Tänk om man hade haft råd... 375hk direkt från fabriken, där ligger ju t,om Joakim.S 931a i lä effektmässigt.

Siffran $250.000 var den som först dök upp i mitt huvud, men jag var lite osäker. Synd att man inte har ett stor summa pengar över.patand wrote:Jo den har nog legat runt $300.000 tidigare... nu är den ju nästan gratis!
Ähhhm jag tror att du har fel för räknar man på max vrid och effekt så är det något som inte stämmer sen beror det givetvis på hur och vem som mäter effekten.patand wrote:http://www.porsche-trader-online.com/di ... asp?sku=36
Tänk om man hade haft råd... 375hk direkt från fabriken, där ligger ju t,om Joakim.S 931a i lä effektmässigt.
Hehe... jag har inte räknat alls. Bara gått på vad jag läst.Joakim.S wrote:Ähhhm jag tror att du har fel för räknar man på max vrid och effekt så är det något som inte stämmer sen beror det givetvis på hur och vem som mäter effekten.
Nu är det ju inte säkert att min effekt är korrekt men volvo har kört motorer på samma ställe har fått samma effekt så jag tror att jag har på fötterna, men vad spelar det för roll den går ju aldrig![]()
/Joakim
Det är väl bra bottenvrid i traktorerpatand wrote:Hehe... jag har inte räknat alls. Bara gått på vad jag läst.Joakim.S wrote:Ähhhm jag tror att du har fel för räknar man på max vrid och effekt så är det något som inte stämmer sen beror det givetvis på hur och vem som mäter effekten.
Nu är det ju inte säkert att min effekt är korrekt men volvo har kört motorer på samma ställe har fått samma effekt så jag tror att jag har på fötterna, men vad spelar det för roll den går ju aldrig![]()
/Joakim
Sen kan man ju undra om det är så hippt att ha samma effekt som en volvo...
patand wrote:http://www.porsche-trader-online.com/di ... asp?sku=36
Den lata dj-veln har inte ens en biltråd så vitt jag vet!FSN wrote:Den 931:an har jag missat. Länk till biltråd??
Kan du inte skapa en biltråd Jocke så vi kan få följa dina äventyr med denna BEST!Joakim.S wrote:Hej!
Ja ett litet recept kanske jag kan klämma fram
Modifierat block oljekylning, pyramidringar
Verdi stakar
JE- kolvar
Topplocket: uppsvetsade kanaler 44,5 38,5 ventiler, portat av den numera bortgångne grottis![]()
Kamaxel med lite roligare tider
Grenrör har uppsvetsad och portat övergång till turbon samt påsvetsad fläns för Garrett gt 30-35
MBE insprutning
Laddtryck vid max effekt 1,53 bar
Maxeffekt vid 7050 Rpm Drar till varvstoppet på 7800 Rpm
Det är lite i grova drag var som är gjort med motorn, men det finns självklart en massa småfix som jag inte kommer på nu, eller orka skriva om, eller några små hemligheter
Bromsat av Kenneth Andersson Motortjänst som även bromsat Jocke Sahlins, Qvarnis samt flertalet rally samt rallycrossmotorer genom åren
Bygga en likadan motor kräver nog ett litet kapital och kunskap då det inte finns några färdiga lösningar för våra gamla motorer.
finns även lite bilder på denna sida
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id4595_page0.html
MVH Joakim
Ja det vet väl du som körde traktor snabbt och säkert i slalomen på Såtenäs!Joakim.S wrote:[Det är väl bra bottenvrid i traktorer![]()
Hej ja jag djä.... lat så den kraft som jag lyckas uppbringa brukar gå åt till bilen men vi får se om jag orkar blixtra till och skapa en tråd. här är alla fall bilder på de separa spjällenpatand wrote:Den lata dj-veln har inte ens en biltråd så vitt jag vet!FSN wrote:Den 931:an har jag missat. Länk till biltråd??![]()
![]()
Så här skrev han dock i en tidigare tråd (där det även finns en länk till lite bilder på bygget), bilderna är dock från innan han bytte till separata spjäll ser det ut som.
Kan du inte skapa en biltråd Jocke så vi kan få följa dina äventyr med denna BEST!Joakim.S wrote:Hej!
Ja ett litet recept kanske jag kan klämma fram
Modifierat block oljekylning, pyramidringar
Verdi stakar
JE- kolvar
Topplocket: uppsvetsade kanaler 44,5 38,5 ventiler, portat av den numera bortgångne grottis![]()
Kamaxel med lite roligare tider
Grenrör har uppsvetsad och portat övergång till turbon samt påsvetsad fläns för Garrett gt 30-35
MBE insprutning
Laddtryck vid max effekt 1,53 bar
Maxeffekt vid 7050 Rpm Drar till varvstoppet på 7800 Rpm
Det är lite i grova drag var som är gjort med motorn, men det finns självklart en massa småfix som jag inte kommer på nu, eller orka skriva om, eller några små hemligheter
Bromsat av Kenneth Andersson Motortjänst som även bromsat Jocke Sahlins, Qvarnis samt flertalet rally samt rallycrossmotorer genom åren
Bygga en likadan motor kräver nog ett litet kapital och kunskap då det inte finns några färdiga lösningar för våra gamla motorer.
finns även lite bilder på denna sida
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id4595_page0.html
MVH Joakim
Det är väl för att man blir så trygg med dieselknacket fast det kan även vara som så att volvon går mycket bra från 1700-4000rpm vilket verkar vara mycket bra i slalom för att inte tala om den låga vikten och den optimala viktfördelningenpatand wrote:Ja det vet väl du som körde traktor snabbt och säkert i slalomen på Såtenäs!Joakim.S wrote:[Det är väl bra bottenvrid i traktorer![]()
Måste ju säga att det är iof rätt prioritering att få fart på bilen framför att sitta framför datorn! (jag borde vara i garaget och byta växellåda nu med andra ord...)Joakim.S wrote:Hej ja jag djä.... lat så den kraft som jag lyckas uppbringa brukar gå åt till bilen men vi får se om jag orkar blixtra till och skapa en tråd. här är alla fall bilder på de separa spjällen
http://www.pixbox.se/alb_show_id924607_page0.html
Tror helt klart på viktfördelningsteorin... med bottnade fjädrar så kränger det ju inte så farligt heller...Joakim.S wrote:Det är väl för att man blir så trygg med dieselknacket fast det kan även vara som så att volvon går mycket bra från 1700-4000rpm vilket verkar vara mycket bra i slalom för att inte tala om den låga vikten och den optimala viktfördelningen![]()
Users browsing this forum: Chopp