Sänkning av 944?
-
- S-Poster
- Posts: 91
- Joined: 2007-09-30 20:18:35
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
Jag sänkte min bil bak i helgen på det vis som diskuteras här (lägger upp bilder i min biltråd nästa helg då listerna på trösklarna är monterade). Genom att bara justera excenterbulten utan att fila upp bakre hålet gav lite för lite sänkning så jag fick fila upp hålet i ovankant för att få ner bilen mer. Inget svårt jobb alls.
Däremot så verkar det finnas en begränsning vid detta sätt att sänka också. Efter ett tags slipande ville svärdet inte åka upp nå mer även om det bakre hålet (bilens färdrikting) hade gjorts större. Jag undersökte inte saken närmre då jag blev nöjd med höjden ändå. Men kan det vara så att man även måste fila det främre hålet (bilens färdrikting) mer också om man vill sänka riktigt mycket?
Däremot så verkar det finnas en begränsning vid detta sätt att sänka också. Efter ett tags slipande ville svärdet inte åka upp nå mer även om det bakre hålet (bilens färdrikting) hade gjorts större. Jag undersökte inte saken närmre då jag blev nöjd med höjden ändå. Men kan det vara så att man även måste fila det främre hålet (bilens färdrikting) mer också om man vill sänka riktigt mycket?
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75
Min tråd: Porsche 944 turbo-88
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75
Min tråd: Porsche 944 turbo-88
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Får mig osökt att tänka på en tagline jag sett på ett annat forum:
"Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet ..."

"Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet ..."

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- 944_968CS
- S2-Poster
- Posts: 206
- Joined: 2004-04-01 08:09:23
- Contact:
Hej på Er,
Måste hålla med. Jag skulle undvika att köpa en bil där någon filat i bakvagnen. Mäster Sandén gör det men har erfarenhet. Jag rekomenderar att sänka enligt boken. Det är inte svårt men lite tidskrävande. Förstår man vinklar och trigonometri så så behöver man bara göra det en gång. Jag har gjort på min 968CS när jag byte till coilover bak. Inga problem bara att göra. PMa mig om ni vill ha utförliga instruktioner.
Sänk inte andrahandsvärdet genom att fila sönder!
Lycka till
Bosse P
Måste hålla med. Jag skulle undvika att köpa en bil där någon filat i bakvagnen. Mäster Sandén gör det men har erfarenhet. Jag rekomenderar att sänka enligt boken. Det är inte svårt men lite tidskrävande. Förstår man vinklar och trigonometri så så behöver man bara göra det en gång. Jag har gjort på min 968CS när jag byte till coilover bak. Inga problem bara att göra. PMa mig om ni vill ha utförliga instruktioner.
Sänk inte andrahandsvärdet genom att fila sönder!
Lycka till
Bosse P
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 91
- Joined: 2007-09-30 20:18:35
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
Kanske på plats med ett förtydligande av vad jag gjort på min bil. Inte för att jag tror att det har någon effekt på andrahandsvärded (varken positiv eller negativ) Jag har alltså inte bytt ut några bultar som någon föreslog tidigare i denna tråd. Bara ökat på justermånen lite på ett av hålen som redan är avlångt för att man ska kunna justera bilens höjd. Så funktionaliteten att kunna höja och sänka bilen med excenterbulten finns fortfarande kvar plus att jag inte rört hålet för låsbulten alls. Efter den här övningen kommer jag lämna in bilen för hjulinställning så alla vinklar är korrekta.
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75
Min tråd: Porsche 944 turbo-88
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75
Min tråd: Porsche 944 turbo-88
-
- S-Poster
- Posts: 101
- Joined: 2004-04-07 07:49:13
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: löddeköpinge / Skåne
- Contact:
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Tacka vet jag att plocka ut Stavarna... får du 2 rejsiga hål framför bakdäcken och så får du en viktsänkning också 

951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Ett mysterium är ju varför det inte finns orginalhål? Det fanns ju på elvorna!bergodalvana wrote:Tacka vet jag att plocka ut Stavarna... får du 2 rejsiga hål framför bakdäcken och så får du en viktsänkning också
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Varför tog dom bort dom på elvorna?Pehr Johnsson wrote:Ett mysterium är ju varför det inte finns orginalhål? Det fanns ju på elvorna!bergodalvana wrote:Tacka vet jag att plocka ut Stavarna... får du 2 rejsiga hål framför bakdäcken och så får du en viktsänkning också
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Har ingen koll på om dom försvann? på SC och 3.2 Carrera är dom väl dålda bakom plastsidorna och den feta svarta listen. Skulle inte förvåna min om hålen finns kvar på 964 och 993 trots coilovers.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- S-Poster
- Posts: 91
- Joined: 2007-09-30 20:18:35
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Västerås
- Contact:
Jag lägger upp bilder i helgen så får du se resultatet. Vet inte hur många cm det kan vara men jag är riktigt nöjd med resultatet.Ubbe944S2 wrote:Hur mycket extra kunde du sänka genom att förstora upp hålet till excenterbulten ?
Ang. andrahandsvärdet på en bil som 20 år tror jag inte det spelar någon roll om man modifierar lite i bakvagnen, om det inte är ett utställningsexemplar !
Urban
PCS# 11192
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75
Min tråd: Porsche 944 turbo-88
Porsche 944 turbo -88
Citroen Xsara -04
Ford Escort MK2 -75
Min tråd: Porsche 944 turbo-88
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Kan bara hålla med, det fanns på första modellen 924. Varför tog de bort det..?Pehr Johnsson wrote:Ett mysterium är ju varför det inte finns orginalhål? Det fanns ju på elvorna!bergodalvana wrote:Tacka vet jag att plocka ut Stavarna... får du 2 rejsiga hål framför bakdäcken och så får du en viktsänkning också
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- 944_968CS
- S2-Poster
- Posts: 206
- Joined: 2004-04-01 08:09:23
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]