Hur högt laddtryck tål 931 stakar?
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Hur högt laddtryck tål 931 stakar?
Hallo!
Är det någon här som vet hur mycket "ladd" orginal 931 vevstakar tål?.
MVH XIIIM-Jocke
Är det någon här som vet hur mycket "ladd" orginal 931 vevstakar tål?.
MVH XIIIM-Jocke
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
De tål nog hur mycket ladd som helst bara inte cylindertrycket blir för högt t.ex genom att motorn spikar. 
Men realistiskt att ladda på en i stort sett original 931a är nog inte mer än 1 bar. Längre än så är det nog inte värt att hoppas att K-jetroniken hänger med.
Jocke Svenhardt har säkert mer koll skulle jag tro.

Men realistiskt att ladda på en i stort sett original 931a är nog inte mer än 1 bar. Längre än så är det nog inte värt att hoppas att K-jetroniken hänger med.
Jocke Svenhardt har säkert mer koll skulle jag tro.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Jag skulle nog inte vara orolig över hållbarheten om du inte ska varva 7500-8000, det är ju en del gods i dom, vikt ca800-900gram har jag för mig.
Jag har verdi stakar vikt 530Gram
Jag har aldrig läst att det gått sönder några stakar bara kolvar
Kolvarna är nog mycket känsligare men fungerar säkert upp till en 1bar och lite till om det inte spikar, skulle det göra det finns ingen marginal och kolvarna går sönder.
Trimma på Joakim
Jag har verdi stakar vikt 530Gram

Jag har aldrig läst att det gått sönder några stakar bara kolvar
Kolvarna är nog mycket känsligare men fungerar säkert upp till en 1bar och lite till om det inte spikar, skulle det göra det finns ingen marginal och kolvarna går sönder.
Trimma på Joakim
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det stämmer nog. 1568 gram vägde vi in alla 4 uppsättningar av stake + kolv + kolvbult till efter att vi putsat lite på de när vi passade på att "vikta" Berands uppsättning när motorn var isär.Joakim.S wrote:vikt ca800-900gram har jag för mig.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
Tack
Tack för svaren.
# Toppen har nya orginalventiler och polerade kanaler.
Jag skall ha en KKK24 Turbo, "gröna 968" spridare, Och ett Megasquirt sprut. Därför undrar jag lite om vilka "svagheter" en 931 motor kan tänkas ha. När man trimmar den lite?
# Finns det Kolvar som "tål" lite hårdare tag. Och isf. var får man tag på dem?
# Är det någon som har hört hur mycket effekt man kan plocka ur en 931 motor så att den blir "körbar/pålitlig" till/på/från bana.
MVH XIIIM-Jocke
# Toppen har nya orginalventiler och polerade kanaler.
Jag skall ha en KKK24 Turbo, "gröna 968" spridare, Och ett Megasquirt sprut. Därför undrar jag lite om vilka "svagheter" en 931 motor kan tänkas ha. När man trimmar den lite?
# Finns det Kolvar som "tål" lite hårdare tag. Och isf. var får man tag på dem?
# Är det någon som har hört hur mycket effekt man kan plocka ur en 931 motor så att den blir "körbar/pålitlig" till/på/från bana.
MVH XIIIM-Jocke
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by XIIIM-Jocke on 2009-07-25 12:50:09, edited 1 time in total.
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
förresten!
Förresten!
Ni "Pöjkar" som har pillat lite
med 931:or. Ni kanske har ett insug med ett spjällhus med enkelt spjäll (Se bild) som ni vill sälja. Jag har två stycken med dubbla själl. Men jag behöver en med enkelt för att lättare montera en spjällägesgivare för MS Sprutet.
MVH XIIIM-Jocke
Ni "Pöjkar" som har pillat lite

MVH XIIIM-Jocke

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Tack
170hk....XIIIM-Jocke wrote:# Är det någon som har hört hur mycket effekt man kan plocka ur en 931 motor så att den blir "körbar/pålitlig" till/på/från bana.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Re: Tack
300hk skulle jag påstå, om motorn är rätt byggd förstås.XIIIM-Jocke wrote:Tack för svaren.
# Toppen har nya orginalventiler och polerade kanaler.
Jag skall ha en KKK24 Turbo, "gröna 968" spridare, Och ett Megasquirt sprut. Därför undrar jag lite om vilka "svagheter" en 931 motor kan tänkas ha. När man trimmar den lite?
# Finns det Kolvar som "tål" lite hårdare tag. Och isf. var får man tag på dem?
# Är det någon som har hört hur mycket effekt man kan plocka ur en 931 motor så att den blir "körbar/pålitlig" till/på/från bana.
MVH XIIIM-Jocke
Ebs racing köpte jag mina JE-kolvar ifrån verkar dock ha fått lite dåligt rykte för att en del inte ställt in sina motorer ordenligt, för mig håller dom bra i alla fall.
/Joakim
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Tillförlitligheten blir nog inte bara beroende på det rent maskinella, det finns ju en del som kan krångla när man bygger eget sprut. Jocke, vad tror du om att byta till pinnbultar som diskuterats på 924board, går ju loss på 130 dollar om jag minns rätt..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Om jag skulle bygga motorn från början så skulle jag nog behålla org-bultarna, jag har nu raceware pinnbult.Cédric wrote:Tillförlitligheten blir nog inte bara beroende på det rent maskinella, det finns ju en del som kan krångla när man bygger eget sprut. Jocke, vad tror du om att byta till pinnbultar som diskuterats på 924board, går ju loss på 130 dollar om jag minns rätt..
Det är ju toppackningen som ger sig först så ja skulle nog försöka få tag i en riktig packning och använda org-bult
Riktig packning har jag en åsikt om att den skall komma från ex elring fast stålpackning förstås.
Jag tycker att jag gjort det mesta rätt bl.a bromsat/mappat motorn hos en med 30års erfarenhet men ändå har den börjat strula, så det är mycket riktigt det kan gå en hel del fel, men när det funkar så är det värt slitet.
/Joakim
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Dom gjorde ju ett gruppköp på mls stålpackningar på 924board. Kanske kan fråga om någon där har kvar en och kanske vill sälja?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
hej gegge
Gegge! Du har PM.
MVH XIIIM-Jocke
MVH XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Gå in på elrings hemsida och jämför mot mls packningen så ser du vad du skall välja.Cédric wrote:Dom gjorde ju ett gruppköp på mls stålpackningar på 924board. Kanske kan fråga om någon där har kvar en och kanske vill sälja?
Jag kanske sticker ut hakan men MLS är bara en vanlig rostfri plåt med gummi på.
/Joakim
- XIIIM-Jocke
- Turbo-Poster
- Posts: 912
- Joined: 2004-03-31 12:19:55
- Bilmodell: 986 Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: UDDEVALLA
- Contact:
hmmm
Hmm!
Jag har sökt efter elrings. Men inte hittat den. Har någon hemsideadressen dit?
MVH XIIIM-Jocke
Jag har sökt efter elrings. Men inte hittat den. Har någon hemsideadressen dit?
MVH XIIIM-Jocke
Över 40 men leker fortfarande med bilar.
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
[b]Familjen: x-iting V70II-08 2,4D R-Design
Projektet: x-iting 924/44 Turbo Speedgelb.
Glidarn: x-iting Porsche 986 Boxster S -00
Båten: x-iting Barretta Phaser 230 Volvo Penta 271 V8
Jobbet:not so x-iting Nissan Interstar -09
Atlet Service buss[/b][color=#FF0000][/color]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users