Däcksråd önskas!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#16 Post by Mårten »

Torbjorn968 wrote:En del av det som upplevs som understyrning "i början av karriären" är att man (jag...) helt enkelt kör för försiktigt. Märkte av det när jag släppte över ratten själv under kursen till Pelle. Med ny förare bakom ratten och 1 sekund snabbare varvtid blev gula faran riktigt lycklig och viftade väsentligt mer på baken....

Men rent generellt får man ju arbeta en hel del med våra bilar innan överstyrning är ett problem.

//T:
Tror du träffade mitt i prick där Torbjörn... :oops: När Patrick körde min bil gick det duktigt mycket fortare. Jag funderade då på varför den inte konstant kasade över framhjulen utan bara svängde åt det håll han (=läs Patand) svängde.

Nåväl, ballong eller inte enligt Bridgestone så är 7,5" ok för 235/45, se sid 19, http://www.bridgestone.eu/English/Globa ... tabook.pdf
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

d_b
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2008-12-24 12:28:48
Contact:

#17 Post by d_b »

Mårten wrote:
Nåväl, ballong eller inte enligt Bridgestone så är 7,5" ok för 235/45, se sid 19, http://www.bridgestone.eu/English/Globa ... tabook.pdf
Japp, det var därför jag "chansade". Det var Bridgestone RE540.
David
951 Cup 3,0 16v

d_b
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2008-12-24 12:28:48
Contact:

#18 Post by d_b »

d_b wrote:
Mårten wrote:
Nåväl, ballong eller inte enligt Bridgestone så är 7,5" ok för 235/45, se sid 19, http://www.bridgestone.eu/English/Globa ... tabook.pdf
Japp, det var därför jag "chansade". Det var Bridgestone RE540.
Just ja...

Samma bil gick bättre med PZero Corsa i 205 fram, tack vare mindre flexande i däckstommen (appropå ballongdäck, jag pratade inte utseende).

Svängde in bättre, trots smalare däck.
David
951 Cup 3,0 16v

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#19 Post by Mårten »

d_b wrote:
d_b wrote: Japp, det var därför jag "chansade". Det var Bridgestone RE540.
Just ja...

Samma bil gick bättre med PZero Corsa i 205 fram, tack vare mindre flexande i däckstommen (appropå ballongdäck, jag pratade inte utseende).

Svängde in bättre, trots smalare däck.
Pratade precis med han som skall göra en fyrhjulsinställning av min bil, Olssons i Borås, gör alla inställningar åt PC Borås. Han sade ungefär samma sak som du, och rekommenderade inte 235-or på 7,5" fälg. Däremot var han väldigt positiv till Bridgestone RE 050A
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#20 Post by Mårten »

Historien fortsätter... Fick svar från Dunlop nu, det går enligt dem bra att sätta Sport Maxx TT 235/45 på en 7,5" bred fälg. Ingen konsensus precis i denna fråga....
Last edited by Mårten on 2009-06-03 21:04:16, edited 1 time in total.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#21 Post by Pehr Johnsson »

På 7,5" menar du va?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#22 Post by Mårten »

Pehr Johnsson wrote:På 7,5" menar du va?
Visst, har korrigerat mitt inlägg
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Guest

#23 Post by Guest »

Behöver också lite råd gällandes däck. Ska köpa nya bakdäck av gatvariant. Fälgen är 17x9" och jag har funderat på att köpa 265/40 alt 255/40. Fram sitter Michelin Pilot Sport PS2 225/45. Kruxet är att jag vill att de ska funka hyffsat på bana (ge ok grepp och inte ta slut alldeles för fort).

Tittar jag på dackonline.se så hittar jag tre 265-däck som kan vara aktuellt prismässigt, dessär är Falken FK-452, Toyo Proxies T1-R och Dunlop SP Sport Maxx. För 255-däck så finns det ju en uppsjö av olika däck. Allt från Nankangs för 930 kr (!!) till nåt Pirelli för 2500 kr. Har ingen erfarenhet av bankörning med någon av dessa

Anledningen att jag överväger 265-däck är att bilen känns rätt neutral men med små, små tendenser att vilja överstyra. Skulle kunna släppa bakre krängaren lite, men bredare däck borde väl också göra susen.

Hittade en sida med gatdäckstester (länk), men den har 3 år på nacken. Sen finns ju Tirerack (länk) men där finns ju varken Falken eller Toyo-däcket med. Har någon nått tips?

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#24 Post by Mårten »

Jag bestämde mig slutligen för Good Year F1 Assymetric efter att ha kollat samma Tirerack som du ref ovan samt denna,
http://www.tirerack.com/tires/tests/cha ... p?ttid=101
Har dock inte fått dem än. Jag gick ner till 245 bak för min är def inte överstyrd. Bra pris på Däckonline oxå!
Last edited by Mårten on 2009-07-14 14:41:44, edited 1 time in total.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#25 Post by emm »

Jag kör 235 fram (michelin) på 7.5" / 17 fälg och den styr in mycket bättre än tidigare, nackdelen är att den har blivit mycket mer "spårig och nervös" jämfört med innan, då hade jag 215...
Last edited by emm on 2009-07-14 16:52:33, edited 2 times in total.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Guest

#26 Post by Guest »

Mårten wrote:Jag bestämde mig slutligen för Good Year F1 Assymetric efter att ha kollat samma Tirerack som du ref ovan samt denna,
http://www.tirerack.com/tires/tests/cha ... p?ttid=101
Har dock inte fått dem än. Jag gick ner till 245 bak för min är def inte överstyrd. Bra pris på Däckonline oxå!
Jag har bytt krängare och fjädrar så balansen från fabrik är förändrad. Om den är bättre eller sämre går väl att diskutera men den är iaf väldigt snäll trots den lilla överstyrningen. Men lite bredare däck bak borde göra den lite neutralare. Good Year-däcket fanns inte i varken 255 eller 265 så det alternativet får dessvärre gå bort.

emm wrote:Jag kör 235 fram (michelin) på 7.5" / 17 fälg och den styr in mycket bättre än tidigare, nackdelen är att den har blivit mycket mer "spårig och nervös" jämfört med innan, då hade jag 215...
Nu vet jag inte om det var ett svar till Mårtens ursprungliga fråga eller mig, men jag har iaf också 7½" fram så när däcken som sitter på ska bytas kommer det bli 235or för mig med.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#27 Post by emm »

Ville bara delge er hur jag upplever det eftersom jag kör med 235 numera.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#28 Post by Mårten »

Jag fick ju olika besked om hur lyckat det skulle vara med 235 på 7,5" fälg....
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]