Lambda OK utan last, men magert vid ö-laddning - orsaker?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

Lambda OK utan last, men magert vid ö-laddning - orsaker?

#1 Post by AXL944 »

Hej,

Har äntligen fått rull på min bil igen efter en del arbete under vintern/våren/sommaren...

Kommer åka med piggyback system och lite annat fix.
Men så till min fråga - nu när jag börjar ladda på lite så skenar mitt A/F värde så fort jag får lite övertryck ifrån turbon.

Är perfekt på tomgång, förhöjt varvtal mm. - detta uppstår "endast" vid belastning. Endast inom """ eftersom det ju bara är då som bilen är rolig... :twisted:

Ngn som har tips på vad det kan vara?
- BTR - visar 3 bar på tomgång
- Vaccum - visar 0.45 bar på tomgång
- tomgångsvarv 900 - 1000 rpm


mvh
Axl
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

User avatar
kyttet
S2-Poster
Posts: 214
Joined: 2007-10-11 11:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: JÖNKÖPING
Contact:

#2 Post by kyttet »

kopplat in tryck på btr:en??? membranet helt i btr?
mitt projekt.
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by AXL944 »

Jodå, har anslutning ifrån insuget till BTR. BTR:en är helt ny, Bosch så tror den är hel. Men man vet ju inte. Har min tidigare 2,5bars BTR - kan ju testa med den.

Hur kollar jag annars om membranet är helt? Ser ju bränsletrycket med motorhuven öppen, men har ju svårt att kolla när jag laddar på (givaren sitter på spridarbryggan...)

tack för tipset.

/Axl
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#4 Post by Joakim.S »

AXL944 wrote:Jodå, har anslutning ifrån insuget till BTR. BTR:en är helt ny, Bosch så tror den är hel. Men man vet ju inte. Har min tidigare 2,5bars BTR - kan ju testa med den.

Hur kollar jag annars om membranet är helt? Ser ju bränsletrycket med motorhuven öppen, men har ju svårt att kolla när jag laddar på (givaren sitter på spridarbryggan...)

tack för tipset.

/Axl
Det är bara att dra en slang och flytta mätaren till rutan, det kan även vara bra att se om trycket räcker till vid full last/varv

/Joakim

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#5 Post by JBlom »

Har du piggyback i nu eller original?
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
kyttet
S2-Poster
Posts: 214
Joined: 2007-10-11 11:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: JÖNKÖPING
Contact:

#6 Post by kyttet »

AXL944 wrote:Jodå, har anslutning ifrån insuget till BTR. BTR:en är helt ny, Bosch så tror den är hel. Men man vet ju inte. Har min tidigare 2,5bars BTR - kan ju testa med den.

Hur kollar jag annars om membranet är helt? Ser ju bränsletrycket med motorhuven öppen, men har ju svårt att kolla när jag laddar på (givaren sitter på spridarbryggan...)

tack för tipset.

/Axl
koppla ur slangen när den går på tomgång och kolla om trycket ökar, tomgången kommer öka pga det tjuvläckage som blir i slangen men det är inget konstigt..
ökar trycket 0.45 bar (samma som vacumet) så är membranet helt.

men sen är ju frågan om btr:en är linjär eller progressiv?
kan ju hända att du fått dit en btr som är för sugmotor? isåfall funkar den på vacuum men ej på övertryck, detta kräver att du kör med mätare i bilen, eller på rullande landsväg.. Eller så tar du trycklyft och pyser i btr:en på tomgång och kollar om bränsle trycket stiger med lyfttrycket som du trycker in. du bör dock ha en regulator imellan så du inte spräcker membranet.
är sprutet inställt för linjär eller progresive btr??
detta är också viktigt, är den inställd på progresive och du har linjär så får du för lite bränsle och tvärtom...

testa detta först! om allt stämmer så är det bara att hoppa till nästa steg i turbo djungeln :)
mvh roger
mitt projekt.
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by AXL944 »

Hej igen och tack för tipsen.
Har nu kollat BTR:en mer noga.
tomgång: 3,0 bar

testade att koppla loss vacuumslangen ifrån insuget - gav en tryckökn.
testade också att blåsa lite i vaccumanslutningen till BTR - gav också en tryckökn.

Så den är nog OK.

Andra idér? Nästa steg i turbodjungeln är ? :-)

Åker med piggyback nu - Mafterburner ifrån Lindsey Racing.
Inte direkt välskriven manual inkluderad heller... Men verkar annars smidigt att använda.

/Axl
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

User avatar
kyttet
S2-Poster
Posts: 214
Joined: 2007-10-11 11:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: JÖNKÖPING
Contact:

#8 Post by kyttet »

är inte så high på luftmasse mätare tyvär. men provtryck alla rör å slangar. kolla så du har kopplat in kablarna rätt till luftmassemätaren..

annars låter det som en mapp grej.. kanske nån som grejat med just denna piggyback tidigare?
mitt projekt.
http://www.gatebil.no/forum/viewtopic.php?t=9153

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#9 Post by JBlom »

Om den nu går fint på tomgång och utan laddtryck så måste du ju på med mer soppa när laddtrycket kommer. Det justerar du väl indirekt med Mafterburnern?
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by AXL944 »

Tjenare,

Har kört lite mer idag och loggat liter mer...
Hittade en felkoppling bland alla vaccumslangar också - man skall inte vara för säker på att allt sitter rätt...
Nu går den OK i closed loop (återkopplad lambda) på dellast - men fortfarande magert om jag kopplar ur original lambdasond.

Så tror det sitter i MAFterburnern - är nog mest SBS på mig och att ratta rätt...
Får se hur det funkar.

/Axl
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#11 Post by Bubby »

Kör ju oxå med Mafterburner.. var rätt klurigt o justera.. vad har du för dator? jag kör med en ps2-usb kabel, laggar hela tiden, vilket gör det svårt o logga o mappa online.. Har ett chip liggandes som skall monteras från Bengt, han ändrade nåt i chipet så det skulle funka bättre ihop med Maf-kitet...ett tips..=)
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by AXL944 »

Hej,

Har en minilaptop och en ps2-usb kabel.
Tycker det fungerar bra, men känner mig inte helt bekväm med Mafterburner ännu.
Kör även med LR MAX chips - vet inte om det är bra. Man läser mycket på rennlist...
Vad gjorde Bengt med chipsen och vad var det du hade tidigare?

Det enda som jag inte tycker är riktigt bra är återkoppling av WBO2 - visar ca. 0.4 för högt i Mafterburner jmfrt med i bilen.

/Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#13 Post by Bubby »

ok.. min AEM lambda funkar bra ihop med mafterburner.. undrar varför min tappar kontakten hela tiden.. kanske ska kika på en annan kabel... bengt gjorde nåt med temp ändringen som normalt finns när man har vanlig lmm.. tror han tog bort det.. annars är det ett vanligt trimchip... men kan återkomma efter montering o justering i mafterburner...mvh Christer..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

Acke
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2009-05-29 11:09:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kjula
Contact:

#14 Post by Acke »

Hej

Du måste utesluta pumpens kapacitet:

Montera en tryckklocka med banjofattning mellan inkommande rör/slang och dra den upp på rutan med tejp eller liknande för att sedan åka ut och gasa "FULLAST" och be polaren hålla koll på att trycket inte FALLER...

Faller trycket : Taskig pump / dålig kapacitet

Kvarstår trycket så är pumpen bra och problemet är nu helt plötsligt inringat till
mappningen.

Skulle inte börja rota om mapparna innan pumpen är utesluten, been there done that!!!

Mvh
Acke
_________________________________________________

"Världens befolkning består av kompetenta och inkompetenta människor dock finns det en skara som har otur när de tänker... : )

Äger idag:
Citroen -94 XM Exclusive "Tantens bil"
Citroen -99 XM Exclusive V6 24V " Bruksbil"
Citroen -97 Evasion TCT

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users