944 Turbo -86 [Rebirth]
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Nu är det beställt en del saker som kan vara bra att ha inför säsongen. Ska byta växellådsolja någon gång framöver så det är beställt olja och verktyg. Beställde lite skivor mm från Utzon och lite annat smått och gott. Ska försöka hinna lämna in däcken för att få tryck och temp-mätarna monterade. Väntar med det. Först ska jag prova slalom i PCS regi. Det blir spännande.
//Mats Y
Fun is not a straight line
Fun is not a straight line
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
En trevlig dag med PCS slalom på bromma idag. Ett gäng 944 och en del åkte riktigt snabbt. Jag fick ett par tider jag var väldigt nöjd med, tyvärr flera sekunder efter snabbaste 944:an. Jag får inte upp temperaturen på michelin cup däcken. Dom behöver sin värme. Var som att bromsa på is ibland
Äh, för slalom ska man nog köra Kuhmo eller nått annat.
Tyvärr började det låta från vänster bak. När jag kom hem märkte jag att kronmuttern gängat upp sig lite
Plockade isär hela härligheten och kollade men allt såg ok ut, lager, splints mm. Så på med hjulet igen och sedan dra åt muttern, som det ska. Hårt.
Provade en sväng och nu var ljudet borta. Har i alla fall beställt nytt fett för att fetta in axlarna extra och så ska jag plocka isär för att se så att dom ser fräsha ut.
Ska man använda något form av locktight till den muttern?
Hur är det? Om man skruvar ur bultarna inne vid växellådan kommer man åt knuten där om man drar damasken utåt? Ser det likadant ut vid hjulet?

Tyvärr började det låta från vänster bak. När jag kom hem märkte jag att kronmuttern gängat upp sig lite


Plockade isär hela härligheten och kollade men allt såg ok ut, lager, splints mm. Så på med hjulet igen och sedan dra åt muttern, som det ska. Hårt.
Provade en sväng och nu var ljudet borta. Har i alla fall beställt nytt fett för att fetta in axlarna extra och så ska jag plocka isär för att se så att dom ser fräsha ut.
Ska man använda något form av locktight till den muttern?
Hur är det? Om man skruvar ur bultarna inne vid växellådan kommer man åt knuten där om man drar damasken utåt? Ser det likadant ut vid hjulet?
//Mats Y
Fun is not a straight line
Fun is not a straight line
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
På 924a är det en låssprint och kronmutter. Är det inte det på 944a?moosemats wrote:Ska man använda något form av locktight till den muttern?
Hur är det? Om man skruvar ur bultarna inne vid växellådan kommer man åt knuten där om man drar damasken utåt? Ser det likadant ut vid hjulet?
Enklast om du ska fetta om drivaxlarna är att lossa de helt från bilen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 55
- Joined: 2008-12-24 12:28:48
- Contact:
Tror inte att Cup-arna i sig är problemet - däremot om dom är gamla (har varit rejält uppvärmda och körda med på bana), från förra säsongen eller så kan du se dom som förbrukade, finito.moosemats wrote: Jag får inte upp temperaturen på michelin cup däcken. Dom behöver sin värme. Var som att bromsa på is iblandÄh, för slalom ska man nog köra Kuhmo eller nått annat.
Körde med Michelin Cup på min Carrera 3,2-86 (utan ABS) och det funkade bra på slalom. T.o.m. i regn. Men visst, det finns bättre r-däck för slalom.
Som sagt trevlig dag på Bromma med PCS och det var kul med så många frontmotorbilar. Har nog inte sett så många på slalom någon gång tidigare. Även kul att konstatera att min röda 951-s gick att åka rätt fort med

Den överstyrde mer än vad jag trodde den skulle göra (som även var den största skillnaden jämfört med att köra mina tidigare 11:or ), och visst var den lite "seg" på låga varv, där en sugmotor hade jobbat bättre, men på det stora hela gick den riktigt bra.
David
951 Cup 3,0 16v
951 Cup 3,0 16v
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Lätt att skylla på bilen och däcken när det handlar om föraren eller hur?
Dom är från förra säsongen och har gått varma ett antal gånger. Men dom fungerade hur bra som helst på Sviesta för en månad sedan så dom är nog helt ok fortfarande.
Klart jag ska kunna köra snabbare, jag är väl nästan nöjd med mina tider. Vissa andra 944 tider gjorde ju att man inte kan känna sig nöjd, jag får träna helt enkelt.

Klart jag ska kunna köra snabbare, jag är väl nästan nöjd med mina tider. Vissa andra 944 tider gjorde ju att man inte kan känna sig nöjd, jag får träna helt enkelt.

d_b wrote:Tror inte att Cup-arna i sig är problemet - däremot om dom är gamla (har varit rejält uppvärmda och körda med på bana), från förra säsongen eller så kan du se dom som förbrukade, finito.
//Mats Y
Fun is not a straight line
Fun is not a straight line
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Lite slitdelar jag beställt börjar ramla in. Ett trevlig paket från Pean med belägg och så lite saker från Utzon.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by moosemats on 2009-05-27 21:27:35, edited 1 time in total.
//Mats Y
Fun is not a straight line
Fun is not a straight line
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Så då. Nästan allt packat inför Kinnekulle. Tror jag packat in allt jag hittat
Bra grej var nog en fullpumpad kompressor och luftmunstycke så det finns luftmöjlighet när vi är där. Sen trocklade jag in fronten i bakluckan. Gick bra det med
I morgon blir det jobb, och efter sista mötet direkt och hämta trailer, hem och lasta och sen rullar jag.
Ska verkligen bli kul att köra lite och även testa Performanceboxen. Kanske ska läsa på lite om Laptime mode.


Ska verkligen bli kul att köra lite och även testa Performanceboxen. Kanske ska läsa på lite om Laptime mode.
//Mats Y
Fun is not a straight line
Fun is not a straight line
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Lycka till på Kinnekulle!
Jag tror att den banan passar bilen riktigt bra. Här har du lite inspiration från
ett annat 951-ekipage..
EDIT, vad f**n jag glömde länken.. http://www.youtube.com/watch?v=Nnx-2s01jNg

Jag tror att den banan passar bilen riktigt bra. Här har du lite inspiration från
ett annat 951-ekipage..
EDIT, vad f**n jag glömde länken.. http://www.youtube.com/watch?v=Nnx-2s01jNg

Last edited by FredrikÅ on 2009-05-27 23:37:16, edited 1 time in total.
Fredrik Åberg
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag har en 12v kompressor med mig om det behövs lite mer luft i någons däck.moosemats wrote:Bra grej var nog en fullpumpad kompressor och luftmunstycke så det finns luftmöjlighet när vi är där.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Tack!
FredrikÅ wrote:Lycka till på Kinnekulle!
Jag tror att den banan passar bilen riktigt bra. Här har du lite inspiration från
ett annat 951-ekipage..
EDIT, vad f**n jag glömde länken.. http://www.youtube.com/watch?v=Nnx-2s01jNg
//Mats Y
Fun is not a straight line
Fun is not a straight line
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
- moosemats
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2008-02-20 12:27:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Då så, Kinnekulle!!!
Med väldigt höga förväntningar taxade jag iväg på torsdag eftermiddag med en helt fullpackad bil.

Efter 4 timmar kom jag till idylliska Falkängen. Flera porschar var redan på plats och det blev en mycket trevlig kväll med snack och ett par nödraketer.

Dagen efter på banan började allt bra.
Men redan efter ett par varv var jag tvungen att åka in och kontrollera beläggen, vilka jag precis kontrollerat. Hade en cm kvar så jag trodde det skulle räcka men frambromsarna kändes stumma. Bytte i alla fall till nya fräsha belägg i fram och efter några varv hade dom körts in. Nu började det kännas bra. Efter första instruktörspasset fick jag en del instruktioner för att jag skulle komma mer rätt i spår. Bland annat kände jag att Mohlins inte fungerade för mig.
I alla fall, körde runt på 4:an och 5:an och satsade på att försöka komma rätt. Han väl köra 10-15 varv innan det smällde i Kvarnen. Bara att linka runt till depån och lyfta bilen. Av med skiva och ok och titta på lagret. Helt spräckt. Strax innan tolv på dagen och inte ens 20 varv körda

Med lite tur och en väldig massa hjälp från Andreas G lyckades ett nytt lager och verktyg fixas fram. Tyvärr tog det ett par timmar eftersom sakerna låg 12 mil bort, enkel resa. Så tillbaka vid 15.15, full fart att börja med lagerbytet... Strax efter 16 blev jag väl klar. Ut direkt på banan och han köra 5-6 varv till innan det var slutkört för dagen. Tror dom stängde pga bullerkrav vid 16.30.
Det tråkiga var att det var rätt mycket satsat just på denna dag. Å andra sidan så lärde jag mig att byta lager i bak
Kul var det i alla fall att åka iväg och kul att träffa alla.
Så här ser det ut, utan lager i bak.

Kinnekulle kul! Tyvärr var jag inte förberedd för just detta ras, ett lager i bak. Hade precis bunkrat upp med en massa andra bra att ha saker, allt från skivor och belägg till drivknutar, verktyg, lager till fram, mm mm. Men just baklager hade jag inte och ingen avdragare heller.
Slutsatsen efter Kinnekulle blev i alla fall.
1 - Bättre förberedelser med flera slitdelar med mig.
2 - Kinnekulle är en rolig bana

Efter 4 timmar kom jag till idylliska Falkängen. Flera porschar var redan på plats och det blev en mycket trevlig kväll med snack och ett par nödraketer.

Dagen efter på banan började allt bra.
Men redan efter ett par varv var jag tvungen att åka in och kontrollera beläggen, vilka jag precis kontrollerat. Hade en cm kvar så jag trodde det skulle räcka men frambromsarna kändes stumma. Bytte i alla fall till nya fräsha belägg i fram och efter några varv hade dom körts in. Nu började det kännas bra. Efter första instruktörspasset fick jag en del instruktioner för att jag skulle komma mer rätt i spår. Bland annat kände jag att Mohlins inte fungerade för mig.
I alla fall, körde runt på 4:an och 5:an och satsade på att försöka komma rätt. Han väl köra 10-15 varv innan det smällde i Kvarnen. Bara att linka runt till depån och lyfta bilen. Av med skiva och ok och titta på lagret. Helt spräckt. Strax innan tolv på dagen och inte ens 20 varv körda


Med lite tur och en väldig massa hjälp från Andreas G lyckades ett nytt lager och verktyg fixas fram. Tyvärr tog det ett par timmar eftersom sakerna låg 12 mil bort, enkel resa. Så tillbaka vid 15.15, full fart att börja med lagerbytet... Strax efter 16 blev jag väl klar. Ut direkt på banan och han köra 5-6 varv till innan det var slutkört för dagen. Tror dom stängde pga bullerkrav vid 16.30.
Det tråkiga var att det var rätt mycket satsat just på denna dag. Å andra sidan så lärde jag mig att byta lager i bak

Kul var det i alla fall att åka iväg och kul att träffa alla.
Så här ser det ut, utan lager i bak.

Kinnekulle kul! Tyvärr var jag inte förberedd för just detta ras, ett lager i bak. Hade precis bunkrat upp med en massa andra bra att ha saker, allt från skivor och belägg till drivknutar, verktyg, lager till fram, mm mm. Men just baklager hade jag inte och ingen avdragare heller.
Slutsatsen efter Kinnekulle blev i alla fall.
1 - Bättre förberedelser med flera slitdelar med mig.
2 - Kinnekulle är en rolig bana
//Mats Y
Fun is not a straight line
Fun is not a straight line
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Vilken otur med lagret! Det låter ovanligt att lagret bara ger upp sådär utan rejäl förvarning. Imponerande att ni fick fram ett nytt lager och ihop det med så kort varsel 

Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]