Rökt toppackning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#226 Post by makkanftw »

Några framsteg? Hoppas inte du gett upp!
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#227 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:Några framsteg? Hoppas inte du gett upp!
Ja för tillfället är jag detroniserad, kommer inte på nånting, absolut ingenting.

Men jag väntar på den Lidnerska knäppen :shock: eller en Porshe-fantast som är kreativ.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#228 Post by makkanftw »

Du kunde kanske roa dig med att knäppa lite kort på nollat läge och div slanganslutningar till tomgångsmotor etc? Lite kablar kan vi ju också vilja glo lite på :)
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#229 Post by lasse59 »

Det kommer med säkerhet ingen bensin till stiften när man vrider på nyckeln.

Däremot kommer det fint ur spridarna när man trycker på vågen manuellt.

Vad kan vara orsaken ?

Har jag glömt någon detalj ?

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#230 Post by firefish »

Om du trycker ner vågen manuellt och har en medhjälpare som gör ett startförsök, startar den då?

Gör den det så är det väl något knas med regleringen av tryckvågen. Om inte så kan det bero på kraftigt spänningsfall vid startförsök. Jag skulle prova att köra starten med en separat strömkälla.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#231 Post by lasse59 »

firefish wrote:Om du trycker ner vågen manuellt och har en medhjälpare som gör ett startförsök, startar den då?

Gör den det så är det väl något knas med regleringen av tryckvågen. Om inte så kan det bero på kraftigt spänningsfall vid startförsök. Jag skulle prova att köra starten med en separat strömkälla.

Jag ska testa det med tryckvågen manuellt vid startförsök.

Separat strömkälla, hur menar du då ?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#232 Post by gegge »

Om den tänder borde kallstartsventil, tändning och kam sitta någorlunda rätt. Startmotorn själv inte kan generera undertryck nog till att dra ner vågen, MEN det borde motorn orka när den väl tänder vilket är poängen med kallstartsventilen.

Tror på vacuumläcka. Har du tillgång till tryckluft?

Dåligt vacuum kan annars bero på kaminställningen eller kompressionen. Läste i tråden att kamdrevet var inställt med tipex, är det fel kamdrev eller vänt bakochfram?

Jag hade seriösa startproblem tidigare och att få motorn att gå med hjälp av att manuellt trycka ner vågen är svårt. Ett par millimeter fel och motorn går så fett att den dör. Har du mätt upp bränsletrycket? (ska ligga runt 2 bar på en kall motor) Det är bränsletrycket som reglerar motståndet på vågen, är trycket för högt blir motståndet för högt och inget bränsle kommer.

Vet inte om du kör startventilen manuellt eller automatiskt. Men se upp, manuella startförsök dränker motorn(och oljan) i bensin och den automatiska slår ifrån tidigare än önskvärt pga uppvärmning av bimetallfjädern i bränsleregulatorn (WUR).

Har aldrig provat, men kan man köra motorn på kallstarten endast? Gör ingenting om den går väldigt ojämnt, det rättar till sig då man kopplar in den vanliga insprutningen.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#233 Post by firefish »

lasse59 wrote: Separat strömkälla, hur menar du då ?
Min tanke är att när du kör startmotorn så får du ett kraftigt spänningsfall som gör att tändning, sprut med mera inte fungerar som de ska. Orsaken kan vara dålig kontakt, dåligt batteri, dålig startmotor med mera. Kan du förse startmotorn med separat ström så slipper du det. Ett alternativ kan också var att bogsera igång den.
Det är en sak att mäta spänning (som ett sätt att bedöma skicket på kontakter och kablar) när systemet inte är belastat och bara för att värdena då är ok behöver inte betyda att de är det när startmotorn suger i sig några hundra ampere.
Jag säger inte att det behöver vara så men jordfel, dålig kontakt här och där har ställt till det för mig vid ett flertal tillfällen och vet man inte vad som är fel så är det bättre att börja i andra ändan(:)) och fastställa vad som inte är fel.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#234 Post by lasse59 »

På lördag får jag besök av en gammal bilmeckare, så ska vi se om den snurrar igång.

Om den drar igång ska jag redovisa vad som gjorts.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#235 Post by lasse59 »

1. Slangen som går från insuget till turbon (den korta 90-gradiga slangen) var helt av.
Kan det vara orsaken till strulet att den bara tänder, men inte startar ?
Tänker närmast på tjyvluft.

2. Vi konstaterar också att pricken på insidan av kamdrevet hamnar ALLTID en halv kugge fel, när inställningen på vevaxeln står på Z1 och alla andra inställningar står rätt.
Är kamremmen för lång? Hur man än gör hamnar remkuggen alltid på en nock på kamdevet.
Borde bilen starta ändå ?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#236 Post by patand »

lasse59 wrote:1. Slangen som går från insuget till turbon (den korta 90-gradiga slangen) var helt av.
Kan det vara orsaken till strulet att den bara tänder, men inte startar ?
Tänker närmast på tjyvluft.

2. Vi konstaterar också att pricken på insidan av kamdrevet hamnar ALLTID en halv kugge fel, när inställningen på vevaxeln står på Z1 och alla andra inställningar står rätt.
Är kamremmen för lång? Hur man än gör hamnar remkuggen alltid på en nock på kamdevet.
Borde bilen starta ändå ?
1. Ja, lär bli mycket luft som inte mäts upp av bränslevågen

2. Bilen borde starta ändå. En halv kugg fel borde kunna kompenseras av att vrida på fördelaren.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#237 Post by gegge »

Det där halva kuggen kan vara resultatet efter många planingar av toppen. Ställbart kamdrev är lösningen, men den borde starta ändå. En hel kugge är drygt 16 grader fel.

Slangen som är av kan du (tillfälligt) ersätta med trådgårdslang. Bara det är tätt och inte dra tjuvluft. Skulle tro att det är anledningen till att den inte startar.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#238 Post by lasse59 »

Beställde diverse slangar av http://www.do88.se/shopping_cart.php igår.

När slangen som var av satt på plats rörde sig tryckvågen endast lite vid startförsök.
Hur mycket ska den röra sig vid startförsök ?

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#239 Post by lasse59 »

Nu är slangar bytta, den lilla vinkelslangen från turbon till röret upp till insuget = :twisted: .

Vid startförsök går motorn mycket tungt, batteriet kanske ?
Batteriet har stått på ladddning flera dagar, slut kanske iallafall ?

När man bara drar runt vevdrevet separat och manuellt utan rem går det lätt, men när man kopplar på kamremmen går det tungt.

Toppen är nyplanad.
För mycket planad ?

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1235
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

#240 Post by Henka »

Har du fått på överfallen i rätt ordning? annars kan de nypa fast kammen så den går trögt.
Går det trögt att dra runt kammen i toppen om du sätter ett verktyg på bulten till remhjulet när remmen är borta?
Du skrev att vevaxeln går lätt.
Jag kunde inte dra runt veven på min utan att följa med med topp/kam för annars tog kolvarna i ventilerna.
Att det skulle gå trögt pga för mycket planad tror jag inte.
Naturligtvis blir det högre komp men inte så att startmotorn skulle storkna.
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]