Jag har precis installerat en MSD 6AL i min 924 N/A med en MSD Blaster 2 spole och en MSD PN8910 Tach adapter.
Nu har jag lite frågetecken kring detta.
Förutsättningar:
Porsche 924 N/A -83, dvs med brytarlöst tändsystem.
Någon som redan förstår hur och vet vilka kablar som finns på dessa enheter.
Två kablar var, var kopplade till gamla spolens poler:
(-) minussidan(pol 1): 1) tjockare svart kabel som går till tändboxen, 2) grön till varvräknaren
(+) plussidan(pol 15): 1) grön/vit som går till tändboxen (ignition lock), 2) violett/genomskinlig som ska gå till "starter terminal 16"(Vad hänvisar den till? Startmotorn?) enligt Haynes.
Antagande:
99% säker att båda minussidans kablar ska kopplas till vit kabel på MSD enheten. Rätt eller fel?
Tveksamheter gäller plussidan.
1. Ska båda kablarna från plussidan kopplas till den röda kabeln eller bara en och i så fall vilken? Vad göra med andra kabeln i så fall?
2. Ska jag behålla gamla tändboxen eller ta bort den helt och hållet? Jag har läst någonstans att den ska bort, men sen går det sladdar till den från den gamla spolens minussida som jag nu antar ska koppla till den vita kabeln.
3. Jag har huvudströmbrytare på bilen pga viss tävlingsverksamhet. Är det rätt antaget att de tjocka röda och svarta kablarna inte ska vara kopplade direkt till batteriet utan ska kunna kopplas bort med huvudströmbrytaren?
Jag hoppas detta kan vara vägledande åt andra som vill koppla in en MSD enhet. Den lär ge en 2-3 hk.

Tack för alla svar

Goran