Jag hade, inspirerad av Pär Hylander, tänkt ge mig på att lufta bromsarna med tryckluft. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... &start=126
Man får ju ta ett lock, borra hål och sätta en däcksventil i. Mitt lock har flottör med givare och det vill jag naturligtvis inte borra sönder.
Så min fråga är ifall det tidigare locket, som finns på bild i Pärs tråd passar på en S2. Jag har letat i PET och kommit fram till att det bara finns lock utan flottör med i listorna fram till 924 -85. Behållaren ser annorlunda ut, men passar det gamla locket på den nyare behållaren?
Sjösgärd wrote:Finns ett färdigt kit på Mekonomen. Artikelnr: 42-71340
Ok, fast jag vill kunna sätta kompressorn direkt i slangen/locket utan ytterligare en adapter. Men tack för tipset.
Fast detta måste ju innebära att det råder någon slags ISO/DIN/FN/moralisk standard för bromsvätskelock? Annars skulle ju detta universalverktyg inte passa på alla bilar. Men verkar inte det något osannolikt? Det kan ju i och för sig ingå ett antal olika lock i kitet.
Fixat med en kostnad av svindlande 20 kr för två lock och två ventiler. Det känns väldigt smidigt att kunna lufta utan att behöva trampa en massa. Great success!
Det bästa är att köpa en bromsluftare från Biltema för typ inga pengar som du kopplar in på luftnippeln - sedan suger du ut luften den vägen. Har aldrig luftat bromsar så fort och med så schysst känsla. Väldigt kontrollerat - rekomenderas varmt!
Henka_E wrote:Det bästa är att köpa en bromsluftare från Biltema för typ inga pengar som du kopplar in på luftnippeln - sedan suger du ut luften den vägen. Har aldrig luftat bromsar så fort och med så schysst känsla. Väldigt kontrollerat - rekomenderas varmt!