Nu står bilen hemma på parkeringen. efter en första ordentlig provkörning hem från garaget ca 7km så blev jag överraskad över att bilen var så lättkörd. och gissa om jag drog åt mig många nyfikna blickar på vägen
nu ska jag tvätta av den och sen får vi se om jag ska lämna bort den på recond eller om jag ska göra det själv(tycker det är så tråkigt att rubba,men vaxa går bra)
uppdaterar bilder senare..
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
idag var jag iväg till mekonomen (känns som man blivit stamkund där.. ) det blev 8 st 21W och 2 st 5W till baklysena. kom även hem med ett par nya torkarblad(dem andra såg inte så fina ut).
kom hem o bytte alla lampor men det tog ett tag innan man fick in lamphållaren i själva glaset... sitter ju så jäkla tajt , speciellt på höger sida. . men efter lite trixande funkade alla lampor tillslut ..
<-- så här många lampor bytte jag idag!
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
dagens fråga - vart F-n tog generatorremmen vägen??
idag nnär jag skulle ta en liten tur(max 800 m) i min bil. så lade jag märke till att laddningslamåan lyste så jag stannade för att förhoppningsvis kunna lokalisera problemet. så när jag öppnade huven tog det inte många sekunder innan jag förstod vad problemet var, generatorremmen var borta. med en förhoppning att ta sig hem satte jag mg i bilen och hoppas att den skulle starta. o jo då det gjorde, men så fick jag syn på ett nytt problem, vattentempen var utanför max. det kan inte vara bra tänkte jag som körde försiktigt hem, har aldrig vart så nervös..
sen när jag hade ställt bilen på sin plats fick jag syn på dessa ränder på gatan,, vad kan det vara ??
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
om tempen var så hög kan den ju ha runnit ut expantionskärlets lock som ju öppnat för ökat tryck
(hur i helvete kunde du ens komma på att köra utan att kolla under huven? eller försvan remmen först nu?)
Ja, allt vad du skriver.
Var är det blött?
Huven, ovanpå motorn eller bara nedåt?
Någon sprucken packning till t ex vattenpumpen, toppen, pluggar i blocket som rostat inifrån...
Bubblar det i expansionskärlet när du gasar?
Jag blåste mitt expansionskärl genom att det öppnade sig ett hål i (gjut?)fördjupningen bredvid locket till expansionskärlet.
Överhettning är ett bra sätt att döda en motor på - jag vet av egen erfarenhet...
Dina remskivor är inte söta precis. Du bör nog snygga till dem annars lär många remmar gå samma öde till mötes innan ytorna är rena från rost.
Drivs vattenpumpen av den vanliga kilremmen på 924? Om så är fallet är det inte så konstigt att den går varm och har du lite tur så har den inte gått FÖR varm utan bara, som frostgrodan påpekade, tryckt ut vatten från expansionskärlet. Sedan kan man ju undra hur den kunde gå varm på 800 meters körning (men det kanske var tomgångskörning en stund innan).
Inför framtiden - har du oljetryck och vattentemp inom rimliga gränser så är du trygg. Slarvar du med detta så är haveriet ett faktum snabbare än du hinner säga flaska.
Nästa gång, stäng av maskin och öppna huven. Förutsätt att alla varningar är sanna tills dess du bevisat motsatsen och ifrågasätt alla värden som visar ok (har tempnålen fasnat, har lampan i oljetrycksvarningen pajat osv). För din egen skull alltså, även en billig bil är dyr att reparera.