Behöver tips på hjulvinklar på min 968 CS. En bra kompromiss som funkar bra både på bana och konbana. Och helst inte allt för spårkänslig på gata. (ska köpa Rdäck snart)
Vet inte hur den står nu, då jag nyligen köpte bilen men den är extremt spårkänslig och har slitit i mitten av framdäcken. (kör på 2.4 i lufttryck och vanliga mkt gamla Pirelli gatdäck)
Jag kör 3,5 grader fram och 2,5 grader bak. Med gatdäck inga problem med spårskänslighet men kankse har jag blivit miljöskadad efter många gatmil med R däck....
//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
Tack för tipset Torbjörn! Det går att få så pass mycket camber alltså? Toe och caster då?
Det jag hade tänkt mig var nått liknande som jag hade på min Mazda Mx5a förut, dvs så mycke camber som möjligt (tror de va -2.8 fram och -2.4 bak, neutral toe samt max caster fram. Vad jag har förståt så sliter mycke negativ camber en hel del snett på gatdäck men r-däck kräver mycket -camber för att inte slita snett.
Max caster är rekommendabelt. Toe ställer man nog ganska lika original inställningar både fram och bak om man vill ha bilen skapligt körbar på gata.
R-däck kräver inte mer camber än gatdäck. Det som avgöra cambervinkeln är bilens fjädringsgeometri och chassits hårdhet samt förarens körstil. Jag skulle snarare tro att gatdäck kräver mer camber än R-däck pga däcken i sig "kränger" mer, men jag kanske tänker bakvänt iof.
Vad är då original toe inställning på en 968?
Jag kan ha fel angående vilka däck som kräver mera camber. Vet bara att efter att jag ändrade till -2.8 fram på Mx5an så fick jag ett väldigt jämt slitage på Toyo R888 däcken, men gatdäcken som jag hade på mellan banträffarna slets ganska mycke på insidan.
Menmen nått recept måste jag hitta på tills imorrn. Camber fram -3.5, bak -2.5. Max caster. Och toe fram och bak?
Om du får inställningen gjord hos en firma så bör de ha 968an i sin databas och kan ta Toe inställningarna därifrån. Jag vet tyvärr inte vad det brukar vara...
Jag gör inställningarna hos Mjölby gummiverkstad. Väldigt billiga men vet inte om de kan ta reda på org inställningar. Annars får man väll hitta på nått eget. Och se hur de känns på Mantorp Park imorrn kväll.
Ta en liten titt på vad däckstillverkaren av de däck du tänker köpa rekommenderar. För R888 tror jag Toyo säger -2,5 - 5 i camber och max caster. Är ingen däcksguru men alltför många hittar på själva och villar bort sig och tillverkarens rekommendationer brukar vara en bra fingervisning om vad som är rimligt att starta med.
Själv har jag -2,5 fram, -2,0 bak, 1 mm toe in fram, 3 mm toe in bak på en CS med skapligt styvt chassie och R888. Det är en ganska snäll allround-inställning som fungerar för en klåpare till förare som gillar att köra lite brett ibland och inget jag kommit fram till själv utan det var utifrån Jarlmarks rekommendationer. Slitaget är jämnt och då är det nästan bara gata i kombination med en och annan konseans.
firefish wrote:Själv har jag -2,5 fram, -2,0 bak, 1 mm toe in fram, 3 mm toe in bak på en CS med skapligt styvt chassie och R888. Det är en ganska snäll allround-inställning som fungerar för en klåpare till förare som gillar att köra lite brett ibland och inget jag kommit fram till själv utan det var utifrån Jarlmarks rekommendationer. Slitaget är jämnt och då är det nästan bara gata i kombination med en och annan konseans.
Tackar för infon!
Edit: Vad har du för prylar i hjulupphängningen?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«