Rökt toppackning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#61 Post by patand »

lasse59 wrote:Ska försöka provstarta under dagen.
:shock: Går det att dra runt motorn nu då!

Försökt inte starta den innan du kan dra runt den för hand! Du riskerar att kröka ventiler och skada kolvar om de tar i varandra!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#62 Post by lasse59 »

patand wrote:
lasse59 wrote:Ska försöka provstarta under dagen.
:shock: Går det att dra runt motorn nu då!

Försökt inte starta den innan du kan dra runt den för hand! Du riskerar att kröka ventiler och skada kolvar om de tar i varandra!
Jag har dragit runt den manuellt 4 varav och det går fint, men jag ska testa fler varv för säkerhets skull.

Nu blir det påfyllning av mineralolja sen provstart.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#63 Post by patand »

Går den runt ett varv så går den runt flera.

Vad var det som gjorde att den inte gick runt förut då?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#64 Post by lasse59 »

Vad var det som gjorde att den inte gick runt förut då?
Tror det var spänningen som var för hård på kamremmen. den var slapp upptill och hårt spänd under, den måste ha låst sig kanske.

Hällt i mineralolja nu och provstartat, den tänder som attan men vill inte starta

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#65 Post by patand »

Den tänder men vill inte starta, du menar att den inte vill tuffa vidare utan att du drar runt den med startnyckeln?

Har du nollat tändningen som jag beskrev? Kopplat in alla kablar till generatorn osv? Alla jordkablar på plats?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#66 Post by lasse59 »

patand wrote:Den tänder men vill inte starta, du menar att den inte vill tuffa vidare utan att du drar runt den med startnyckeln?

Har du nollat tändningen som jag beskrev? Kopplat in alla kablar till generatorn osv? Alla jordkablar på plats?
Tändningen är nollad, alla kablar på plats.

Den är såååå nära att starta.

Provar vidare i morgon

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#67 Post by lasse59 »

Visst vore det sk-troligt om han inte bara var jättenära att starta, utan att man istället kunde ge sig ut på vägarna.

Har nu dubbelkollat alla inställningar och anslutningar och vad jag kan se är det OK ? Men vad vet jag, kanske har missat nån detalj :?:

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#68 Post by patand »

Om generatorn inte ger någon laddström så kommer inte motorn hållas igång annat än så länge du håller på startern.

Givetvis kan det vara mycket annat också... har du provat med startgas?

Bränslepumpen går?

Får den gnista?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#69 Post by lasse59 »

patand wrote:Om generatorn inte ger någon laddström så kommer inte motorn hållas igång annat än så länge du håller på startern.

Givetvis kan det vara mycket annat också... har du provat med startgas?

Bränslepumpen går?

Får den gnista?
Laddström ! Hur kolla det ?

Gnista blir det-

Bränslepumpen surrar i allafall.

Ingen skillnad med startgas.
Last edited by lasse59 on 2009-07-27 11:32:42, edited 1 time in total.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#70 Post by makkanftw »

Voltmeter på batteriet torde fungera?
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#71 Post by lasse59 »

Frågan är varför generatorn helt plötsligt inte skulle ge laddström ?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#72 Post by patand »

lasse59 wrote:Frågan är varför generatorn helt plötsligt inte skulle ge laddström ?
En missad kabelanslutning mellan generatorn och toppen eller något annat...

Är du SÄKER på att tändningen står rätt? Du skrev tidigare att kamremmen var spänd på ena sidan men inte på andra, hur hamnade nollningsmarkeringarna efter att du åtgärdat det?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#73 Post by lasse59 »

patand wrote:
lasse59 wrote:Frågan är varför generatorn helt plötsligt inte skulle ge laddström ?
En missad kabelanslutning mellan generatorn och toppen eller något annat...

Är du SÄKER på att tändningen står rätt? Du skrev tidigare att kamremmen var spänd på ena sidan men inte på andra, hur hamnade nollningsmarkeringarna efter att du åtgärdat det?

Ventilkåpans markering står mittemot pricken på kamdrevet.

Vevaxelns markering står mittemot markeringen på remskivan.

Ettans kolv är exakt i topp. (ska inte kolven vara på väg ner för att det ska vara rätt ??)

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#74 Post by makkanftw »

kolven ska vara i ÖD, det vill säga övre dödläget? men ja nästa skede är den på väg ner.

I det här läget ska rotorn peka mot ettans tändkabel som patand skrivit.. Har du haft av rotorn??

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#75 Post by lasse59 »

makkanftw wrote:kolven ska vara i ÖD, det vill säga övre dödläget? men ja nästa skede är den på väg ner.

I det här läget ska rotorn peka mot ettans tändkabel som patand skrivit.. Har du haft av rotorn??
ÖD är det som gäller altså ?

Men förr var det så att man ställde in tändningen efter när kolven just hade vänt från ÖD-läget och vände neråt.

Kollat rotorn menar du, jo och den är nästan ny.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users