera chassit

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Var börja när man vill uppgradera chassit

#1 Post by Zep-924S »

Vet att detta är en fråga utan slut o utan tak för hur mycket det kan kosta men skulle vilja ha lite råd i alla fall. Dämparna är väl det första man borde tänka på o jag kommer säkert att byta dem i en nära framtid men funderar i alla fall om jag skulle satsa på krängningshämmare först o kanske nya bussningar om det hjälper för att ge en lite tightare känsla. Jag är inte beredd att satsa massor med pengar men ett snäpp styvare skulle bilen allt få vara.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#2 Post by gegge »

Bra dämpare är prio #1 Bilstein och Koni är självskrivna. KYB är budgetalternativet.
200lbs fjädrar fram och en 968 M030 krängare bak så blir det lite styvare.
En kostnadseffektiv uppgradering som skulle hamna runt 5000:- i delar.

Sedan blir det mer pengar och arbete.

En sats bussningar ligger väl på en 2000:- men det är mycket jobb att få dem på plats.
Är bakvagnen nere kan du fundera på en sänkning och byta till hårdare fjädrar.

Fram finns det ganska många alternativ, men bygger på att det är balans mellan fram och bak. Egna coiloverskit på befintliga fjäderben, M030 fjäderben, Paragonfjäderben och VW 1303/Golf mk1 fjäderben.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#3 Post by Zep-924S »

Ett intressant alternativ som du lade fram i början. Priset låter ju helt OK. Menar du att jag kan behålla framkrängaren o bara lägga dit en hårdare bakkrängare utan att bilen börjar bete sig konstigt? Vad behöver jag mera än själva krängaren för att få den på plats bak? Behövas ju säkert fästen av nåt slag (finns ingen där från tidigare). Bussningar finns det väl lite överallt på en bil. Vilka är viktigas att få bytt?

Tack annars för ditt snabba svar. Blev lite klokare i alla fall.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Kika på vad du får ge för AVO-dämpare bak. kostnadseffektivt. Tror jag betalade ca 3800 för dämpare + fjädrar.
Ska du ändå byta dämpare så är det ju en bra väg.
Bara riva bort torsionsstavarna.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Zep-924S wrote:Vad behöver jag mera än själva krängaren för att få den på plats bak? Behövas ju säkert fästen av nåt slag (finns ingen där från tidigare).
På bilar med krängare original från fabrik så är det en "pinne" påsvetsat på en av muttrarna som håller svärdet i läge. Om du kan hitta en 944a eller 924 som haft krängare original så kan du byta denna mutter mot en sådan och få fästet på svärdet på så vis.

Sen behövs ju även fästena på torsionstuben. Här är ju alternativen antingen att byta till en annan tub som har fästena eller att svetsa dit fästen på den befintliga tuben. Kan man svetsa så borde det gå att göra det med tuben kvar på bilen och därmed slippa jobbet med att ta ner hela tuben. Ska du däremot ta bort stavarna ur tuben enligt Karls förslag så ska ju tuben ner i vilket fall som helst så då kan du ju passa på att byta den till en tub med färdiga fästen.
Zep-924S wrote:Bussningar finns det väl lite överallt på en bil. Vilka är viktigas att få bytt?
Bussningarna i framvagnen gissar jag är viktigast.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4718
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Cédric »

Jag rekomenderar GAZ dämpare, kan du köpa från http://www.rallydesign.co.uk/. Motsvarar ungefär koni fast du har vettiga justermöjligheter även på bakdämparna och slipper betala lika mycket.

Du kan även passa på att köpa justerbara fjädersäten på samma ställe med valfria fjädrar. Det också billigt. ErikD här på forumet gjorde precis dom grejerna till sin 924, tillsammans med 25.5 stavar bak.

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#7 Post by YocaL »

Eller så kan du köpa GAZ ifrån en svensk leverantör, vet dock inte hur mycket det skiljer i pris. men då får du själva plocka ihop hur du vill ha dämparna.
http://www.roadster.se/
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#8 Post by Daniel E »

Jag skulle absolut avråda från att bara byta några få detaljer åt gången. Bilen kommer aldrig att få en vettig balans. Antingen överstyrd eller understyrd, och den kommer antagligen att kränga ordentligt. Man blir man så missnöjd när man bytt något och bilen går som en påse nötter. (Jag har själv gjort det. Blir mycket meckande men inte billigare, tvärt om.)

Om du inte har råd att uppgradera hela chassit på en gång är mina rekomendationer att du avstår. Vänta ett år, spara och köp allt på en gång.

Du behöver heller inte köpa dyraste kittet på marknaden, tvärtom. Själv kör jag med "hemmbyggda" coil-over fram med GAS dämpare, och GAS coil-over bak med borttagna stavar. Nya bussningar runt om, std krängare fram (21,5mm) och ingen bak. Går klockrent på bana, och hänger med betydligt dyrare bilar.

Men det som gör enskillt största skillnaden på väghållningen (i kurvor) är R-däck. De kommer att sänka dina tider mest kostnadseffektivt.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by firefish »

R-däck, riktiga bromsbelägg (de bästa du kan hitta, PEAN vet vad du ska ha) + bromskylning (väldigt viktigt och går att göra billigt), en bra hjulinställning och en riktig ratt. Kör så ett tag så kommer du att märka var svagheterna finns och vad du vill lägga pengarna på. Hör efter vilka hjulvinklar som passar din bil i kombination med de däck du köper - Benny Banan på gummiverkstaden har sannolikt ingen aning. Har du pengar över så smäll dit ett fjäderbensstag för att släcka törsten efter lite bling. Skaffa riktiga handskar också.


Nästa steg blir lättning. Det är det absolut billigaste trim du kan satsa på och det ger bättre acceleration, retardation och sidoacceleration. Om du skippar lättningsdelar så blir kostnaden runt fem tusen för en skaplig stol med bälte. Stol, bälte och ratt gör ju att du får kontakt med bilen i stället för att halka runt i originalsoffan - stol och bälte dessutom en säkerhetsdetalj.

Nu är det dags för steg tre med fjäderben av något slag. Nu kanske du har blivit så bra att du vill ha bättre justeringsmöjligheter och kanske vill satsa på justerbara topplagringar också.

Setg fyra. Bussningar, krängningshämmare, uppgraderade bromsar. Bur?
Magnus W
www.bike.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

firefish wrote:Har du pengar över så smäll dit ett fjäderbensstag för att släcka törsten efter lite bling.
Ja då ska man verkligen ha pengar över som man vill slänga i sjön eller använda för att impa vid korvmojjen med huven öppen... :wink:

Fjäderbenstaget lär inte göra någon nytta alls innan chassiet är uppstyvat rejält (har diskuterats flertal gånger förut på forumet).

Men som du skriver Magnus, blingfaktor har det ju. : :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Förresten Zep, har du fräscha originalgrejer eller är de 20+ år gamla? Bara att få dit nya original (eller motsvarande) dämpare ger en väldigt stor skillnad på bilens uppträdande om man har gamla grejer på bilen. Det är ju dessutom inte speciellt dyrt, Utzon har Sachs dämpare för 1150kr t.ex. Om man vill kan man ju satsa på lite finare dämpare än "original", t.ex köpa Koni eller Bilstein av Utzon, finns ju då också ställbara för bra peng.

När du väl har fräscha originalgrejer så köper du R-däck och ger dig ut på bana enligt ovan nämnda förslag. Då kommer du känna vad du vill prioritera sen i bilens uppgradering.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#12 Post by Zep-924S »

Det blev bra dethär. Trodde ingen skulle orka svara. Kanske det smartaste skulle vara att börja med dämparna (jo patand de är 20+) o sen se vad som behövs efter det. Det är en gatbil jag eftersträvar att ha med i bästa fall 1-2banrudor/år (i sommar har det inte blivit nåt alls :cry: ). Har inga möjligheter själv att jobba så mycket på bilen så det skall vara så enkelt som möjligt att installera. Har sett att utzon har lite olika dämpare. Bilstein o Koni verkar ju alla rekommendera. Blir det mycket styvt med dem? Jag eftersträvar att få ETT snäpp styvare än originalt. Bilen skall gå att köra med fru o barn i. Trodde inte att man kunde få för styv bil ända tills jag satt på med en gammal 911 som var det...INTE kul.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#13 Post by Zep-924S »

Var inne på roadster.se o de verkar ju vara prisvärda. Men som sagt det bör vara enkelt att installera. Blir det mycket mera jobb med coilovers?
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#14 Post by Daniel E »

Zep-924S wrote:Men som sagt det bör vara enkelt att installera. Blir det mycket mera jobb med coilovers?
Ett rakt svar är JA. Det blir mera jobb att montera. Allt som inte är original är på ett eller annat sätt bökigt att få dit.
Jag antar att du har en 924S (efter som att du har det i namnet). Då har du plåtbärarmar bak och där passar det inte rakt av med coil-over (i alla fall inte GAS) så du måste modifiera nedre infästningen. Titta gärna i min biltråd hur jag gjort. Vi har samma typ av hjulupphängningar både fram och bak.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Zep-924S wrote:Det blev bra dethär. Trodde ingen skulle orka svara. Kanske det smartaste skulle vara att börja med dämparna (jo patand de är 20+) o sen se vad som behövs efter det. Det är en gatbil jag eftersträvar att ha med i bästa fall 1-2banrudor/år (i sommar har det inte blivit nåt alls :cry: ). Har inga möjligheter själv att jobba så mycket på bilen så det skall vara så enkelt som möjligt att installera. Har sett att utzon har lite olika dämpare. Bilstein o Koni verkar ju alla rekommendera. Blir det mycket styvt med dem? Jag eftersträvar att få ETT snäpp styvare än originalt. Bilen skall gå att köra med fru o barn i. Trodde inte att man kunde få för styv bil ända tills jag satt på med en gammal 911 som var det...INTE kul.
Köp nya dämpare och jag tror du kommer bli nöjd med bilen. Lägg gärna några hundra extra och köp Koni eller Bilstein så blir du ännu nöjdare. Kanske köpa nya original bussningar till framvagnen också? Utzon har allt du behöver för att fräscha upp bilen.

Byta dämpare bak gör man på 10 minuter (om inget rostat fast), det är 4 skruvar att lossa totalt för att byta båda dämparen. Fram tar det lite längre tid iom att det är insatsdämpare men det är relativt enkelt där med, det enda special man behöver är fjäderkompressor och det underlättar att ha en mutterknackare. :)

För 1-2 banrundor per år så kommer det räcka långt med fräscha originaldelar.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]