Vad är detta på bilderna? 944 85a ( ...suger ingen olja? )

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

Vad är detta på bilderna? 944 85a ( ...suger ingen olja? )

#1 Post by porscheratt »

Tjena!

Fick nyss ur motorn ur bilen och funderar på två saker.

Bild1

http://www.geting.se/viewimage.php?image=187278-tjo.jpg


Vad är det som är inringat, ska det se ut så där? Den ser ganska kapad ut.

Bild 2

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 0-tjos.jpg


Även här, vad är det inringade och ska det se ut så där? Jag tycker det ser ut att fattas något :P


Kan tillägga att motorn suger tydligen ingen olja ifrån tråget.

Trevlig kväll!

MVH
Last edited by porscheratt on 2009-08-26 19:05:58, edited 1 time in total.

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#2 Post by bergodalvana »

Bild 1 är vattenkylning från pumpen till Turbon. Den är säkerligen pluggad på din.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#3 Post by Freddie_81 »

Tjena.. Ser att de är min gammla bil.. ! Trevligt att du kommit igång. Ska följa de med intresse.
. Och bergochdalvana skriver ovan Att de e vattenkylningen till turbon. Mycket på den där bilen är från 951:an (turbon) Som Mätartavlor och fram fjäderarmarna vad jag såg. Men bilen är en 85:a enligt papprena och Turbon kom inte förens 86 vad jag vet.. ?
Har allt gått bra annars.. ? Och hur blir de.. byta motor eller renovera.. ? Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#4 Post by porscheratt »

Tjena tjena!

Jajjamen Fredrik, jag hann bara ta ut motorn igår så jag har börjat iaf :) Ska kika lite närmare på den till veckan har jag tänkt. Gick kanon att frakta hem den, saaben fick arbeta hehe ;)

Tanken är nu att jag ska försöka hitta och fixa felet, kolla upp motorn med min begränsade kunskap:P Sen provköra lite om allt går som det ska. Få se hur mycket behov av renovering som finns. Men jag kommer eventuellt att byta motor. Men det är ett bra tag dit:P

Är det här alltså en turbomotor som blivit "ombyggd" till sugmotor?

Ingen som har någon aning om vad bild 2 visar? Ser ut som det har läkt lite olja där..
Ös gärna på med lite allmän info om denna motor =)

MVH

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#5 Post by JBlom »

Finns 951or som är reggade -85!
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#6 Post by bergodalvana »

porscheratt wrote: Är det här alltså en turbomotor som blivit "ombyggd" till sugmotor?
MVH
Efter -85 är det samma block på Turbo som sugis. Så din motor är nog ganska trolig sugis från början.

Ang bild 2:
Är du säker på att det läcker just där? Precis brevid är hålet där bland annat Oljestickan går in, där kan det läcka.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#7 Post by Freddie_81 »

Ska bli spännande att följa..
De enda jag kom fram till var att pickupen är av. Pumparna ger tydligen inte upp på dom där motorerna. Däremot har jag läst på forumet att pickupen kan gå av pga kuggad balansaxelrem och därav mer vibrationer.
Bara hoppas att de inte är några lager som tagit för mycklet skada..
Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#8 Post by porscheratt »

Ännu en bild att fundera på.

Jag hittade den här metall biten i tråget nyss:

http://www.geting.se/viewimage.php?image=188673-lol.jpg

Någon som sett något liknande förut? Har inte hunnit kika i loppen ännu, kanske är bäst att låta bli :P

Däremot så var pickupen hel och ganska så ren, bortsett från oljan då :P

Får väll ta och kika på pumpen.. Eller någon kanske har någon annan teori om varför den inte suger olja? Ingen som har kommit på vad bild 2 är föresten ? :D

Läste i haynes boken, där stog det tydligen att man inte kunde sträcka på kam/balans remmarna själv utan att special verktyg krävdes, är det så? Det stog ju på engelska så jag kan ju ha missat nåt hehe.


MVH

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#9 Post by Jesper von Wowern »

Det var en stor och läskig bit! Remmarna lär gå att spänna utan specialverktyg, men då bör man nog vara väldigt säker på hur man gör, dumt att chansa!
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#10 Post by porscheratt »

Jag är fortfarande skrämd av den :P ..

Okej, någon här på forumet som vet hur man gör? Vad är det som är svårt?

MVH

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#11 Post by Freddie_81 »

Tja.. Kul att du öppnat nu.. och kanske synd att de inte bara var pickupen..? Men de lilla jag hörde motorn igång gick den iaf rent och utan anstängning.. Bara de där hemska ljudet..
Och jag bytte båda remmarna själv på min andra 944.. Inga problem. blev förvånad att de var så pass enkelt. Trodde två remma skulle göra de väldigt krångligt.. men icke.. Spände upp don själv efter "tycke" "(vanliga spännrullar) Har dock gjort de på många bilar förr när de gäller kamrem men aldrig balansaxel. och den spännde jag för hårt i början och de hördes när jag drog igång bilen. Ett rem ljud...?? =)
Men lade in en tråd här och den ska var mycket slappare än man tror. ska gå att röra 10-15 mm på den långa sidan. Har sedan varit inne och efterkollat spänning och de var inget fel på den..på någon av remmarna..

Hoppas du får igång motorn och hittar problemet.. kanske är pumpen trots allt ?

Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

#12 Post by Freddie_81 »

Förresten bytte jag oljan och filtret de första jag gjorde. Startade sen bilen max 5 sek. Konstigt att oljan var så skitig..???

Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by 944_Driver »

Pumpen sitter ju fint till i motorns framkant så att kolla upp den tar ju inte många minuter när maskin är ur bilen.

Den där stora metallbiten ser ju klar oroväckande ut! Har du tråget av så kan du ju spana lite upp i loppen och snurra motorn för hand. Kolla vevstakslager låter sig ju också göras rätt enkelt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
porscheratt
S-Poster
Posts: 117
Joined: 2007-12-25 18:28:06
Contact:

#14 Post by porscheratt »

Hallå alla!

Ja det var lite synd att det inte är pickupen som är paj men nu äre pumpen som ska kollas. Jag gav upp igår när mutterdragaren inte orkade få loss bulten vid remskivorna. Hade inte svänghjulet på så jag kunde inte hålla och ta i med fetmusklerna :P så jag gjorde kväll. Tycker också det var lite konstigt att olja va smutsig när den knappt varit igång.

Okej, jag tror nog jag ska få i ordning på remmarna när jag tar bort dom men det är ett tag kvar dit.

Angående biten så ska jag nog hitta var den kommer ifrån, men jag hittade också något mjukt och plastigt i tråget, ungefär som lite gängtejp.. hmm..

Jaja, uppdatering imorgon kanske!

Tack för alla svar hittintils :D

MVH övik

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#15 Post by Erol »

Image


Det du ringat in är en "blindgång", ev. kanske nått som används på 928.

Jag har markerat med en grön pil på bilden, det är den undre infästnigen
på AOS:en, där sitter en oring som kan läcka. Dock så ser det ut som det
läckt högre upp, dock så kan det bero på att någon slarvat vid påfyllning.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users