Bromsljuset har lagt av

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

Bromsljuset har lagt av

#1 Post by Mikael Evertsen »

Mina bromsljus har lagt av. Ja ja, jag vet, man ska ju inte bromsa så mycket, men ibland får man ju bromsa lite och vänta in dom andra :lol: .
Nåväl, har mätt upp och det går ingen ström bak. Har kollat säkringen och så vitt jag kan se i Haynes så är det samma säkring som blinkers och dom funkar. Vad jag förstår så sitter det väl en kontakt någonstans också. Har krånglat mig in vid pedalerna men kan inte se någon kontakt. Någon som vet var en sådan kan gömma sig, eller har en annan teori.
Det gäller en 931 -79.

PS. Någon som har ett korrekt säkringsschema. Haynes har ju bara ett som sträcker sig från -76 till -85 och jag undrar om det är samma hela vägen. Jag har ju också en liten extrakonsoll med 9 säkringar samt relä som inte nämns i Haynes. DS

MVH
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

maguns
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2009-05-16 23:13:14
Bilmodell: 924
Contact:

#2 Post by maguns »

Hej Micke,

Jag fick nerslag vid besiktningen på bromljus på min 924 -80 och började leta säkringar och kontakter men ack nej..... På årsmodell -79 (och min -80) sitter bromsbrytaren på huvudbromscylindern och inte vid pedalerna som det normalt gör. Det är två st tryckkontakter som ger bromsljus och tryckkontroll. Det sitter alltså ingen nivåmätare i locket på behållaren. Jag tror att du har fel på någon av tryckbrytarna eller kabelfel.... Jag tror inte att Haynes tar upp den udda varianten med tryckkontakter i manualen.
Min ombesiktning löste sig genom att jag tryckte lite hårdare på pedalen än den första besiktningsgubben gjorde.

Lycka till!
/Magnus

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#3 Post by Mikael Evertsen »

maguns wrote:Det är två st tryckkontakter som ger bromsljus och tryckkontroll.
Tack magnus! Det låter rimligt. Jag har just gjort vid bromsar, bytat vätska osv. så det kan ju vara så att det har påverkat. Men om nivån mäts av dessa givare var syns resultatet. Det finns ju vad jag vet ingen kontrollampa eller mätare som anger nivån. Det finns ju en lampa på instumenten med en bromsikon på men jag har fått för mig att det är till handbromsen. Den har aldrig funkat på min.

Nåväl, någon som vet om dessa givare eller kontakter går att ställa på något sätt.

Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

maguns
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2009-05-16 23:13:14
Bilmodell: 924
Contact:

#4 Post by maguns »

Jag tror att du hittat varningslampan för lågt bromstryck. Vet dock inte hur det är tänkt att fungera men om du är duktig på att läsa scheman kanske du kan klura ut det. Schemat finns på sid 217 i denna pdf som ligger hos patand: http://91.95.249.0/docs/924/workshop/Po ... ctrics.pdf
På sid 219 har du schemat för handbromsen.
/Magnus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

maguns wrote: pdf som ligger hos patand: http://91.95.249.0/docs/924/workshop/Po ... ctrics.pdf
Tyvärr är min filserver inte tillgänglig för tillfället. Har bytt bredbandsleverantör och behöver finna en ny lösning... sorry!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#6 Post by Mikael Evertsen »

Det är som du säger magnus. Det sitter två kontakter på huvudbromscylindern med tre kablar till varje. Blir inte riktigt klok på varför det är två. Nåväl, en av kablarna är till bromsljuset och en är till en varningslampa i bilen som skall lysa vid lågt tryck. Bromsljuset skall då (troligen) aktiveras vid högt tryck. Någonting har hänt då jag fyllde på ny bromsvätska. Är det något mer än den vanliga proceduren att pumpa ut luften, som skall göras då man byter bromsvätska? Det verkar ju som att jag för lågt tryck i systemet.

Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

User avatar
Mikael Evertsen
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2004-07-18 23:18:18
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1979
Location: Landskrona
Contact:

#7 Post by Mikael Evertsen »

Gjorde en luftning till bak. Nu funkar bromsljuset :roll: . Det kom ingen luft. Om det kan vara så att det var för mycket vätska i systemet och då jag nu pumpade ut lite grann funkar det. Vet ej. Skumt.
Nåväl, nu slipper man väl få någon oinbjuden i skuffen :lol: .

Tack för hjälpen
Micke
Mikael Evertsen /Landskrona
Porsche 931 -79
VW Polo
Cresent 3vxl.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users