Ändra rotationsrikting på Michelin Cup

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Ändra rotationsrikting på Michelin Cup

#1 Post by Torbjorn968 »

Några problem (annat än med mönster/regn) att vända rotationsriktning på Michelin Cup så att jag kan få lite mer liv från ett däck som har slitits på ena kanten.

Mvh

Torbjörn
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#2 Post by Bubby »

är väl in o utsida på dom däcken.. byta vä/hö vet jag inte om det spelar så stor roll..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by firefish »

Ska du byta sida också, dvs sätta vänster på höger sida och vice versa? Utan att veta så tror jag att det kan vara skillnad i uppbyggnaden av däcksidorna varför det skulle kunna vara känsligare att få in- och utsida rätt snarare än rotationsriktningen (förutom vid regn då som du sa).
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Robert Örebro
Addict
Posts: 1179
Joined: 2005-12-07 23:12:47
Telefon: 0709206975
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1989
Location: Örebro, f. 1967
Contact:

#4 Post by Robert Örebro »

Vad jag har hört ska det bara vara att byta sida på dem. Utsida blir ju alltid utsida. MVH
PCS/R # 9755

Varv på Ringen 22 st
Nu. 951 -89 Racerbilen IIII (201602- )
Fd. 924 -82 Fikaträff projektet (201508-201602)
Fd. Cayenne S -05 Vinterracern (201412-201504)
Fd. 944 S2 -90 Racerbilen III (201102-201506)
Fd. 911S/935 RSR 3,2 -74 Racerbilen II (201003-201101)
Fd. 968 CS -93 Sweet Blå Racerbilen I (200901-201001)
Fd. 968 CS -94 Liebling (200604-200810)

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#5 Post by JBlom »

Robert Örebro wrote:Vad jag har hört ska det bara vara att byta sida på dem. Utsida blir ju alltid utsida. MVH
Å sliten insida är alltid sliten insida?!
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by gurra »

Robert Örebro wrote:Vad jag har hört ska det bara vara att byta sida på dem. Utsida blir ju alltid utsida. MVH
Problemet är väl att de är både rotationsbundna + olika inner/yttersidor?
Så för att utsida ska förbli utsida så rullar det åt andra hållet.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#7 Post by Bubby »

är väl inte rotationsriktning på MPSC däcken vad jag vet... bara in o utsida..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Torbjorn968 »

Tanken är att använda insida som utsida. Dvs att byta rotationsriktning är ju inte det jag är ute efter egentligen.

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by firefish »

För att få ut lite gatmil eller bara finåka runt banan borde det väl inte vara några problem och byter du sida så kan du behålla rotationsriktningen och bibehålla våtfunktionen. Eventuella strukturella problem med in- repektive utsida borde väl knappast dyka upp under annat än vid hög belastning.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Torbjorn968 »

Det är extra mil med hög belastning jag vill åt.

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#11 Post by FSN »

Dom är inte rotationsbundna. Hur skulle det se ut, specifika höger och vänstedäck vid beställning. Dom är däremot extremt assymetriska, utsidans yttersta cm är sent slicks med några symboliska dimplar som mönster. Hårda banmil med vända MPSC är antagligen allt annat än lämpligt men är dom ändå körda så kan man ju prova. Våtfunktionen är inget att oroa sig för, den är tveksam ändå på slitna MPSC.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Torbjorn968 »

Rubriken är som sagt fel. På vilket sätt, annat än våtegenskaper pga mönster, är det olämpligt att köra insida som utsida?
Dvs om vi tänker på däcken som slicks.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by firefish »

Det är nog bäst att kolla upp det med Michelin. Ta svaret med en nypa salt dock, de vill naturligtvis sälja maximalt antal nya däck.

FSN, mina R888 är har både bestämd rotationsriktning och bestämd sida höger/vänster. Det är iaf pilar som pekar på rotationshållet och så står det LEFT och RIGHT på dem. Så det skulle väl michelindäcken också kunna ha utan att det skulle vara alltför konstigt.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#14 Post by FSN »

firefish wrote:Det är nog bäst att kolla upp det med Michelin. Ta svaret med en nypa salt dock, de vill naturligtvis sälja maximalt antal nya däck.

FSN, mina R888 är har både bestämd rotationsriktning och bestämd sida höger/vänster. Det är iaf pilar som pekar på rotationshållet och så står det LEFT och RIGHT på dem. Så det skulle väl michelindäcken också kunna ha utan att det skulle vara alltför konstigt.
Att R888 var rotationsriktade visste jag men inte att dom även hade insida/utsida. Kan vara så men det blir ju en ganska jobbig hantering, det är inte så att dom är märkta "left" på ena sidan och "right" på andra??

MPSC är endast in-/utsida och ingen rotationsriktning.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#15 Post by Bubby »

Toyo R888 är bara rotationsbestämda.. står höger o vänster så att dom ska rulla åt rätt håll.. höger ska synas när det sitter på höger sida o lika för vänster
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]