Pinnen på Svänghjulet?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Pinnen på Svänghjulet?

#1 Post by bergodalvana »

Satt i smågluttade på Clarks när jag såg att jag missat att ha "piggen" på svänghjulet ska vara neråt när kopplingen sätts tillbaks.

Är detta jätteviktigt? Vill helst slippa ta ur motorn ur bilen för detta...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Vilken pigg?

Har du länk till Clark´s där det står?


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#3 Post by bergodalvana »

951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Erol »

Kan inte se någon anledning att svänghjulet måste vara i en viss possition för
att sätta dit kopplingen...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
A944T
Turbo-Poster
Posts: 727
Joined: 2005-09-11 17:28:55
Bilmodell: 944 Turbo S
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by A944T »

Ursäkta en novis, men det är inte så att nån av givarna "triggar" på den pinnen?
// Andreas - Porsche 944 Turbo S+ -88

www.eightball.se ~ www.speed-autoteknik.se ~ www.creceria.com ~ www.jesperracing.se

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#6 Post by Eddie Varvstopp »

A944T wrote:Ursäkta en novis, men det är inte så att nån av givarna "triggar" på den pinnen?
Om det är "justerskruven" så kolla avståndet innan ni monterar kopplingskåpan. Det är betyligt enklare att justera än när allt sitter på plats :roll: .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#7 Post by bergodalvana »

Eddie Varvstopp wrote:
A944T wrote:Ursäkta en novis, men det är inte så att nån av givarna "triggar" på den pinnen?
Om det är "justerskruven" så kolla avståndet innan ni monterar kopplingskåpan. Det är betyligt enklare att justera än när allt sitter på plats :roll: .
Justering av vad?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#8 Post by Eddie Varvstopp »

bergodalvana wrote:
Eddie Varvstopp wrote: Om det är "justerskruven" så kolla avståndet innan ni monterar kopplingskåpan. Det är betyligt enklare att justera än när allt sitter på plats :roll: .
Justering av vad?
Jag tror inte du behöver justera men det skadar inte att mäta avståndet hur högt upp skruven är justerad. Som A944T skriver så är det HAL givaren som "läser" av denna skruv när den paserar. Det skall vara ett visst avsånd mellan skruven och givaren för att "avläsning" skall ske. I Porsches verkstadsmanual står måttet.

Har man inte varit på skruven så behöver man inte justera. Men kolla för säkerhets skull så kanske du undviker andra bekymmer.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#9 Post by bergodalvana »

Jaha, jag har inte tagit loss svänghjulet utan bara kopplingen. Då är det inget att oroa sig över :) TACK :) :) :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users