Vilken kam ska jag ta?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Acke
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Vilken kam ska jag ta?

#1 Post by Acke »

Tjaba

Det är så att jag har ju bytt maskin på min bil men kammen o den är URUSEL.

Jag har 2 st som ligger där en av de är tyvärr en nock nersliten ca 2,5 milimeter.

Grejen är att jag har nu mätt bägge kammarna och det skiljer sig åt rätt mycket, jag tror att den ene är omslipad för den är innehar "Snällare" kam profil. Kammarna har nummer "046101" men ändå olika profiler.

Jag har mätt på 3 ställen på kammarna:

1. Tjockaste stället på kammen längst ner på kammen.
2. Kamnocken från lageranliggningsytan = Kamlyft?
3. Mått från botten till kamnocken.

Kam 1: "Omslipade" Kam 2: Kammen med nedslitna nocken

1: 49,4 mm 1: 52 mm
2: 17,3 mm 2: 19,5 mm
3: 38,2 mm 3: 40,1 mm

Skillnaden mellan kammarna i mm per mätt punkt:

1: 2,6 mm
2: 2,2 mm
3: 1,9 mm

Så vad tror ni kan vara det bästa valet?

Vet att den slitna kamnocken är ingen höjdare direkt...

Mvh
Acke

"Världens befolkning består av kompetenta och inkompetenta människor dock finns det en skara som har otur när de tänker... : )

Äger idag:
Citroen -94 XM Exclusive "Tantens bil"
Citroen -99 XM Exclusive V6 24V " Bruksbil"
Citroen -97 Evasion TCT

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#2 Post by patand »

Jag skulle undvika den slitna kamnocken i första hand. Ser den andra kammen bra ut så skulle jag ta den oavsett om den har snällare profil. :) Det KAN ju t.om vara så att det är den snälla kammen som är originalprofil och någon har skapat en elakare profil på den dåliga kammen?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#3 Post by gegge »

Kamnocken har en äggformad profil. Skulle vilja veta vad bascirkeln har för diameter. Mät hela bredden och sedan hela höjden så förstår jag bättre. Skillnaden är lyftet. (cirka 11-12mm) Durationen är betydligt svårare att få fram, det krävs en kamskiva.

En sliten kam kan bli riktigt hårig, det man gör är att slipa ner bascirkeln och får höga lyft och duration. Men det är sällan den håller....

Men UNDVIK den slitna kammen! Dåliga nockar kan spräcka tryckaren och förstöra toppen förutom att ge dålig motorgång.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Acke
S-Poster

#4 Post by Acke »

gegge wrote:Kamnocken har en äggformad profil. Skulle vilja veta vad bascirkeln har för diameter. Mät hela bredden och sedan hela höjden så förstår jag bättre. Skillnaden är lyftet. (cirka 11-12mm) Durationen är betydligt svårare att få fram, det krävs en kamskiva.

En sliten kam kan bli riktigt hårig, det man gör är att slipa ner bascirkeln och får höga lyft och duration. Men det är sällan den håller....

Men UNDVIK den slitna kammen! Dåliga nockar kan spräcka tryckaren och förstöra toppen förutom att ge dålig motorgång.
Jag tror att jag förstår vad du vill ha mätt och då är det mått
nr 1 + 3 som gäller:

1: mätt där äggformen är som tjockast.
3: Mätt från botten av ägget till toppen.

Mvh
Acke

"Världens befolkning består av kompetenta och inkompetenta människor dock finns det en skara som har otur när de tänker... : )

Äger idag:
Citroen -97 Evasion TCT

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#5 Post by gegge »

Låter rimligt, då är troligen den omslipade lite "snällare" än orginal. I vart fall lägre lyft. Det är ingen nackdel då toppen får så kraftig turbolens över 11mm:s ventillyft att flödet inte ökar ändå.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Acke
S-Poster

mm

#6 Post by Acke »

Problemet är med den omslipade kammen att de befintliga urvalen av justeringsskruv räcker inte till, även den tjockaste är ungefär 1 mm för LITEN.

Patand gav mig ett intressant förslag, att montera nån typ av brickor under justering. Gav mig på detta idag, kapade till 8 st brickor ca 1 mm tjocka av M10 rostfri bult med a4 80m i hårdhet.

Testade att montera på en löstopp och då verkade det räcka till och det gick att justera tillräckligt med skulle gärna vilja ha stansade sånna brickor då mina brickor vart från 1.1 till 1.6 mm i tjocklek.
Lite svårt att åstadkomma mer precis med en vinkelslip i handen ; )

Mvh
Acke

Äger idag:
Citroen -97 Evasion TCT

Post Reply