944 S2 Cab -91; Indish Rot sommarleksak

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#16 Post by Erol »

Jag vet att med ofjädrade kopplingar typ sinter, brukar kunna ge mycket
transmitionsljud vid motorbroms låg belastning. Frågan är om den lamellen du köpte
var ofjädrad eller har väldigt hårda fjädrar och att du därför får transmitionsljud.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#17 Post by Knubbe »

Erol wrote:Jag vet att med ofjädrade kopplingar typ sinter, brukar kunna ge mycket
transmitionsljud vid motorbroms låg belastning. Frågan är om den lamellen du köpte
var ofjädrad eller har väldigt hårda fjädrar och att du därför får transmitionsljud.


/ Erol
Jag vet faktiskt inte om kopplingen har väldigt hårda fjädrar eller ej. Det är den kopplinge som Utzon säljer som ersättningskoppling till S2.

Det är svårt beskriva en ljud i text, men det ljud som kommer från transaxeln är rassel mer än ett malande transmisionsljud. Växellådan ger ifrån sig ett tydligt malande transmisionsljud tack vare det stumma fästet. Det skiljer sig alltså från ljudet som kommer från transaxeln.

Ja, ja, jag lär få svaret när transaxeln är bytt.

Just nu koncentrerar jag mig på att få upp den 2-pelarlyft i garaget som jag och min far "råkade" köpa KVD:s auktion i höstas. Den lär underlätta transaxelbytet.
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#18 Post by Knubbe »

Gjorde en beställning från Porsche Center idag:

1 st 944-343-706-30 30-mm front sway bar
2 st 951-343-794-05 Front inner bushings
2 st 951-343-793-31 Front outer bushings
2 st N-012-449-1 Front sway bar end circlip
1 st 944-333-701-01 19-mm 3-way-adjustable rear sway bar
2 st 964-333-792-00 Rear sway bar bushing

Det är vad som behövs för att montera M030-krängare i fram och bak.
Kostnad: 4043:- + frakt. (Kostnaden har ju diskuterats i ett flertal trådar)

Tycker inte att det är så farligt för nya originaldelar.
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

Uppdatering

#19 Post by Knubbe »

Nu börjar det hända lite i garaget igen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#20 Post by Erol »

Knubbe wrote:Gjorde en beställning från Porsche Center idag:

1 st 944-343-706-30 30-mm front sway bar
2 st 951-343-794-05 Front inner bushings
2 st 951-343-793-31 Front outer bushings
2 st N-012-449-1 Front sway bar end circlip
1 st 944-333-701-01 19-mm 3-way-adjustable rear sway bar
2 st 964-333-792-00 Rear sway bar bushing

Det är vad som behövs för att montera M030-krängare i fram och bak.
Kostnad: 4043:- + frakt. (Kostnaden har ju diskuterats i ett flertal trådar)

Tycker inte att det är så farligt för nya originaldelar.

Ja, du verkar fått med allt...

Efter som du har krängningshämmare sen tidigare så är det samma fästen
bara hämmaren och bussningarna som skiljer!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#21 Post by Knubbe »

Våren är här och det har hänt en hel del i garaget. Alldeles för många timmar per vecka med jobb är dock svårt att kombinera med att få ihop porschen. Målet är nu inställt på besiktning 4 maj.

Den nya (begagnade) transaxeln är på plats. När de på transaxlarna låg sida vid sida på garagegolvet var det stor skillnad i ljud när man drog runt dem för hand. Den gamla gav ifrån sig ett tydligt rassel, medans den nya gav ifrån sig ett jämt malande ljud. Jag håller tummarna före att detta löser missljudsproblemet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#22 Post by John »

Kul att det finns folk som gör att det finns fina långmilare och kostar på dom vad som behövs. Följer tråden!
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#23 Post by Knubbe »

Dags för en uppdatering:

Förarstolen har varit på renovering hos turboperans mamma som driver företaget Elmtex strax utanför Älmhult. Hon hade stora problem med att hitta ett vinyl med rätt struktur. Det hon till slut valde har lite grövre struktur än originalet, men man tänker knappt på det om man inte vet om det. Arbete som är gjort är ser riktigt bra ut! Rekommenderas!

Efter några sena kvällar i garaget blev porsche till slut färdig till besiktning den 4 maj. Direkt efter besiktningen åkte jag och lämnade in den på hjuinställning. Det var riktigt spännande att hämta den på kvällen och ta en tur för känna på resultatet av vinterns uppgraderingar.

Jämfört med förra sommaren känns det som en helt ny bil. Rasslet från transaxeln är helt borta och den ligger riktigt fint på vägen. Jag fick dock direkt baklälxa på det stumma växellådsfästet. Sambon kom hem efter en tur och sa att hon skämdes för att köra genom stan med en bil som lät som en räser :lol: För husefridens skull sitter det nu ett nytt originalfäste från PC på plats....

Det sista som har hänt är att jag har köpt en uppsättning svarta 18" Cup 3:or av Naphets här på forumet. Var först tveksam till svarta fälgar, men efter att ha "amatörlekt" lite med photoshop kom jag fram till att den kunde vara snyggt mot den svarta cabben och det svarta cabskyddet. När de väl var på plats var jag jättenöjd!

Hade bara iphonen tillgänglig, så bättre bilder kommer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#24 Post by Knubbe »

Har nu avverkat knapp 300 mil hittills i år och hunnit känna efter ganska ordentligt hur det ”nya” chassit känns. Jag kör nu med dämparna ställda i mjukaste läget, vilket gör att komforten inte har påverkats nämnvärt. Den har blivit något stötigare, men inte så mycket att det stör. Var i norra Dalsland i midsomras och avverkade ganska många mil på ordentligt lappade vägar utan att lida.

Sidostabiliteten är det som har påverkats mest. Det känns verkligen att de grövre krängarna gör nytta. Har testat lite i rondellerna och man får ta i ordentligt innan det börjar släppa. När man pressar märks dock nu cabbens ”veka” kaross tydligt. Man kan nästan känna hur karossen vrider sig. Har funderat lite på om det skulle göra någon skillnad att montera ett fjäderbensstag, eller är det bara bortkastade pengar så länge man kör med topplagringar i gummi? Allt som styvar upp karossen måste väl vara en förbättring, lr?

Får nog skaffa några böcker i ämnet, man är ju ingenjör…

Det mest positiva är iaf att den har blivit mycket roligare att köra. Man kommer på sig själv med att sitta med ett leende på läpparna på krokiga asfaltsvägar :D .

Förutom att köra har jag också ägnat lite tid åt att byta de pappiga 4x6”-högtalarna i framdörrarna mot en DLS R4-kittsatts som drivs av ett DLS CA 20-steg placerat i bagaget. Jag tillverkade adapterplattor i plåt i samma storlek som originalgallret. Var ett tag inne på att montera 5,25:or istället, men jag ville inte såga sönder dörrsidan. Dessutom ser det snyggar ut med originalgaller. Var dock tvungen att skära lite i plåten för att få plats med magneterna. Glömde tyvärr bort att fota innan jag monterade gallren. De är limmade nu, så jag vill inte lossa dem.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Joccke, johan944