MSD tändförstärkare - inkopplingsfrågor 924 N/A -83?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Goran
Turbo-Poster
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982

MSD tändförstärkare - inkopplingsfrågor 924 N/A -83?

#1 Post by Goran »

Hej

Jag har precis installerat en MSD 6AL i min 924 N/A med en MSD Blaster 2 spole och en MSD PN8910 Tach adapter.

Nu har jag lite frågetecken kring detta.

Förutsättningar:
Porsche 924 N/A -83, dvs med brytarlöst tändsystem.
Någon som redan förstår hur och vet vilka kablar som finns på dessa enheter.
Två kablar var, var kopplade till gamla spolens poler:

(-) minussidan(pol 1): 1) tjockare svart kabel som går till tändboxen, 2) grön till varvräknaren

(+) plussidan(pol 15): 1) grön/vit som går till tändboxen (ignition lock), 2) violett/genomskinlig som ska gå till "starter terminal 16"(Vad hänvisar den till? Startmotorn?) enligt Haynes.

Antagande:
99% säker att båda minussidans kablar ska kopplas till vit kabel på MSD enheten. Rätt eller fel?

Tveksamheter gäller plussidan.

1. Ska båda kablarna från plussidan kopplas till den röda kabeln eller bara en och i så fall vilken? Vad göra med andra kabeln i så fall?

2. Ska jag behålla gamla tändboxen eller ta bort den helt och hållet? Jag har läst någonstans att den ska bort, men sen går det sladdar till den från den gamla spolens minussida som jag nu antar ska koppla till den vita kabeln.

3. Jag har huvudströmbrytare på bilen pga viss tävlingsverksamhet. Är det rätt antaget att de tjocka röda och svarta kablarna inte ska vara kopplade direkt till batteriet utan ska kunna kopplas bort med huvudströmbrytaren?

Jag hoppas detta kan vara vägledande åt andra som vill koppla in en MSD enhet. Den lär ge en 2-3 hk. :lol:

Tack för alla svar :wink:
Goran
Last edited by Goran on 2009-08-14 19:30:04, edited 1 time in total.
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Goran
Turbo-Poster

#2 Post by Goran »

Hej

Nu har jag ringt till Tord på TG Motor, som arbetat mycket med trimmning både med och utan MSD enheter.

Det visade sig att jag missuppfattat en del och att det finns en enklare set up där just tändboxen ska bort.

Jag ska använda mig av min magnetiska pickup som sitter på fördelarhuset, dvs mina 99% var helt fel :oops: :wink: , och koppla in den i en specialkabel (grön/violett) som medföljer MSD-paketet.

Bilens pickup-kabel består av en tjock grön kabel med en kontakt som man sticker in i fördelaren. Denna kabel består i sin tur av en grön kabel samt en skärm. Man kan prova sig fram vilken som ska kopplas till vilken men enligt en amerikan så ska skärmen kopplas till violetta kabeln och grön ska till grön. Se bild: http://www.alexroy.net/MSD.html

Svaren till mina frågor är som följer:

1. Den som har 12V på sig när tändningen slås på ska kopplas till röd(MSD) kabel, troligtvis är det den grön/vita. Vit (MSD) ska inte användas i denna setup'en.

2. Tändboxen ska bort, annars blir det två tändboxar som ska lira ihop.

3. Ibland kan motorn fortsätta gå även om man vridit om tändningsnyckeln, men motorn ska dö med en huvudströmbrytare.

Ytterligare information är att tändstiftsgapet ska ökas från 0,7 mm till 1 mm.

Texten ovan kan verka kryptiskt om man inte läst manualen och vet vilka kablar som kommer ut ur MSD enheten, men har man det hoppas jag det är solklart.

F-n vad jag hatar elektronik. :x
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Goran
Turbo-Poster

#3 Post by Goran »

Hej igen

Alla ändringar införda men bilen startar inte!!! En vecka kvar till Sturup och bilen vill inte starta! :shock:

Bränslepumpen startar inte och det är tydligen ett vanligt fel när man använder sig av MSD enheter i en 924. Något med att signalen från MSD komplicerar livet för bränslepumpsreläet (oienkännbar signal) så den inte vet vad den ska göra. :)
Jag ska försöka koppla runt bränslereläet i morgon och se om den studsar igång då.
Allt i övrigt verkar fungera som det ska.

Tydligen är det ingen, eller i vart fall oerhört få, som har någon erfarenhet om MSD på detta forumet, vilket jag tycker är märkligt då det är något som funnits i ca 30 år. Jag drar själv i Jomp som sen har Trolle att tillgå för att ta oss sakta framåt tillsammans med information från 924.org och andra sidor.

Oerhört spänd på det här. :P :twisted:
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Goran
Turbo-Poster

#4 Post by Goran »

OK, nu har jag fått allt att fungera, men vill ha en riskanalys på mina åtgärder, men först en förklaring till de insatta.

Jag tog bort bränslepumpsrelät och byglade 30 till 87, kopplade in original tändningsboxen och kopplade röda MSD kabeln till grön/vita kabeln nära tändboxkontakten.
BILEN STARTAR OCH SPINNER SOM EN PUMA...jag en gång kände. :wink:
Varvräknaren fungerar dock inte :x , men jag har fler kort på hand för att ta hand om den saken.
När jag sen skulle stanna bilen med tändningsnyckeln så stannade den. När jag sen startade bilen igen och skulle stanna den med tändningsnyckeln så fortsatte bilen att gå och jag fick stänga av den med huvudströmbrytaren. Normalt beteende??? Går det att återaktivera tändningsnyckeln? Inte helt nödvändigt, men dock en fördel.

Provade sen att ta bort tändboxen helt och koppla MSDs röda till grön/vita och violett/genomskinliga kabelkombinationen (om ni kommer ihåg så sitter de ihop sedan originalspolens + -sida) som satt fast på originalspolens + -sida. Samma resultat som ovan med "spinningen" och start/stop.

Slutsats --> tändboxen behövs inte och jag viktkompenserar lite genom att ta bort den.

Bilen snurrar som sagt, men varvräknaren vill inte gå igång.

På MSDn finns det en separat utgång som heter Tach Output...hmm låter rätt. Kopplar originalspolens - -sida, dvs, en svart och en grön(varvräknarkabeln) kabel som sitter ihop, till denna utgången och något går igång och börjar snurra i bilen och det låter inte rätt. Kan det vara bränslepumpen som går igång igen men går som en kratta???
Beslutar för att separera dessa två kablar, dvs svart och grön, och kopplar bara den gröna till tach output kontakten. Bilen är tyst precis som att den accepterar det.
Jag sätter mig bakom ratten och startar upp maskineriet igen och VARVRÄKNAREN FUNGERAR!!! :#pray:
Det visar sig att jag kanske inte behöver en tach adaptor. Den är inte inkopplad som det ser ut nu i alla fall och jag slipper gärna den vikten med.

Nu till riskanalys.
1. Vad kan hända om jag inte har ett bränslepumpsrelä i bilen?
2. Vad kan hända om jag inte har tändboxen i bilen?
3. Vilka funktioner riskerar jag försvinner med ovanstående åtgärder? Kan det vara avstängningen med tändningsnyckeln? Sen vill jag gärna köra kylfläkten utan att bensinpumpen går igång.

Jag kommer rita ihop ett schema som jag kommer publicera på min bilsida när jag är klar med Sturupsförberedelserna.

Motorn verkar gå mjukare med snabbare respons och tomgången är mycket stabilare och den orkar även på låga varv(innan den fått upp temperaturen). Varför har inte alla en MSD i bilen????

mvh
Goran :#944burn:
Fd MSCC medlem
PCS 7209

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#5 Post by gegge »

Raderat inlägg :oops:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#6 Post by Mattias 924 »

Goran wrote:
Vid en krock/krasch där du får en "lagom" läcka i insprutningen så kommer en fin bensindimma att spayas över den heta motorn med hyggligt stor risk för brand eller explosion.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Goran
Turbo-Poster

#7 Post by Goran »

Hej Fredrik

Jag har redan chattat med honom i hans gamla tråd. Vi har samma problem.
Han skriver att jag ska skaffa ett Chrystler kopplingsmotstånd, som de rekommenderar i MSD dokumentationen, för att fa stopp på motorn med tändningsnyckeln.
Här är det förresten: http://www.hansenkatalogen.se/shop/show ... nr=STMRU12
Beställt idag från Autoexperten i Lund.

Sen visar det sig att jag har fel Tach adaptor (MSD PN 8910). Med magnet-pickup kopplingen jag valt skulle jag ha en annan Tach adaptor som heter MSD PN 8920. Typiskt! Men nu behöver jag ingen, när jag valt att ta ut signalen direkt från MSD boxen. Det finns en egen utgång för det.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Goran
Turbo-Poster

#8 Post by Goran »

Mattias 924 wrote:
Goran wrote:
Vid en krock/krasch där du får en "lagom" läcka i insprutningen så kommer en fin bensindimma att spayas över den heta motorn med hyggligt stor risk för brand eller explosion.

Precis, så det måste fixas. Fick tipset att koppla "tändnings 12V" istället för...det som finns idag.
Verkar mycket meck med detta. Jag hoppas kunna skapa en dokumentation som ska underlätta det för andra.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

#9 Post by Henka_E »

Förklara för en okunnig. Själva poängen med detta är...

Jag gissar att det är för att kunna gå på med mer tändning och få ut lite mer pulver - men nog måste det väl vara mer 2-3hk... Eller? Känns ju som mycket jobb för lite vinst - så jag tror nog att jag är ute och cyklar :-)

Goran
Turbo-Poster

#10 Post by Goran »

Henka_E wrote:Förklara för en okunnig. Själva poängen med detta är...

Jag gissar att det är för att kunna gå på med mer tändning och få ut lite mer pulver - men nog måste det väl vara mer 2-3hk... Eller? Känns ju som mycket jobb för lite vinst - så jag tror nog att jag är ute och cyklar :-)
Tja, jämnare gång, bättre gasrespons, lägre bränsleförbrukning och lite mer kraft. Motorn går jämnt som en symaskin och orkar hålla tomgången på en gammal kall K-jetronic motor medans den tidigare dog, utan passning, innan den kommit upp i temperatur.

Siffran 2-3 hk har jag fått av Tord Gullstrand på TG motor som har viss erfarenhet av MSD system i en rally Volvo 240 vars tänd och bränslesystem är nästan identiskt som en 924. Tydligen en bil som vann 12 av 13 race den ställde upp i, men det var inte enbart pga MSD så klart.

Jag ska bromsa bilen i september, men då jag inte gjorde det innan min gamla spole gick sönder så kommer jag inte kunna presentera före-efter siffror.
Jag får hitta de hk jag kan, för jag har redan gjort vad man får göra med motorn i Roadsport C. Börjar jag porta eller slänga i annan kam så åker jag upp en klass som jag passar ännu samre i.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209

Post Reply