GT3-ok på 951:a?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#16 Post by Dea »

Vi börjar i den enkla änden.... jag trodde man kunde få in GT3 mk1 330mm skivorna under rätt 17-tums fälgar? funkar inte det kommer denna uppgraderingen aldrig bli av eftresom nya fina 17x9 fälgar förhoppningsvis snart är på väg in.

Big Reds eller ännu hellre motvarande Big Blacks från 928GTS (dom två har samma belägg) hade varit enkelt och bra men om jag förstått rätt är skivorna riktigt dyra (om man vill ha dom som ger samma offset, dvs 928GTS) och oken är inte lätta att hitta. Även GTS-skivor och originaloken hade gett en förbättring.

När det gäller behovet av bättre bromsar har jag hela tiden trott att det är en teknikfråga som löser sig allt eftersom man blir bättre förare (och det kan mycket väl stämma).
Men jmf med moderna 911:or så saknar man ändå en del bromsförmåga. Fick köra i R2 senaste gången på Knutstorp och jmf med dom bilar man hjälpligt kunde hänga på (inte så många det var första gången i R2) så märker jag tydligt att jag tappar i inbromsningarna . Har ju ABS så jag kör tekniken med lätt start på inbromsningen för att få bilen att sätta sig och sen full broms.
Kylning och bra belägg är redan på plats men det är ju ingen lätt bil.... 1420 med förare och soppa och vidare bantning är inte aktuell.

Har vänt och vridit på det här men kommit fram till att jag hellre lägger pengar på ytterliggare bättre bromsar än 30-40Hk till.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25407
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

Torbjorn968 wrote:Förartrimmning ja, tidigare har du anmärkt att du bromsar senare än mig. Tror jag börjar närma mig när det gäller bromsounkte nu. Vill bara säga att Big Reds är tillräckliga med rätt belägg och eftersom Big Blacks (928) är nästan lika bra så kanske det räcker med bättre belägg, kanske lite översyn av kylning, förartrimmning och lite bantning av bilen?

Förartrimning när det gäller ABS bromsar kan tänkas onödigt men det gäller att gå på mjukt i början och att sedan våga hålla in hårt. Är man inte riktigt färdig på slutet går det ofta bra att styra in under trailbreaking. Sen är ju den kanske läskigaste bedömningen hur hög ingångshastighet man kan ha. Där går du in fort....
Du har ju högre fart än mig vid inbromsningarna numer eftersom din bil är snabbare rakt fram än mig. Med andra ord ska du börja bromsa tidigare.

Jag måste ju gå in fort för att ha en chans att hänga med er andra! ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#18 Post by Rikard »

Det är inga problem att åka 17"-fälgar ihop med 330 mm skivorna.


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#19 Post by Bubby »

Instämmer med rikard, dock var det ganska tajt med mina fälgar.. =) hade inga problem med bromsarna på gelleråsen som tar mycke broms.. vet inte hur dom större orginalbromsarna är från början.. bra belägg är ju ett måste oavsett..

Bubby
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#20 Post by Ionizer »

När frambromsarna uppgraderas kommer det att krävas ett lägre tryck i bromssystemet för att uppnå samma bromskraft som tidigare på framhjulen. Det innebär alltså att bakbromsarna nu bromsar mindre än dom gjorde tidigare.

För att bevara balansen måste alltså bakbromsarna också uppgraderas.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#21 Post by Torbjorn968 »

Det är logiskt, å andra sidan hänger bakhjulen mer i luften tidigare, speciellt om du har större klistrigare däck fram vilket gör att mindre broms bak kan vara en bra sak.. Kan bara säga att min bil är MYCKET lätt bak efter en hård inbromsning ex vis på Sviestad.

ABS borde väl dessutom reglera trycket individuellt per hjul? Trycker jag hårt på pedalen borde ABS släppa tryck fram där det är risk för låsning men inte bak om upplåsning inte är nära?

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#22 Post by Bubby »

bytte reduceringsventilen till en för 928. så jag upplevde inte min bil som mer nervös i kurvorna vid broms än tidigare, men vill helst ha bromsat klart innan det svänger, annars blir den lite lätt i baken,, :)
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#23 Post by firefish »

Jo, det luktar Flash lång väg. Tycker dock att påståendet är rimligt. Dessutom är det lättare att att reducera för stor kraft bakåt med en extra reglerbar reduktion i kupén vid behov än tvärtom.

Våra bilar är inte precis nya, framför allt inte i elektroniska avseenden. ABS-systemet är enligt min uppfattning inte klyftigt nog att agera bromsvåg, isf hade inte reduktionen behövts alls. Det är nog mer tänkt för underkylt regn på Autobahn.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#24 Post by Torbjorn968 »

ABS systemet slås ut ibland på 968or efter vad jag hört. Har en bekant som kraschade en 968 på ringen efter att detta hänt. Vad jag upplevt av det slaget är upplåsningar bak, det är grunden till att jag tvivlar på behovet att skicka mer kraft bakåt.

T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#25 Post by Tomas »

Torbjorn968 wrote:Det är logiskt, å andra sidan hänger bakhjulen mer i luften tidigare, speciellt om du har större klistrigare däck fram vilket gör att mindre broms bak kan vara en bra sak.. Kan bara säga att min bil är MYCKET lätt bak efter en hård inbromsning ex vis på Sviestad.

ABS borde väl dessutom reglera trycket individuellt per hjul? Trycker jag hårt på pedalen borde ABS släppa tryck fram där det är risk för låsning men inte bak om upplåsning inte är nära?

//TL
Ett byte av bromsoken fram gör inte att bakhjulen hänger mer i luften. Bromsoket kan inte bromsa hårdare än däckets grepp tillåter och även med originalbromsar har man nog kraft att låsa hjulen.
Det är bara greppet i däcken (egentligen retardationen) som ändrar lastväxlingen mellan fram och bakvagn.

De gamla ABS systemen på 951 är inte så snabba. Man tappar bromsverkan om ABS måsten gå in och jobba.

Ändrar man kolvarean på ena änden av bilen bör man definitivt fundera på hur man ska återställa (eller kanske förbättra, den var ju inte nödvändigtvis optimal från början) balansen mellan fram och bakhjul.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#26 Post by Torbjorn968 »

Om bakhjulen inte hänger mer i luften, dvs mer retardation, vad är då poängen att byta skivor och ok? På en banbil kanske utmattning/överhettning av bromsarna men på en gatbil?

Min argumentation bygger på att R däck med 255 eller 265 bredd fram ger mycket bättre grepp än gatdäck och 225 bredd fram. Med större bromsar mer retardation och därmed lätt bakvagn.

Funderar själv på att trots allt prova mer bromsverkan bak genom att köra greppiga PFC belägg bak och ekonomiska trickstuff belägg fram

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25407
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#27 Post by patand »

Torbjorn968 wrote:Om bakhjulen inte hänger mer i luften, dvs mer retardation, vad är då poängen att byta skivor och ok? På en banbil kanske utmattning/överhettning av bromsarna men på en gatbil?
Som jag sagt flera gånger förr på forumet så ser jag ingen poäng med att byta skivor och ok annat än om man har problem med utmattning/överhettning/bromsbalans. Eventuellt kan det iof ge en bättre känsla i bromsarna om man inte behöver trycka lika hårt på pedalen och blingeffekten kan ju iof vara trevlig på vissa bilar. Men rent retardationsmässigt tycker jag inte det finns någon poäng med större bromsar.

Håller alltså helt med Tomas i att retardationen kan aldrig bli större än däckens grepp. Så länge bromsarna räcker till för att låsa upp hjulen så kan inte större bromsar göra att retardationen ökar.

Men däremot borde det vara poäng att ändra på bromsbalansen om man går från gatdäck till R-däck iom att DÅ borde bakvagnen bli lättare när man har mer grepp till förfogande vid inbromsning, men det är ju en annan diskussion... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#28 Post by Torbjorn968 »

Läste en artikel i track and race cars där tipset om bromsning var: klipp till riktigt hårt i början. Argumentationen var att det nästan var hopplöst att låsa upp i 200, att upplåsningarna kom senare i sekvensen när hjulens rotationshastighet minskat (analogt när cykelbromsar nyper på slutet).

Själv är jag en fegis när det gäller att bromsa utan ABS och har inte provat tipset.

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25407
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#29 Post by patand »

Självklart är det så att ju fortare det går desto svårare att låsa hjulen. Men OM man klarar med existerande bromsar att låsa hjulen i given hastighet så kan inte kraftigare bromsar öka retardationsförmågan i den hastigheten eftersom gränsen för retardationen i den hastigheten ligger i däckens grepp och inte i storleken på bromsarna. Är vi överens nu? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#30 Post by Torbjorn968 »

Då är nästa fråga: är det någon av våra bilar som låser upp fram i början av en inbromsning i höga farter med standard bromsar?

Peter bromsade bra med sina standarbromsar (blåtå), dock tog beläggen slut snabbt. Johan Bernås som fixade till min bil svär vid att uppgraderingen av bromsar var viktig.

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]