Rökt toppackning
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Om du trycker ner vågen manuellt och har en medhjälpare som gör ett startförsök, startar den då?
Gör den det så är det väl något knas med regleringen av tryckvågen. Om inte så kan det bero på kraftigt spänningsfall vid startförsök. Jag skulle prova att köra starten med en separat strömkälla.
Gör den det så är det väl något knas med regleringen av tryckvågen. Om inte så kan det bero på kraftigt spänningsfall vid startförsök. Jag skulle prova att köra starten med en separat strömkälla.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
firefish wrote:Om du trycker ner vågen manuellt och har en medhjälpare som gör ett startförsök, startar den då?
Gör den det så är det väl något knas med regleringen av tryckvågen. Om inte så kan det bero på kraftigt spänningsfall vid startförsök. Jag skulle prova att köra starten med en separat strömkälla.
Jag ska testa det med tryckvågen manuellt vid startförsök.
Separat strömkälla, hur menar du då ?
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Om den tänder borde kallstartsventil, tändning och kam sitta någorlunda rätt. Startmotorn själv inte kan generera undertryck nog till att dra ner vågen, MEN det borde motorn orka när den väl tänder vilket är poängen med kallstartsventilen.
Tror på vacuumläcka. Har du tillgång till tryckluft?
Dåligt vacuum kan annars bero på kaminställningen eller kompressionen. Läste i tråden att kamdrevet var inställt med tipex, är det fel kamdrev eller vänt bakochfram?
Jag hade seriösa startproblem tidigare och att få motorn att gå med hjälp av att manuellt trycka ner vågen är svårt. Ett par millimeter fel och motorn går så fett att den dör. Har du mätt upp bränsletrycket? (ska ligga runt 2 bar på en kall motor) Det är bränsletrycket som reglerar motståndet på vågen, är trycket för högt blir motståndet för högt och inget bränsle kommer.
Vet inte om du kör startventilen manuellt eller automatiskt. Men se upp, manuella startförsök dränker motorn(och oljan) i bensin och den automatiska slår ifrån tidigare än önskvärt pga uppvärmning av bimetallfjädern i bränsleregulatorn (WUR).
Har aldrig provat, men kan man köra motorn på kallstarten endast? Gör ingenting om den går väldigt ojämnt, det rättar till sig då man kopplar in den vanliga insprutningen.
Tror på vacuumläcka. Har du tillgång till tryckluft?
Dåligt vacuum kan annars bero på kaminställningen eller kompressionen. Läste i tråden att kamdrevet var inställt med tipex, är det fel kamdrev eller vänt bakochfram?
Jag hade seriösa startproblem tidigare och att få motorn att gå med hjälp av att manuellt trycka ner vågen är svårt. Ett par millimeter fel och motorn går så fett att den dör. Har du mätt upp bränsletrycket? (ska ligga runt 2 bar på en kall motor) Det är bränsletrycket som reglerar motståndet på vågen, är trycket för högt blir motståndet för högt och inget bränsle kommer.
Vet inte om du kör startventilen manuellt eller automatiskt. Men se upp, manuella startförsök dränker motorn(och oljan) i bensin och den automatiska slår ifrån tidigare än önskvärt pga uppvärmning av bimetallfjädern i bränsleregulatorn (WUR).
Har aldrig provat, men kan man köra motorn på kallstarten endast? Gör ingenting om den går väldigt ojämnt, det rättar till sig då man kopplar in den vanliga insprutningen.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Min tanke är att när du kör startmotorn så får du ett kraftigt spänningsfall som gör att tändning, sprut med mera inte fungerar som de ska. Orsaken kan vara dålig kontakt, dåligt batteri, dålig startmotor med mera. Kan du förse startmotorn med separat ström så slipper du det. Ett alternativ kan också var att bogsera igång den.lasse59 wrote: Separat strömkälla, hur menar du då ?
Det är en sak att mäta spänning (som ett sätt att bedöma skicket på kontakter och kablar) när systemet inte är belastat och bara för att värdena då är ok behöver inte betyda att de är det när startmotorn suger i sig några hundra ampere.
Jag säger inte att det behöver vara så men jordfel, dålig kontakt här och där har ställt till det för mig vid ett flertal tillfällen och vet man inte vad som är fel så är det bättre att börja i andra ändan(:)) och fastställa vad som inte är fel.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
1. Slangen som går från insuget till turbon (den korta 90-gradiga slangen) var helt av.
Kan det vara orsaken till strulet att den bara tänder, men inte startar ?
Tänker närmast på tjyvluft.
2. Vi konstaterar också att pricken på insidan av kamdrevet hamnar ALLTID en halv kugge fel, när inställningen på vevaxeln står på Z1 och alla andra inställningar står rätt.
Är kamremmen för lång? Hur man än gör hamnar remkuggen alltid på en nock på kamdevet.
Borde bilen starta ändå ?
Kan det vara orsaken till strulet att den bara tänder, men inte startar ?
Tänker närmast på tjyvluft.
2. Vi konstaterar också att pricken på insidan av kamdrevet hamnar ALLTID en halv kugge fel, när inställningen på vevaxeln står på Z1 och alla andra inställningar står rätt.
Är kamremmen för lång? Hur man än gör hamnar remkuggen alltid på en nock på kamdevet.
Borde bilen starta ändå ?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
1. Ja, lär bli mycket luft som inte mäts upp av bränslevågenlasse59 wrote:1. Slangen som går från insuget till turbon (den korta 90-gradiga slangen) var helt av.
Kan det vara orsaken till strulet att den bara tänder, men inte startar ?
Tänker närmast på tjyvluft.
2. Vi konstaterar också att pricken på insidan av kamdrevet hamnar ALLTID en halv kugge fel, när inställningen på vevaxeln står på Z1 och alla andra inställningar står rätt.
Är kamremmen för lång? Hur man än gör hamnar remkuggen alltid på en nock på kamdevet.
Borde bilen starta ändå ?
2. Bilen borde starta ändå. En halv kugg fel borde kunna kompenseras av att vrida på fördelaren.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Det där halva kuggen kan vara resultatet efter många planingar av toppen. Ställbart kamdrev är lösningen, men den borde starta ändå. En hel kugge är drygt 16 grader fel.
Slangen som är av kan du (tillfälligt) ersätta med trådgårdslang. Bara det är tätt och inte dra tjuvluft. Skulle tro att det är anledningen till att den inte startar.
Slangen som är av kan du (tillfälligt) ersätta med trådgårdslang. Bara det är tätt och inte dra tjuvluft. Skulle tro att det är anledningen till att den inte startar.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Beställde diverse slangar av http://www.do88.se/shopping_cart.php igår.
När slangen som var av satt på plats rörde sig tryckvågen endast lite vid startförsök.
Hur mycket ska den röra sig vid startförsök ?
När slangen som var av satt på plats rörde sig tryckvågen endast lite vid startförsök.
Hur mycket ska den röra sig vid startförsök ?
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Nu är slangar bytta, den lilla vinkelslangen från turbon till röret upp till insuget =
.
Vid startförsök går motorn mycket tungt, batteriet kanske ?
Batteriet har stått på ladddning flera dagar, slut kanske iallafall ?
När man bara drar runt vevdrevet separat och manuellt utan rem går det lätt, men när man kopplar på kamremmen går det tungt.
Toppen är nyplanad.
För mycket planad ?

Vid startförsök går motorn mycket tungt, batteriet kanske ?
Batteriet har stått på ladddning flera dagar, slut kanske iallafall ?
När man bara drar runt vevdrevet separat och manuellt utan rem går det lätt, men när man kopplar på kamremmen går det tungt.
Toppen är nyplanad.
För mycket planad ?
- Henka
- Addict
- Posts: 1235
- Joined: 2005-12-14 14:02:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Storvik
- Contact:
Har du fått på överfallen i rätt ordning? annars kan de nypa fast kammen så den går trögt.
Går det trögt att dra runt kammen i toppen om du sätter ett verktyg på bulten till remhjulet när remmen är borta?
Du skrev att vevaxeln går lätt.
Jag kunde inte dra runt veven på min utan att följa med med topp/kam för annars tog kolvarna i ventilerna.
Att det skulle gå trögt pga för mycket planad tror jag inte.
Naturligtvis blir det högre komp men inte så att startmotorn skulle storkna.
Går det trögt att dra runt kammen i toppen om du sätter ett verktyg på bulten till remhjulet när remmen är borta?
Du skrev att vevaxeln går lätt.
Jag kunde inte dra runt veven på min utan att följa med med topp/kam för annars tog kolvarna i ventilerna.
Att det skulle gå trögt pga för mycket planad tror jag inte.
Naturligtvis blir det högre komp men inte så att startmotorn skulle storkna.
944 turbo -87 (Numera pensionären)
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)
PCS 5266
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]