För några veckor sedan fick jag äntligen tid att få igång bilen efter en läckande slavcylinder till kopplingen från i vintras. På med sommardäcken och ut å glida.
Allt verkade frid och fröjd men vid tre eller fyra tillfällen har vänster framhjul gnällt till vid fullt ratt utslag. Antog att det troligen var något som tog i pga dåliga dämpare eller liknande eftersom det uppstod efter byta av däck.
Har bara kört i Mariehamn och därför aldrig över 50. Nu till helgen var vi över till södertälje och på motorvägen märkte jag ett markant skakande i ratten mellan 90-110 och stannade till för att kolla upp det vänsterframhjul var riktigt varmt i jämförelse med övriga. Bromsen som legat på antar jag för det hjälpte att pumpa hårt på bromsen några ggr innan vi for vidare. Passade också på att efterdra hjulen.
Nu när vi kommit hem så på väg till affären smäller det till, inte högt men väl märkbart under bilen nånstans vid vänstra framhjulet. Det börjar dunka lite då och då från samma område och gnälla från hjulet. Tar det lite lugnare de sista 100 metrarna till affären och tittar där under bilen men hittar inget så vi åker sedan hem men i ännu lugnare fart eftersom det fortfarande gnäller och dunkar lite. Plötsligt drar bilen iväg mot vänster ett ögonblick som om någon skulle ha ryckt till i ratten. Blir nervös men eftersom vi bara 1 km kvar hem och gnällande och dunkandet slutade forsätter vi men ett par hundra meter senare börjar ratten skaka för att sedan börja skaka än kraftigare och det känns som ett hjul är löst eller nått. Parkerar genast intill vägen drar i däcken men inget verkar glappa dock gnäller det när jag drar i vänster fram.
Hela familjen går hem de sista 400m.
Har nu varit tillbaka dragit åt alla hjulmuttrar och kört (krypt) hem den.
Vi som i helgen äntligen hittat en bilbarnstol för barn upp till 25kg som passar i baksätet och var godkänd för 2-punkts bälte. Där Maria efter att hyllan under handskfacket tagits bort får sitta bekvämt, iaf godkänt för 2h sträckkörning.
Någon som har några tipps för vad som kan ha hänt och vad som jag ska titta efter.
Gnällande, skakande framvagn.
-
- S-Poster
- Posts: 123
- Joined: 2004-10-01 04:05:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mariehamn/Södertälje
- Contact:
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Det första tipset är ju att palla upp bilen och skruva bort hjulet och kolla om det finns någon direkt synlig skada innanför.
Det borde vara ganska lätt att se om något är skadat. Kolla så att broms oket sitter och fungerar som det ska.
Du kan ju kolla alla länkar till styrningen också för säkerhets skull.
Om det small till och höll på som du beskriver så känns det lite som om det är det bästa att börja med.
//Fredrik
Det borde vara ganska lätt att se om något är skadat. Kolla så att broms oket sitter och fungerar som det ska.
Du kan ju kolla alla länkar till styrningen också för säkerhets skull.
Om det small till och höll på som du beskriver så känns det lite som om det är det bästa att börja med.
//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
-
- S-Poster
- Posts: 123
- Joined: 2004-10-01 04:05:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mariehamn/Södertälje
- Contact:
Lyfte upp bilen idag men har inte hunnit kolla så noga men det är rejält glapp i hjulet. Trodde inte att det skulle varit hjullagret när det skedde så snabbt efter att symptomen börjat. Har dock inte tagit av hjulet och kollat närmare ännu kanske bara är "locking collar" som släppt och behöver justeras. Antar att det är lika bra att byta hjullager iaf isf efter den behandling som den råkat ut för.
Men ska kolla bättre imorgon tillsammans med en arbetskompis innan jag drar förhastade slutsatser.
Men ska kolla bättre imorgon tillsammans med en arbetskompis innan jag drar förhastade slutsatser.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Hjullagret är helt klart vettigt att byta! Det låter som det var väldigt nära att nypa ordentligt. Tror det blir bra med ett nytt fräscht lager. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 123
- Joined: 2004-10-01 04:05:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mariehamn/Södertälje
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 123
- Joined: 2004-10-01 04:05:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mariehamn/Södertälje
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 123
- Joined: 2004-10-01 04:05:20
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Mariehamn/Södertälje
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Du ser nog om axel eller nav skadats. Är ytorna jämna och fina så är det bara att sätta dit ett nytt lager. Om de inte är jämna och fina så behöver du byta eller renovera den delen också.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]