Rökt toppackning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#76 Post by makkanftw »

Inte skicket på rotorn utan vart den pekar i fördelarlocket när motorn är "nollad".

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#77 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:Inte skicket på rotorn utan vart den pekar i fördelarlocket när motorn är "nollad".
Den pekar inte exakt på ettan när markeringarna står exakt mittemot varandra, den står lite till höger om ettan det är det som är lite kufiskt,.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#78 Post by makkanftw »

vrid på den då :)
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#79 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:vrid på den då :)
Har självklart gjort det, hjälper inte.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#80 Post by makkanftw »

fått dit alla vakuumslangar osv? Den knepiga jäveln på vaksidan klockan också??
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#81 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:fått dit alla vakuumslangar osv? Den knepiga jäveln på vaksidan klockan också??
Jadå, både den främre och den bakom.

Jag ger upp.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#82 Post by makkanftw »

Äsch, gå över allt igen så ska du se att du glömt någon slang/kontakt.
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#83 Post by patand »

lasse59 wrote:
makkanftw wrote:vrid på den då :)
Har självklart gjort det, hjälper inte.
Vadå hjälper inte! Klart det hjälper, du ska inte vrida på fördelarlocket utan på fördelarhuset kan du då inte få rotorn att peka mitt för där 1:ans tändkabel ansluter så är något riktigt galet, det ska inte vara några problem att vrida lite på fördelarhuset.

Du måste få till detta också inte bara övriga markeringar. Så länge den står till höger om 1:an så står tändningen fel och chansen minskar dramatiskt för att den ska starta och gå bra.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#84 Post by patand »

Ger du upp helt så är det ok att skänka bilen till mig... ont om plats här hemma nu men det får väl lösa sig i så fall... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#85 Post by makkanftw »

patand wrote:Ger du upp helt så är det ok att skänka bilen till mig... ont om plats här hemma nu men det får väl lösa sig i så fall... ;)
Din går iaf så jag tingar motorn! ;)



Som patand skriver så måste fördelarhuset vridas genom att lossa "gaffeln" som håller detta i nederkant för att justera.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#86 Post by patand »

makkanftw wrote:Din går iaf så jag tingar motorn! ;)
Näe fy sjutton! Här ska inte styckas ännu en 931a, de måste bevaras nu! Ska det vara på det viset får du ta hela bilen! :twisted: :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#87 Post by lasse59 »

Som patand skriver så måste fördelarhuset vridas genom att lossa "gaffeln" som håller detta i nederkant för att justera.
Elementärt.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#88 Post by lasse59 »

Lite frustration skadar inte, dom anfallen brukar gå över.

Men det j-a är att jag lånat ut vår andra bil till dottern så nu sitter man här i Mellangården som en j-a byfåne.

Har nu demonterat snabeln, ställt in kam/vevskiva/kamrem.

Verkar hamna nån kugge fel trots att märkningar står exakt när kolven är i topp, eftersom rotorn inte går att få på ettan.

Det verkar faktiskt som märkningarna inte stämmer, förra ägaren har gjort en egen märkning på vevskivan med Tippex, varför kan man undra.

Huggsexa om bilen :roll: :shock: -_-


PS Ska det sitta brickor på båda sidor av kamremsspännaren ?

Får dålig spänn på remmen.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#89 Post by patand »

lasse59 wrote:eftersom rotorn inte går att få på ettan.
Det här förstår inte jag och jag vägrar dessutom gå med på det. Det går ALLTID att få rotorn att stå på ettan när övriga märkningar står rätt.

Kan inte förstå varför du inte ska kunna vrida fördelarhuset tillräckligt. Mitt går att vrida ungefär 100 grader utan problem, så det borde definitivt gå att vrida tillräckligt! Kan du trots allt inte vrida det så långt som du behöver så får du flytta tändkablarna ett kvartsvarv så du kan få rotorn att peka på 1:an!

Ge oss gärna lite bilder på hur du ställt in motorn och en bild på vad som hindrar dig från att vrida fördelarhuset i rätt läge. En bild säger mer än tusen ord är ju nästan sant ibland... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#90 Post by lasse59 »

Vi backar ett steg, jag har problem att spänna kamremmen, hur f-n jag än vrider den sfäriska delen av spännaren blir inte remmen spänd på ett riktigt sätt och man kan inte dra den hårt eller hur ? Den ska ju följa remmen .

Tips att spänna remmen ?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]