Jag har gått och tänkt på detta med E85-konvertering. Bilen mappades för bensin efter inrådan av personen som utförde mappningen. Hans kompisar hade haft problem med att motorslitage efter att ha kört med E85 ett par år. Som jag förståd det hela rätt så laddade dessa personer riktigt mycket tex 2-3 bar(ö) och med mycket effekt +600hk om nu det har något med saken att göra. De körde också med extra tillsatser för smörjning.
Ni som kört med E85 ett längre tag typ Tomas(Boden). Zolnir med flera, ska jag oroa mig för att gå över till sprit eller är det bara att köra? Givetvis måste jag byta bränslepumpen och möjligtvis spridarna(sitter 1000cc idag).
Måste också mappa om vilket kostar en liten slant men det hade ju inte gjort ont om man fått +50 till Allra helst 80hk för då har jag kommit halvvägs till 1000
Undrar om inte +600hk sliter mer på motorn än en konvertering till E85...
Dvs hur vet man att det var just E85 konverteringen som gav det onormala slitaget och inte det faktum att man tog ut 2-3-4 ggr (vet ju inte vilka motorer det rör sig om) så mycket som originaleffekt ur motorn?
patand wrote:Undrar om inte +600hk sliter mer på motorn än en konvertering till E85...
Dvs hur vet man att det var just E85 konverteringen som gav det onormala slitaget och inte det faktum att man tog ut 2-3-4 ggr (vet ju inte vilka motorer det rör sig om) så mycket som originaleffekt ur motorn?
Övertolka inte mitt svar nu bara Björn, jag har inte en aning om hur mycket E85 sliter i förhållande till bensin på en bensinmotor. Tyckte bara att det saknades en parameter...
Jag har 2 säsonger på sprit med min gamla motor och efter isärtagning så kan man inte se något anmärkningsvärt alls. Jag har kört med inblandning av VP M2 för smörjning och det har fungerat bra. Effekten var runt 500 hk.
Troligtvis är höga laddtryck och hög effekt det som sliter på maskin. Jag har många kamrater på E85 med effekt upp till 1100 hk och ingen får problemså länge man byter olja tillräckligt ofta för en utspädning blir det, speciellt om det är många kallstarter och korta körsträckor.
E85 is the shit!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
Corleone wrote:Jag har 2 säsonger på sprit med min gamla motor och efter isärtagning så kan man inte se något anmärkningsvärt alls. Jag har kört med inblandning av VP M2 för smörjning och det har fungerat bra. Effekten var runt 500 hk.
Troligtvis är höga laddtryck och hög effekt det som sliter på maskin. Jag har många kamrater på E85 med effekt upp till 1100 hk och ingen får problemså länge man byter olja tillräckligt ofta för en utspädning blir det, speciellt om det är många kallstarter och korta körsträckor.
E85 is the shit!
Ok, vi har snackat om det innan och nu är du riktigt nära att övertala mig
Vad kan jag behöva byta ut i bilen? Bränslepump vet jag men räcker en Bosch044 till för ca 400-500hk på sprit? Trycket är max 1,5-1,7bar(ö).
Spridarna är 1000cc och klarar de det nya flödet?
Det hänger givetvis mycket på om killen som mappade senast vill göra det till mig.
Björn Nilsson wrote:Allra helst 80hk för då har jag kommit halvvägs till 1000
/Björn
Haha, jag visste det! Nu börjas det igen
Jaaa, det är helt uppåt väggarna att vilja ha mer effekt men när utrustningen finns där i bilen för att kunna plocka ut mer och fortfarande få hållbarhet så kommer effektdjävulen fram.....
Du har ju ökat din effekt nu så måste jag ju vara steget före
Corleone wrote:Jag har 2 säsonger på sprit med min gamla motor och efter isärtagning så kan man inte se något anmärkningsvärt alls. Jag har kört med inblandning av VP M2 för smörjning och det har fungerat bra. Effekten var runt 500 hk.
Troligtvis är höga laddtryck och hög effekt det som sliter på maskin. Jag har många kamrater på E85 med effekt upp till 1100 hk och ingen får problemså länge man byter olja tillräckligt ofta för en utspädning blir det, speciellt om det är många kallstarter och korta körsträckor.
E85 is the shit!
Ok, vi har snackat om det innan och nu är du riktigt nära att övertala mig
Vad kan jag behöva byta ut i bilen? Bränslepump vet jag men räcker en Bosch044 till för ca 400-500hk på sprit? Trycket är max 1,5-1,7bar(ö).
Spridarna är 1000cc och klarar de det nya flödet?
Det hänger givetvis mycket på om killen som mappade senast vill göra det till mig.
Något annat som behövs Corleone?
/Björn
044 pump räcker till drygt 500 hk på E85 och 1000 cc spridarna med med 3 bar bt. Jag bottnade dessa spridare på min gamla motor med 3 bars bt, 12:1 i Afr och 1.35 i laddtryck. Du behöver inte byta något annat. Se bara till att du har full spänning till pumpen, i princip har ingen det utan ett eget relä precis vid pumpem.
Var säker på att mappningen blir rätt. En bra start är att lägga på 5 grader på allt över 1500 rpm, i slutet när max vrid har passerat kan man lägga på mer. Vid högre lattryck brukar man (jag) plana ut tändningen runt max vrid för att minska topp-cylindertrycket för att sedan öka igen.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo