Sänkning av 944?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
henrik l79
S-Poster
Posts: 91
Joined: 2007-09-30 20:18:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

#31 Post by henrik l79 »

Jag sänkte min bil bak i helgen på det vis som diskuteras här (lägger upp bilder i min biltråd nästa helg då listerna på trösklarna är monterade). Genom att bara justera excenterbulten utan att fila upp bakre hålet gav lite för lite sänkning så jag fick fila upp hålet i ovankant för att få ner bilen mer. Inget svårt jobb alls.

Däremot så verkar det finnas en begränsning vid detta sätt att sänka också. Efter ett tags slipande ville svärdet inte åka upp nå mer även om det bakre hålet (bilens färdrikting) hade gjorts större. Jag undersökte inte saken närmre då jag blev nöjd med höjden ändå. Men kan det vara så att man även måste fila det främre hålet (bilens färdrikting) mer också om man vill sänka riktigt mycket?
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75

Min tråd: Porsche 944 turbo-88

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#32 Post by Maxx »

Får mig osökt att tänka på en tagline jag sett på ett annat forum:
"Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet ..."

:wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#33 Post by 944_968CS »

Hej på Er,

Måste hålla med. Jag skulle undvika att köpa en bil där någon filat i bakvagnen. Mäster Sandén gör det men har erfarenhet. Jag rekomenderar att sänka enligt boken. Det är inte svårt men lite tidskrävande. Förstår man vinklar och trigonometri så så behöver man bara göra det en gång. Jag har gjort på min 968CS när jag byte till coilover bak. Inga problem bara att göra. PMa mig om ni vill ha utförliga instruktioner.

Sänk inte andrahandsvärdet genom att fila sönder!

Lycka till
Bosse P

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#34 Post by claves »

Vill säga att har man bakvagnen nere så är det pissenkelt att justera och alla värden finns i verkstadsmanualen..

förutsatt att man vet vad tummarna är till för..

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

henrik l79
S-Poster
Posts: 91
Joined: 2007-09-30 20:18:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

#35 Post by henrik l79 »

Kanske på plats med ett förtydligande av vad jag gjort på min bil. Inte för att jag tror att det har någon effekt på andrahandsvärded (varken positiv eller negativ) Jag har alltså inte bytt ut några bultar som någon föreslog tidigare i denna tråd. Bara ökat på justermånen lite på ett av hålen som redan är avlångt för att man ska kunna justera bilens höjd. Så funktionaliteten att kunna höja och sänka bilen med excenterbulten finns fortfarande kvar plus att jag inte rört hålet för låsbulten alls. Efter den här övningen kommer jag lämna in bilen för hjulinställning så alla vinklar är korrekta.
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75

Min tråd: Porsche 944 turbo-88

Ubbe944S2
S-Poster
Posts: 101
Joined: 2004-04-07 07:49:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: löddeköpinge / Skåne
Contact:

#36 Post by Ubbe944S2 »

Hur mycket extra kunde du sänka genom att förstora upp hålet till excenterbulten ?
Ang. andrahandsvärdet på en bil som 20 år tror jag inte det spelar någon roll om man modifierar lite i bakvagnen, om det inte är ett utställningsexemplar ! :D

Urban

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#37 Post by Pehr Johnsson »

Jon80 kör ju på det viset så det håller ju för banåka.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#38 Post by bergodalvana »

Tacka vet jag att plocka ut Stavarna... får du 2 rejsiga hål framför bakdäcken och så får du en viktsänkning också :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#39 Post by Pehr Johnsson »

bergodalvana wrote:Tacka vet jag att plocka ut Stavarna... får du 2 rejsiga hål framför bakdäcken och så får du en viktsänkning också :)
Ett mysterium är ju varför det inte finns orginalhål? Det fanns ju på elvorna!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#40 Post by bergodalvana »

Pehr Johnsson wrote:
bergodalvana wrote:Tacka vet jag att plocka ut Stavarna... får du 2 rejsiga hål framför bakdäcken och så får du en viktsänkning också :)
Ett mysterium är ju varför det inte finns orginalhål? Det fanns ju på elvorna!
Varför tog dom bort dom på elvorna?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#41 Post by Pehr Johnsson »

Har ingen koll på om dom försvann? på SC och 3.2 Carrera är dom väl dålda bakom plastsidorna och den feta svarta listen. Skulle inte förvåna min om hålen finns kvar på 964 och 993 trots coilovers.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

henrik l79
S-Poster
Posts: 91
Joined: 2007-09-30 20:18:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

#42 Post by henrik l79 »

Ubbe944S2 wrote:Hur mycket extra kunde du sänka genom att förstora upp hålet till excenterbulten ?
Ang. andrahandsvärdet på en bil som 20 år tror jag inte det spelar någon roll om man modifierar lite i bakvagnen, om det inte är ett utställningsexemplar ! :D

Urban
Jag lägger upp bilder i helgen så får du se resultatet. Vet inte hur många cm det kan vara men jag är riktigt nöjd med resultatet.
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75

Min tråd: Porsche 944 turbo-88

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#43 Post by gegge »

Pehr Johnsson wrote:
bergodalvana wrote:Tacka vet jag att plocka ut Stavarna... får du 2 rejsiga hål framför bakdäcken och så får du en viktsänkning också :)
Ett mysterium är ju varför det inte finns orginalhål? Det fanns ju på elvorna!
Kan bara hålla med, det fanns på första modellen 924. Varför tog de bort det..?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#44 Post by 944_968CS »

Hej,
968:an har inget hål men om man plockar bort plasten som sitter på skärmen borde det gå att plocka ut torionsstaven. /Bosse P

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#45 Post by DLS »

nån som har bilder på hur mycke ni filat upp hålen?
är det bara att knacka ut den exentriska bulten o fila?

nästa fråga är, ska bulten neråt eller uppåt för att sänka?
så man filar på rätt ställe ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Smedberg