Oljetryck och blårök
-
- NA-Poster
- Posts: 35
- Joined: 2008-05-08 20:28:07
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Rättvik
- Contact:
Oljetryck och blårök
Har precis köpt en 924 turbo -79 som har stått stilla i 8 år.
Efter lite pill har jag fått igång den och den går numera jämnt och fint.
MEN... Låter man den stå ett tag på tomgång så börjar den blåryka.
Oljetryckmätaren fungerar inte men på tomgång när man stannat så händer det att oljetryckslampan blinkar till en eller två gånger och tvingar man ner varvet till 600-700 så lyser den.
Är det vanligt att ringarna går av på dom eller fastnar när den stått länge? Har lite oljerök ur vevhusventilationen om jag rycker bort den från luftburken där det också är ganska oljigt.
Känns som det är läge för nya lager och ringar...
Turbon laddar men troligtvis inte lika mycket som den ska. Har inte kopplat in en laddtrycksmätare än men gissar på blygsamt ladd, 0,2-0,3. men den hade jag ändå räknat med att få byta. Antar att det är ett KKK agg, nån som vet vad den heter och om den återfinns på nån mer modell?
Efter lite pill har jag fått igång den och den går numera jämnt och fint.
MEN... Låter man den stå ett tag på tomgång så börjar den blåryka.
Oljetryckmätaren fungerar inte men på tomgång när man stannat så händer det att oljetryckslampan blinkar till en eller två gånger och tvingar man ner varvet till 600-700 så lyser den.
Är det vanligt att ringarna går av på dom eller fastnar när den stått länge? Har lite oljerök ur vevhusventilationen om jag rycker bort den från luftburken där det också är ganska oljigt.
Känns som det är läge för nya lager och ringar...
Turbon laddar men troligtvis inte lika mycket som den ska. Har inte kopplat in en laddtrycksmätare än men gissar på blygsamt ladd, 0,2-0,3. men den hade jag ändå räknat med att få byta. Antar att det är ett KKK agg, nån som vet vad den heter och om den återfinns på nån mer modell?
www.4x4overland.se
931 -79
931 -79
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Trevligt med en 924 Turbo som blir återuppväckt! 
Om du tvingar ner tomgången till 6-700 varv så SKA oljetryckslampan tändas, tomgångsvarvet skall inte vara så lågt nämligen! Tomgångsvarv skall ligga på runt 950 rpm.
Lite oljerök ur vevhusventilationen är nog ingen fara, men är det ganska mycket rök så är det ju inget vidare. Prova att göra en leakdown test för att utröna om du har läckande kolvringar.
0,7 bar ska den ladda om den är frisk. KKK K26 heter turbon (minns jag rätt nu?) och återfinns inte på någon annan modell så vitt jag vet (varken Porsche eller annat bilmärke). Det är ovanligt med 3-bultade avgashus, vilket det ju är på 924 Turbo.
Jag skulle dock kolla upp wastegaten innan byte av turbon. Wastegatefjädern kan ha blivit dålig så den öppnar för tidigt. Prova att trycksätta slangen ner till wastegaten och öka trycket sakta från noll och lyssna efter när den öppnar.

Om du tvingar ner tomgången till 6-700 varv så SKA oljetryckslampan tändas, tomgångsvarvet skall inte vara så lågt nämligen! Tomgångsvarv skall ligga på runt 950 rpm.
Lite oljerök ur vevhusventilationen är nog ingen fara, men är det ganska mycket rök så är det ju inget vidare. Prova att göra en leakdown test för att utröna om du har läckande kolvringar.
0,7 bar ska den ladda om den är frisk. KKK K26 heter turbon (minns jag rätt nu?) och återfinns inte på någon annan modell så vitt jag vet (varken Porsche eller annat bilmärke). Det är ovanligt med 3-bultade avgashus, vilket det ju är på 924 Turbo.
Jag skulle dock kolla upp wastegaten innan byte av turbon. Wastegatefjädern kan ha blivit dålig så den öppnar för tidigt. Prova att trycksätta slangen ner till wastegaten och öka trycket sakta från noll och lyssna efter när den öppnar.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Välkommen, mycket roligt att en till 931 vaknat till liv. Jag ser fram mot din biltråd
En liten läsuppgift medan du skruvar:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=22724
MYCKET VIKTIGT innan du fortsätter är att kolla om det finns vacuumläckor och att insprutningen fetar på som det ska när turbon laddar. Kolla även att tändningen står som den ska. En ny kamrem skulle jag kraftigt rekomendera, kostar nästan ingenting att byta och räddar både topp, kolvar och turbo.
Vissa delar är inte helt lätt att få fatt på och motorn är enkel att köra sönder om inte allt är som det ska. Om du "bara" har lite oljerök är det nog inga problem att köra vidare. Kolvringar och sliten turbo är vanligt, men lätt och ints så dyrt att åtgärda. Din turbo heter K2664 med #6 turbinhus. (räcker till över 200hk) Turbon är unik för modellen men det finns möjlighet till uppgradering, både större och vattenkylt för en rimlig peng. Säg till om du vill ha mer info om turbon så ska du få det.
Detta är ett kanonforum, så om du har frågor får du ofta svar inom kort!

En liten läsuppgift medan du skruvar:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=22724
MYCKET VIKTIGT innan du fortsätter är att kolla om det finns vacuumläckor och att insprutningen fetar på som det ska när turbon laddar. Kolla även att tändningen står som den ska. En ny kamrem skulle jag kraftigt rekomendera, kostar nästan ingenting att byta och räddar både topp, kolvar och turbo.
Vissa delar är inte helt lätt att få fatt på och motorn är enkel att köra sönder om inte allt är som det ska. Om du "bara" har lite oljerök är det nog inga problem att köra vidare. Kolvringar och sliten turbo är vanligt, men lätt och ints så dyrt att åtgärda. Din turbo heter K2664 med #6 turbinhus. (räcker till över 200hk) Turbon är unik för modellen men det finns möjlighet till uppgradering, både större och vattenkylt för en rimlig peng. Säg till om du vill ha mer info om turbon så ska du få det.
Detta är ett kanonforum, så om du har frågor får du ofta svar inom kort!
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Byt gärna olja en extra gång i sommar också. Har bilen stått ett tag så kan det nog behövas sköljas runt lite olja i den som tar med sig lite gamla rester ut när man byter igen sen. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 35
- Joined: 2008-05-08 20:28:07
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Rättvik
- Contact:
Oj vad många svar, trevligt!
Jag tänkte börja med att låta den stå nåt dygn med diesel i cylindrana för att se om ringarna bara har fastnat lite. Sen byta olja, filter och kamrem.
Det verkar som en bra idé att kolla om wastegaten orkar hålla trycket. Att kolla så att insprutningen fetar ordentligt, menar du att kolla så att spridarna flödar lika när man trycker ner mängdskivan eller är det nåt mer man bör kolla? Reglerar styrtryckventilen även bränsletrycket och höjer det vid laddtryck eller bara vid kallstart?
Är inte speciellt hemma på mekaniska sprut, hatar dom men det är väl förmodligen bara för att jag inte har kunskap nog inom området.
Om jag ändå skulle vilja byta ringar och lager, finns det nån speciell firma som säljer sånt till porsche för vettiga priser? Annars blir det AD center eller mekonomen.

Jag tänkte börja med att låta den stå nåt dygn med diesel i cylindrana för att se om ringarna bara har fastnat lite. Sen byta olja, filter och kamrem.
Det verkar som en bra idé att kolla om wastegaten orkar hålla trycket. Att kolla så att insprutningen fetar ordentligt, menar du att kolla så att spridarna flödar lika när man trycker ner mängdskivan eller är det nåt mer man bör kolla? Reglerar styrtryckventilen även bränsletrycket och höjer det vid laddtryck eller bara vid kallstart?
Är inte speciellt hemma på mekaniska sprut, hatar dom men det är väl förmodligen bara för att jag inte har kunskap nog inom området.
Om jag ändå skulle vilja byta ringar och lager, finns det nån speciell firma som säljer sånt till porsche för vettiga priser? Annars blir det AD center eller mekonomen.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Kul att du också räddar en 931a från att stå och sunka bort !
I sverige är ju Utzon.se ett väldigt bra ställe. Det är en stor fördel att köpa grejer från någon som vet vad det är du exakt behöver. Dessutom är han oftast billigast här.
I sverige är ju Utzon.se ett väldigt bra ställe. Det är en stor fördel att köpa grejer från någon som vet vad det är du exakt behöver. Dessutom är han oftast billigast här.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- NA-Poster
- Posts: 35
- Joined: 2008-05-08 20:28:07
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Rättvik
- Contact:
Smidda kolvar
Hmm... Har läst lite mer om den nu och det verkar inte vara nån vidare kvalité på vare sig kolvar eller ringar. Såg också att det var smidd vev och stakar vilket helt plötsligt gör det mer intressant att passa på att slänga i smidda kolvar för få en hållbar bottendel. 
Under förutsättning att det går att frambringa för någorlunda vettiga pengar.
Nån som vet var man kan få tag i det? Eller vet kompressionshöjd och kolvbultsdiameter?
Hur långt hänger orginal sprutet med? 250Hk?

Under förutsättning att det går att frambringa för någorlunda vettiga pengar.
Nån som vet var man kan få tag i det? Eller vet kompressionshöjd och kolvbultsdiameter?
Hur långt hänger orginal sprutet med? 250Hk?
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Koppla in en manometer på strytrycket. Kommer inte ihåg exakta värden, men den bör gå från runt 2bar på en kall motor upp till 3,5bar då den är varm. När laddtrycket går över 0,2bar skall bränsleregulatorn sänka styrtrycket ca 0,7 bar. Sedan är det alltid en klok idé att som du beskriver, trycka ned luftvågen och kolla att kommer lika mycket soppa ur alla spridarna med fin spridarbild.
Vad gäller kovar är det lite svårare. Orginalkolvarna klara nog 200hk OM allt det andra är rätt inställt och intercooler är installerad. Sedan blir det smidda Carrara GT kolvar för 12.000:-, eller specialbeställda från USA för samma pengar. En variant är att borra blocket till 87 eller 88mm och installera VW typ1 kolvar för 2000:-, måste dock bussa om vevstakarna från 24mmm till 22mm. De har en kolvhöjd på ca 40mm och ger nätsan standardkomp och vänder 5mm under blockkanten. Men de håller för nästan vad som helst. Personligen tror jag inte orginalkolvarna är så dåliga, men spikar det eller får motorn en för mager bränsleblandning går allt sönder till slut.
Orginal sprut hänger med till 250hk, det finns dokumenterat. Troligen mer om du höjer systemtrycket till 6bar och sänker styrtrycket till 1bar(med då kommer den att gå duktigt fett på allt utom maxvarv).
Vad gäller kovar är det lite svårare. Orginalkolvarna klara nog 200hk OM allt det andra är rätt inställt och intercooler är installerad. Sedan blir det smidda Carrara GT kolvar för 12.000:-, eller specialbeställda från USA för samma pengar. En variant är att borra blocket till 87 eller 88mm och installera VW typ1 kolvar för 2000:-, måste dock bussa om vevstakarna från 24mmm till 22mm. De har en kolvhöjd på ca 40mm och ger nätsan standardkomp och vänder 5mm under blockkanten. Men de håller för nästan vad som helst. Personligen tror jag inte orginalkolvarna är så dåliga, men spikar det eller får motorn en för mager bränsleblandning går allt sönder till slut.
Orginal sprut hänger med till 250hk, det finns dokumenterat. Troligen mer om du höjer systemtrycket till 6bar och sänker styrtrycket till 1bar(med då kommer den att gå duktigt fett på allt utom maxvarv).
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
??? Kolvarna klarar nog betydligt mer än 200hk om man bara ser till att motorn inte spikar. Gör den det så klarar de inte ens original 170hk.gegge wrote:Orginalkolvarna klara nog 200hk
250hk + ska inte vara några problem med originalkolvar tror jag (dock räcker ju inte originalsprut till så mycket mer än 250hk som sagt).

Med reservation för att jag är helt ute och cyklar när det gäller vad kolvarna klarar, tycker bara det vore väldigt märkligt om kolvarna skulle vara en begränsning effektmässigt.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 35
- Joined: 2008-05-08 20:28:07
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Rättvik
- Contact:
Läst lite för mycket negativa saker om kolvarna för att jag ska vilja köra med dom
Dessutom så kanske man vill montera ett programmerbart sprut och trimma vidare i framtiden och då lär det behövas ändå. Sen var dom tokbilliga och kostade i princip lika mycket som ringar till orginalkolvarna!
Det blir troligtvis att beställa smidda mahle kolvar från dalhems och borra om till 87mm. O-ringar antagligen blocket när jag ändå är där och rotar. Och nya lager så vet jag att bottendelen håller. Hoppas jag slipper omslipning av veven.
Ska bara se hur jag löser det med att byta bussningar i stakarna och jag vill ta reda på vad kompressionsförhållandet blir.
39,6MM är komphöjden på Mahle kolvarna. Läste nånstans att det skulle bli ca 7,8:1 med dom kolvrana vilket låter perfekt men kan inte hitta tråden igen.
Jag som bara skulle ha en billig bruksbil, nu börjar det gå överstyr som vanligt

Dessutom så kanske man vill montera ett programmerbart sprut och trimma vidare i framtiden och då lär det behövas ändå. Sen var dom tokbilliga och kostade i princip lika mycket som ringar till orginalkolvarna!

Det blir troligtvis att beställa smidda mahle kolvar från dalhems och borra om till 87mm. O-ringar antagligen blocket när jag ändå är där och rotar. Och nya lager så vet jag att bottendelen håller. Hoppas jag slipper omslipning av veven.
Ska bara se hur jag löser det med att byta bussningar i stakarna och jag vill ta reda på vad kompressionsförhållandet blir.
39,6MM är komphöjden på Mahle kolvarna. Läste nånstans att det skulle bli ca 7,8:1 med dom kolvrana vilket låter perfekt men kan inte hitta tråden igen.
Jag som bara skulle ha en billig bruksbil, nu börjar det gå överstyr som vanligt

- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Ärligt... jag skulle aldrig välja en 924 Turbo som bruksbil... det är för mycket kul bil och för mycket småmekande för att passa som bruksbil. Så jag tror du går i helt rätt riktning!Ronnie79 wrote:Jag som bara skulle ha en billig bruksbil, nu börjar det gå överstyr som vanligt

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users