Felkokning ?? Problemet löst !!!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#16 Post by lasse59 »

Spånet wrote:
lasse59 wrote: Jovisst men det är inte spräckt eller så, sitter det nån slags ventil i korken, som måste vara tät ?
Normalt sett så funkar locket som en övertrycksventil som skall släppa trycket när det blir för stort.

Vet dock inte hur det ser ut i din bil.

MVH Lasse
Hej

Men frågan är om det blir övertryck om locket är paj.

Och vad händer om det pajar.

mvh
Lasse

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#17 Post by Spånet »

lasse59 wrote:
Spånet wrote: Normalt sett så funkar locket som en övertrycksventil som skall släppa trycket när det blir för stort.

Vet dock inte hur det ser ut i din bil.

MVH Lasse
Hej

Men frågan är om det blir övertryck om locket är paj.

Och vad händer om det pajar.

mvh
Lasse
På 44an sitter det en spiralfjäder på undersidan av locket som släpper vid för högt tryck. Den kan slitas så att den släpper för tidigt, tex vid en acceleration som ökar trycket.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#18 Post by lasse59 »

Spånet wrote:
lasse59 wrote: På 44an sitter det en spiralfjäder på undersidan av locket som släpper vid för högt tryck. Den kan slitas så att den släpper för tidigt, tex vid en acceleration som ökar trycket.

//Lasse

Hej

Men frågan är om det blir övertryck om locket är paj.

Och vad händer om det pajar.

mvh
Lasse
Lasse !

Exakt det som händer.

Det sitter en platta som är spiralförsedd platta med en tätning på lockets undersida och vad jag kan förstå ska den sluta tätt, men när jag kollar på den tycker jag det är ett mellanrum.

Är det det här felet så är det andra gången du blir King of the Car :#pray:

Stort tack

Beställer en ny omgående.

mvh
Lasse

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#19 Post by lasse59 »

Det var locket Racinprofessor Spånet. Du hade rätt som vanligt :oops:

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#20 Post by lasse59 »

Kan det bli övertryck i expansionslocket om bilen står på lite högre tomgång, typ en kvart, tjugo minuter, det hände igår när jag ställde in tändningen.

Expansionskärlslocket är sprillans nytt.

Dagarna innan jag ställde in tändningen körde jag c:a 45 mil och då var det inget övertryck alls.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

Du kommer alltid ha övertryck i expansionskärlet så länge bilen blir tillräckligt varm. Har för mig det påpekats tidigare i denna tråd att det är helt normal med övertryck i kylsystemet.

Om däremot övertrycket är så stort så att bilen skvätter ut vatten genom locket så KAN det vara något galet. Det första jag skulle prova i det läget är att se till att locket är ordentligt åtskruvat, hände mig en gång nämligen att det inte var riktigt åtskruvat och då kom det ut vatten när det blev övertryck.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#22 Post by Jesper von Wowern »

Har Du slagit på för mycket vatten så lär det komma ut när den blir varm och trycket ökar.
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#23 Post by lasse59 »

Tack för svaren, men jag åkte 40 mil, inte en droppa vatten kom ut via korken. Rörde sen inte korken när jag skulle ställa in tändningen, men efter en kvart - tjugo minuter blev det övertryck.

Körde alltså 40 mil på samma vatten som jag hade när det blev övertryck vid tändinställningen. Fattar noll.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#24 Post by emm »

Nu har jag inte läst hela tråden, men är där en slang (som den kan trycka ur sig vätska, om det är för mycket) som är kopplad till expansionstanken (det finns en på 951 iaf) så kan du ju dra den till en petflaska så ser du om den hinkar ur sig vatten under färd oxå.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#25 Post by FredrikÅ »

emm wrote:Nu har jag inte läst hela tråden, men är där en slang (som den kan trycka ur sig vätska, om det är för mycket) som är kopplad till expansionstanken (det finns en på 951 iaf) så kan du ju dra den till en petflaska så ser du om den hinkar ur sig vatten under färd oxå.
På min gamla räser "Old School" så hade man dragit ut den slangen till framrutan i stället,
då missar man ju inte om bilen går lite varmt... :D
Fredrik Åberg

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#26 Post by Jesper von Wowern »

FredrikÅ wrote:På min gamla räser "Old School" så hade man dragit ut den slangen till framrutan i stället,
då missar man ju inte om bilen går lite varmt... :D
Det var en rå metod :shock: - Du funderade inte på att dra in den i kupen och låta den mynna ut ovanför fötterna :P
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#27 Post by lasse59 »

Det var en rå metod - Du funderade inte på att dra in den i kupen och låta den mynna ut ovanför fötterna
Bra vintertid :lol:

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#28 Post by 944_Driver »

Kolla på locket så tror jag du förstår principen. Fjäder trycker ner bricka med tätning mot flänsen i expansionskärlet, blir trycket för stort orkar inte fjädern hålla emot längre.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#29 Post by Malte »

Kan det vara så att elfläkten inte funkar så bilen blir för varm när den står stilla på tomgång? När du kör så har du ju"självdrag" igenom kylaren med på följden att den inte blir lika varm. Bara en tanke.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#30 Post by lasse59 »

Malte wrote:Kan det vara så att elfläkten inte funkar så bilen blir för varm när den står stilla på tomgång? När du kör så har du ju"självdrag" igenom kylaren med på följden att den inte blir lika varm. Bara en tanke.
Hej

En bra tanke, ska kolla det minutiöst, men fläkten hörs när man stänger av motorn, men ska för säkerhets skull kolla.

Igår åkte jag 10 mil utan att den kokade ett skvatt :oops:

mvh

PS 1 Har kollat i Haynes och hittar inte säkring eller relä för kylarfläkt.

PS 2 Var ute nyss och körde några km då kokade den. Kan det vara så att det är stopp (skit) i kylaren som gör att vattnet inte cirkulerar på rätt sätt och att skiten lossnade då problemet började när fläktremmin gick av.
Spolar nu ur systemet en gång, hjälper inte det törs man då hälla i kylar-rens ?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users