D 90 Fälgar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

D 90 Fälgar

#1 Post by Jacko »

Vilket ET på design 90 skall man ha på 944 n/a 87:a

Finns det nån lista på vilka fälgar som passar?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

944a 87 och framåt har högt ET dvs runt 55 (ET52,3 har jag sett på CUP3 fälgar t.ex). Beroende på bredd på fälgen så kan det nog funka med ET40 till ET65 någonstans gissar jag.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Masse
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2005-01-26 16:58:19
Bilmodell: 924 S -88
Location: Upplands Väsby
Contact:

#3 Post by Masse »

Finns lite info i Biblioteket

forum/viewtopic.php?t=11214

ET: 23 Fram 15 Bak (gäller årsm. 85-86)
ET: 52 Fram 48 Bak (gäller årsm. 87-89)

/Masse
PCS 5076B
924 S-88 "Felstyrd" -Såld
944 S2-90 -Såld

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Jacko »

Okej, tack för snabba svar gubbar

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Jacko »

Är det nån som kan förklara hur det här med ET funkar?
Vad är det som händer med fel ET?

Jag har hittat ett par fälgar jag är intresserad av. ett par 18" Et fram 52 och bak 58. Funkar inte detta på bilen?

User avatar
Masse
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2005-01-26 16:58:19
Bilmodell: 924 S -88
Location: Upplands Väsby
Contact:

#6 Post by Masse »

Om de passar vet jag inte men hittade en
sida som förklarar lite hur det funkar:

http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx

/Masse
PCS 5076B
924 S-88 "Felstyrd" -Såld
944 S2-90 -Såld

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by Maxx »

Jacko wrote:Är det nån som kan förklara hur det här med ET funkar?
Vad är det som händer med fel ET?
Enkelt förklarat:
Ju lägre ET, ju längre ut hamnar fälgen
Ju högre ET, ju längre in hamnar fälgen

Man kan "minska" ET med hjälp av spacers, men att öka ET på en fälg blir svårt. (För att öka ET så måste man i princip svarva av material från anliggningsytan på fälgen vilket inte säkert är varken bra för fälgen eller ens möjligt.)

Med fel ET så hamnar fälgen för långt in, alternativ för långt ut. Största problemet är att fälgen tar i där den inte borde ta i, t ex skärmkanter, innerskärmar eller hjulupphängning. Små variationer behöver inte vara omöjligt att få plats med. Om man t ex vill få ut fälgen en centimeter så vill man alltså ha en fälg med 10 mm lägre ET.

En klassiker som man ibland kan se på äldre 944 är 'nyare' fälgar med högt ET vilka hamnar en bra bit längre in i hjulhuset ... och det ser inte bra ut. Jag tror inte att de förbättrar bilen på något annat sätt heller. :wink:
Jag har hittat ett par fälgar jag är intresserad av. ett par 18" Et fram 52 och bak 58. Funkar inte detta på bilen?
Man måste veta bredden på fälgarna också! Bara ET eller bara fälgbredden säger inte tillräckligt. Det är kombon av de uppgifterna som är intressant.

Fälgarna bak hamnar 10 mm längre in. Är de dessutom bredare än original så kanske de helt enkelt inte får plats. Nu säger jag inte att det inte går, men bäst är att mäta lite och jämföra med originalfälgarna eller ställa en fråga i forumet och kolla om det är någon annan som kör med fälgar med samma mått. Du kan ju naturligtvis använda spacers på 10 mm där bak för att minska ET. Men det är fortfarande en fråga om hur breda fälgarna är, det kanske till och med är bra att fälgarna har ett något högre ET.
Last edited by Maxx on 2009-08-18 20:41:43, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Henka_E »

Masse wrote:Finns lite info i Biblioteket

forum/viewtopic.php?t=11214

ET: 23 Fram 15 Bak (gäller årsm. 85-86)
ET: 52 Fram 48 Bak (gäller årsm. 87-89)

/Masse
Som vi tidigare konstaterat är detta fel. 944 pre 87 har ju som bekant ET23.3 runt om och inte olika. Ställer mig väldigt frågande till att 944 post 87 har olika ET men det har jag inte orkat forska i ännu.

Patand (eller annan moderator) - hur gör man för att uppdatera det i biblioteket?

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: D 90 Fälgar

#9 Post by Erol »

Jacko wrote:Vilket ET på design 90 skall man ha på 944 n/a 87:a

Finns det nån lista på vilka fälgar som passar?
D90 finns väl endast för -87 då de introducerades -89 :wink:

Henka_E wrote:
Masse wrote:Finns lite info i Biblioteket

forum/viewtopic.php?t=11214

ET: 23 Fram 15 Bak (gäller årsm. 85-86)
ET: 52 Fram 48 Bak (gäller årsm. 87-89)

/Masse
Som vi tidigare konstaterat är detta fel. 944 pre 87 har ju som bekant ET23.3 runt om och inte olika. Ställer mig väldigt frågande till att 944 post 87 har olika ET men det har jag inte orkat forska i ännu.

Patand (eller annan moderator) - hur gör man för att uppdatera det i biblioteket?

De hade inte samma fram och bak...

Efter som bakfälgarna är bredare så blir det ett annat ET på dessa.
Men om man har samma bredd på bakfälgarna som på framfälgarna
så kan det särkert stämma att det är samma ET fram och bak!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by Jacko »

Sjösgärd wrote:
Jacko wrote:Är det nån som kan förklara hur det här med ET funkar?
Vad är det som händer med fel ET?
Enkelt förklarat:
Ju lägre ET, ju längre ut hamnar fälgen
Ju högre ET, ju längre in hamnar fälgen

Man kan "minska" ET med hjälp av spacers, men att öka ET på en fälg blir svårt. (För att öka ET så måste man i princip svarva av material från anliggningsytan på fälgen vilket inte säkert är varken bra för fälgen eller ens möjligt.)

Med fel ET så hamnar fälgen för långt in, alternativ för långt ut. Största problemet är att fälgen tar i där den inte borde ta i, t ex skärmkanter, innerskärmar eller hjulupphängning. Små variationer behöver inte vara omöjligt att få plats med. Om man t ex vill få ut fälgen en centimeter så vill man alltså ha en fälg med 10 mm lägre ET.

En klassiker som man ibland kan se på äldre 944 är 'nyare' fälgar med högt ET vilka hamnar en bra bit längre in i hjulhuset ... och det ser inte bra ut. Jag tror inte att de förbättrar bilen på något annat sätt heller. :wink:
Jag har hittat ett par fälgar jag är intresserad av. ett par 18" Et fram 52 och bak 58. Funkar inte detta på bilen?
Man måste veta bredden på fälgarna också! Bara ET eller bara fälgbredden säger inte tillräckligt. Det är kombon av de uppgifterna som är intressant.
Tror det var 10 eller 9,5 bak och 7,5 eller 8 fram. Tror man kunde välja själv. Dessa fälgar är nya.

Jacko
S2-Poster
Posts: 281
Joined: 2007-06-15 04:07:32
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: D 90 Fälgar

#11 Post by Jacko »

Erol wrote:
Jacko wrote:Vilket ET på design 90 skall man ha på 944 n/a 87:a

Finns det nån lista på vilka fälgar som passar?
D90 finns väl endast för -87 då de introducerades -89 :wink:
Om vi säger så då:
- I vilket utförande såldes -87orna i Däck och fälg vill säga?

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#12 Post by Bubby »

min -87 turbo hade telefon-fälgar som standard.. 205/55-16 samt 225/50-16 bredd på fälgar vet jag ej, då min saknade dessa fälgar när jag köpte min..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: D 90 Fälgar

#13 Post by Henka_E »

Erol wrote:
De hade inte samma fram och bak...

Efter som bakfälgarna är bredare så blir det ett annat ET på dessa.
Men om man har samma bredd på bakfälgarna som på framfälgarna
så kan det särkert stämma att det är samma ET fram och bak!


/ Erol
Hur menar du nu? Det ET som står på fägen är ju det ET bilen har (eller som Porsche designade bilen med). Kolla i PET - jag gjorde det - alla fälgar oavsett bredd med gamla ET på 944 var 23.3. Tex mina turbo telefoner, 16", 7" fram och 8" bak - alla fyra fälgarna stämplade med lika ET.

Image

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Henka_E »

....och efter 97 var det 52.3 runt om som gällde...

Image






Må ju vara då att hjulen hamnar långt in men så "ritade" Porsche bilen.

User avatar
maxcarlsson
S2-Poster
Posts: 216
Joined: 2007-05-27 20:03:48
Bilmodell: -
Location: Malmö / Blekinge
Contact:

#15 Post by maxcarlsson »

Ursäkta trådkapningen, men hur väl fungerar 964ans framfälgar på en S2? Det är 6" (riktigt maffigt) ET 52,3. Ett set från en 964 borde väl funka som billiga gathjul?
Max Carlsson
Porsche 944 S2 -90

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users