D 90 Fälgar
-
- S2-Poster
- Posts: 281
- Joined: 2007-06-15 04:07:32
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
D 90 Fälgar
Vilket ET på design 90 skall man ha på 944 n/a 87:a
Finns det nån lista på vilka fälgar som passar?
Finns det nån lista på vilka fälgar som passar?
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
944a 87 och framåt har högt ET dvs runt 55 (ET52,3 har jag sett på CUP3 fälgar t.ex). Beroende på bredd på fälgen så kan det nog funka med ET40 till ET65 någonstans gissar jag.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Masse
- S-Poster
- Posts: 124
- Joined: 2005-01-26 16:58:19
- Bilmodell: 924 S -88
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
Finns lite info i Biblioteket
forum/viewtopic.php?t=11214
ET: 23 Fram 15 Bak (gäller årsm. 85-86)
ET: 52 Fram 48 Bak (gäller årsm. 87-89)
/Masse
forum/viewtopic.php?t=11214
ET: 23 Fram 15 Bak (gäller årsm. 85-86)
ET: 52 Fram 48 Bak (gäller årsm. 87-89)
/Masse
PCS 5076B
924 S-88 "Felstyrd" -Såld
944 S2-90 -Såld
924 S-88 "Felstyrd" -Såld
944 S2-90 -Såld
-
- S2-Poster
- Posts: 281
- Joined: 2007-06-15 04:07:32
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 281
- Joined: 2007-06-15 04:07:32
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
- Masse
- S-Poster
- Posts: 124
- Joined: 2005-01-26 16:58:19
- Bilmodell: 924 S -88
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
Om de passar vet jag inte men hittade en
sida som förklarar lite hur det funkar:
http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx
/Masse
sida som förklarar lite hur det funkar:
http://www.dackgrossisten.se/i5.aspx
/Masse
PCS 5076B
924 S-88 "Felstyrd" -Såld
944 S2-90 -Såld
924 S-88 "Felstyrd" -Såld
944 S2-90 -Såld
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Enkelt förklarat:Jacko wrote:Är det nån som kan förklara hur det här med ET funkar?
Vad är det som händer med fel ET?
Ju lägre ET, ju längre ut hamnar fälgen
Ju högre ET, ju längre in hamnar fälgen
Man kan "minska" ET med hjälp av spacers, men att öka ET på en fälg blir svårt. (För att öka ET så måste man i princip svarva av material från anliggningsytan på fälgen vilket inte säkert är varken bra för fälgen eller ens möjligt.)
Med fel ET så hamnar fälgen för långt in, alternativ för långt ut. Största problemet är att fälgen tar i där den inte borde ta i, t ex skärmkanter, innerskärmar eller hjulupphängning. Små variationer behöver inte vara omöjligt att få plats med. Om man t ex vill få ut fälgen en centimeter så vill man alltså ha en fälg med 10 mm lägre ET.
En klassiker som man ibland kan se på äldre 944 är 'nyare' fälgar med högt ET vilka hamnar en bra bit längre in i hjulhuset ... och det ser inte bra ut. Jag tror inte att de förbättrar bilen på något annat sätt heller.

Man måste veta bredden på fälgarna också! Bara ET eller bara fälgbredden säger inte tillräckligt. Det är kombon av de uppgifterna som är intressant.Jag har hittat ett par fälgar jag är intresserad av. ett par 18" Et fram 52 och bak 58. Funkar inte detta på bilen?
Fälgarna bak hamnar 10 mm längre in. Är de dessutom bredare än original så kanske de helt enkelt inte får plats. Nu säger jag inte att det inte går, men bäst är att mäta lite och jämföra med originalfälgarna eller ställa en fråga i forumet och kolla om det är någon annan som kör med fälgar med samma mått. Du kan ju naturligtvis använda spacers på 10 mm där bak för att minska ET. Men det är fortfarande en fråga om hur breda fälgarna är, det kanske till och med är bra att fälgarna har ett något högre ET.
Last edited by Maxx on 2009-08-18 20:41:43, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Som vi tidigare konstaterat är detta fel. 944 pre 87 har ju som bekant ET23.3 runt om och inte olika. Ställer mig väldigt frågande till att 944 post 87 har olika ET men det har jag inte orkat forska i ännu.Masse wrote:Finns lite info i Biblioteket
forum/viewtopic.php?t=11214
ET: 23 Fram 15 Bak (gäller årsm. 85-86)
ET: 52 Fram 48 Bak (gäller årsm. 87-89)
/Masse
Patand (eller annan moderator) - hur gör man för att uppdatera det i biblioteket?
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: D 90 Fälgar
D90 finns väl endast för -87 då de introducerades -89Jacko wrote:Vilket ET på design 90 skall man ha på 944 n/a 87:a
Finns det nån lista på vilka fälgar som passar?

Henka_E wrote:Som vi tidigare konstaterat är detta fel. 944 pre 87 har ju som bekant ET23.3 runt om och inte olika. Ställer mig väldigt frågande till att 944 post 87 har olika ET men det har jag inte orkat forska i ännu.Masse wrote:Finns lite info i Biblioteket
forum/viewtopic.php?t=11214
ET: 23 Fram 15 Bak (gäller årsm. 85-86)
ET: 52 Fram 48 Bak (gäller årsm. 87-89)
/Masse
Patand (eller annan moderator) - hur gör man för att uppdatera det i biblioteket?
De hade inte samma fram och bak...
Efter som bakfälgarna är bredare så blir det ett annat ET på dessa.
Men om man har samma bredd på bakfälgarna som på framfälgarna
så kan det särkert stämma att det är samma ET fram och bak!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S2-Poster
- Posts: 281
- Joined: 2007-06-15 04:07:32
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Tror det var 10 eller 9,5 bak och 7,5 eller 8 fram. Tror man kunde välja själv. Dessa fälgar är nya.Sjösgärd wrote:Enkelt förklarat:Jacko wrote:Är det nån som kan förklara hur det här med ET funkar?
Vad är det som händer med fel ET?
Ju lägre ET, ju längre ut hamnar fälgen
Ju högre ET, ju längre in hamnar fälgen
Man kan "minska" ET med hjälp av spacers, men att öka ET på en fälg blir svårt. (För att öka ET så måste man i princip svarva av material från anliggningsytan på fälgen vilket inte säkert är varken bra för fälgen eller ens möjligt.)
Med fel ET så hamnar fälgen för långt in, alternativ för långt ut. Största problemet är att fälgen tar i där den inte borde ta i, t ex skärmkanter, innerskärmar eller hjulupphängning. Små variationer behöver inte vara omöjligt att få plats med. Om man t ex vill få ut fälgen en centimeter så vill man alltså ha en fälg med 10 mm lägre ET.
En klassiker som man ibland kan se på äldre 944 är 'nyare' fälgar med högt ET vilka hamnar en bra bit längre in i hjulhuset ... och det ser inte bra ut. Jag tror inte att de förbättrar bilen på något annat sätt heller.
Man måste veta bredden på fälgarna också! Bara ET eller bara fälgbredden säger inte tillräckligt. Det är kombon av de uppgifterna som är intressant.Jag har hittat ett par fälgar jag är intresserad av. ett par 18" Et fram 52 och bak 58. Funkar inte detta på bilen?
-
- S2-Poster
- Posts: 281
- Joined: 2007-06-15 04:07:32
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: D 90 Fälgar
Om vi säger så då:Erol wrote:D90 finns väl endast för -87 då de introducerades -89Jacko wrote:Vilket ET på design 90 skall man ha på 944 n/a 87:a
Finns det nån lista på vilka fälgar som passar?![]()
- I vilket utförande såldes -87orna i Däck och fälg vill säga?
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
min -87 turbo hade telefon-fälgar som standard.. 205/55-16 samt 225/50-16 bredd på fälgar vet jag ej, då min saknade dessa fälgar när jag köpte min..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: D 90 Fälgar
Hur menar du nu? Det ET som står på fägen är ju det ET bilen har (eller som Porsche designade bilen med). Kolla i PET - jag gjorde det - alla fälgar oavsett bredd med gamla ET på 944 var 23.3. Tex mina turbo telefoner, 16", 7" fram och 8" bak - alla fyra fälgarna stämplade med lika ET.Erol wrote:
De hade inte samma fram och bak...
Efter som bakfälgarna är bredare så blir det ett annat ET på dessa.
Men om man har samma bredd på bakfälgarna som på framfälgarna
så kan det särkert stämma att det är samma ET fram och bak!
/ Erol

- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- maxcarlsson
- S2-Poster
- Posts: 216
- Joined: 2007-05-27 20:03:48
- Bilmodell: -
- Location: Malmö / Blekinge
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users